בדקה ה-90: ביהמ"ש דחה ההכרעה על אישור מכירת ויטה פרי גליל לחצי חינם

(עדכון) - השופט נתן ארכה של שבוע לגיבוש הסכם סופי ; הרקע למחלוקת: הבנקים היו משוכנעים כי ההסדר כולל את זכויות כל העובדים - בעוד שההסתדרות והמנהל המיוחד הסדירו רק את זכויות עובדי המפעל בחצור-הגלילית

שופט בית המשפט המחוזי בחיפה דחה היום (ה') את ההכרעה בדבר אישור רכישת ויטה פרי גליל על-ידי רשת חצי חינם, בעקבות מחלוקת שהתגלעה במהלך הדיון. השופט נתן לצדדים ארכה של שבוע לגיבוש הסכם סופי.

במהלך הדיון הגישו הנושים הבלתי מובטחים את התנגדותם להסכם, בטענה כי ההסכם אינו כולל את החובות אותם חבה להם החברה.

בנוסף עלתה בדיון סוגיית העסקת העובדים: עו"ד עופר אטיאס, הנאמן שמינה בית המשפט לבקשת הבנקים לאומי ודיסקונט, טוען כי ההסדר בדבר זכויות העובדים אמור לחול על כלל עובדי ויטה פרי גליל - לרבות עובדי מפעל המרקים בקריית-מלאכי ולרבות עובדי קפולסקי. מנגד - בעלי חצי חינם, זכי שלום ומוטי קופרלי, טוענים כי ההסדר חל על עובדי פרי הגליל בלבד.

המחלוקת צצה ככל הנראה לאחר שלבית המשפט הוגשה בקשה מצד 145 עובדים שהועסקו בפרי הגליל באמצעות חברת כוח-האדם "שיאים". העובדים טוענים כי עבדו בחברה מעל 9 חודשים, ולכן על-פי חוק חברות כוח-אדם, היה על החברה לקלוט אותם כעובדים מן המניין של ויטה פרי הגליל. מתוקף עובדה זו, העובדים טוענים כי יש לכלול אותם במסגרת הסדר הרכישה, לרבות הבטחת כל הזכויות הסוציאליות שמגיעות להם.

בבנקים יודעים כי ההסדר עם ההסתדרות, שלפיו יופקדו לזכות העובדים בנאמנות 16.5 מיליון שקל בגין חובות עבר, אינו מסיר בהכרח התנגדויות שיכולות לצוץ מצד עובדים שאינם מאוגדים על-ידי ההסתדרות. ההסתדרות מייצגת רק את 200 העובדים המאוגדים בהסכם הקיבוצי, לא כולל 400 עובדים המוגדרים כעובדי קבלן או עובדים "עונתיים" המועסקים בחוזה אישי.

בהסתדרות ניסו לאגד בעבר את עובדי מפעל המרקים בקריית-מלאכי, אולם הדבר נכשל לפי שעה בגלל קשיים משפטיים. כעת, אם יתעקש נאמן החברה כי יש לשלם גם לעובדי הקבלן, הדבר עשוי לבוא על חשבון העובדים המאוגדים - זאת משום שהבנקים לא מוכנים לשלם יותר מ-16.5 מיליון שקל. אדרבא, הבנקים דורשים כעת כי לאחר שהעובדים יקבלו את הכסף שמגיע להם מהביטוח לאומי, יוחזר לבנקים סכום של חצי מיליון שקל.

יצויין כי בהסדר שהושג אתמול (ד') בין ההסתדרות, הבנקים ובעלי חצי חינם, הסכימו בעלי הרשת להמשיך את העסקתם של כל עובדי פרי גליל, כאשר 100 מתוך 400 העובדים שלא היו כלולים עד היום בהסכם הקיבוצי ייכנסו אל מסגרת ההסכם. בנוסף, הבטיחו בעלי הרשת להעלות ב-5% את שכרם של עובדי המפעל במסגרת ההסכם. ייתכן כי הנדיבות שהפגינו בעלי חצי חינם היא שהביאה לעמדה שהציג היום נאמן החברה, והשאלה כעת האם הם יסכימו לפתוח את הכיס גם עבור העובדים שלא זכו לחסותה של ההסתדרות.

כאמור, השופט נתן לצדדים ארכה של שבוע לגיבוש הסכם סופי.

בורג לזכי שלום: "הצעתך טובה מהצעתנו"

אברהם בורג, בעל אחת ההצעות על ויטה שלא זכתה בהתמחרות, ברך היום את זכי שלום, מרשת חצי חינם, על התגייסותו להצלת חברת ויטה פרי גליל: "אני שמח מאד שהמאבק העיקש למנוע כינוס נכסים ופירוק החברה, תוך כדי פגיעה אנושה בעובדים ובמגדלים, נמנעה סופית בשל התגייסותך להצלת החברה. מאז ומעולם אני מאמין בחברה ובעובדיה, ולשם כך התגייסתי למאבק. הצעתך טובה מהצעתנו, ולכן ראוי היה לה שתיבחר".

זכי שלום: "לא הכל כסף בחיים"

יריית הפתיחה של מכירת ויטה פרי גליל לבעלי רשת חצי חינם נשמעה הבוקר, כשהמנהל המיוחד מטעם הבנקים, עו"ד עפר אטיאס, ביקש מבית המשפט אישור עקרוני להתחיל בתהליך המכירה.

זכי שלום, המחזיק ברשת חצי חינם ביחד עם משפחת קופרלי, אמר הבוקר לגלי צה"ל: "כרגע אני מונע מתוך עניין רגשי, אבל בעתיד הוא יהיה גם כלכלי. כרגע אנחנו באים לשקם את המפעל ולתת חיזוק לאנשים בו".

כשנשאל "כמה זה עולה לך", והאם אכן מדובר בסכום של 200 מיליון שקל - התחמק שלום מתשובה ואמר: "לא הכל כסף בחיים. אתה לא מכיר אותי, אבל אני מדבר על לשקם את המפעל".

בדומה לדברים שאמר ל"גלובס" לפני יומיים, על הסיבות הרגשיות שהניעו אותו ואת משפחת קופרלי להגיש את ההצעה לרכישת המפעל, אמר שלום: "לא מדובר בעלות. מדובר בלעזור למפעל, לשקם אותו ולהבריא אותו. המפעל חולה. אם היית במקומי היתה לך צמרמורת באותו יום בגוף, לראות אישה עובדת במכונה וממיינת תפוח אדמה. זה נתן לי את הדחיפה להיכנס לזה".

"אלה מעוטי היכולת שאנחנו מנסים לעזור להם כמה שיותר", המשיך שלום. "אני מכיר את החברה. הייתי לקוח שלהם, ואני מכיר אותם 25 שנה. ביחד עם העובדים אנחנו מנסים לשקם אותם, ואני מקווה שגם עם ישראל שומע. אני גם מקווה שבעוד כמה שנים נדבר - וכולם יגידו לך שהמפעל הזה הוא מספר אחת בארץ".

145 עובדי ויטה שהועסקו באמצעות חברת כוח האדם שיאים מיוצגים על ידי עו"ד רמי קוגן ובת חן רחמים.