סלי מרידור בראיון ל"גלובס": "הידיעות כאילו פרשתי בגלל הרחקתי מפגישה בין נתניהו לקלינטון הן סערה בכוס מים"

שגריר ישראל בוושינגטון, שהודיע על עזיבתו לאחר שנתיים וחצי בלבד: "לא זכור לי כל הסיפור הזה שכביכול התבקשתי לעזוב את הפגישה בין נתניהו לקלינטון, ובכל מקרה הפגישה הזו התקיימה אחרי שהודעתי על ההתפטרות" ; "דווקא בתרבות האמריקנית מבינים היטב את החלטתי"

בראיון ל"גלובס" אומר שגריר ישראל בוושינגטון, סלי מרידור, כי החלטתו לסיים את תפקידו אחרי שנתיים וחצי בלבד, זמן רב לפני תום חוזה השירות שלו, אינה קשורה להרחקתו, לכאורה, מפגישה בין ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, לשרת החוץ האמריקנית, הילארי קלינטון, שהתקיימה בירושלים ביום ג'.

"כל הסיפור הזה הוא סערה בכוס מים, לא יותר", אמר מרידור. "החלטתי לפרוש לא היתה קפריזה של רגע. אני חושב על כך הרבה זמן, הייתי אומר חודשים, עוד לפני הבחירות בישראל. פשוט צריך לרדת מהנושא".

בהודעה שפרסמה אתמול (ה') השגרירות בוושינגטון נאמר, כי מרידור הודיע השבוע לראש הממשלה, אהוד אולמרט, לשרת החוץ, ציפי לבני, ונתניהו, על כוונתו לפרוש ולשוב ארצה בקרוב. הוא נפגש עם השלושה ביום ב', במהלך ביקור בישראל לרגל בואה של שרת-החוץ, הילארי קלינטון, לשיחות בירושלים.

בראיון ל"גלובס" הדגיש מרידור, כי לוח הזמנים מראה שאין היגיון בטענות כאלו פרישתו נובעת מעלבון על כך שלא שותף בפגישת נתניהו קלינטון. לדבריו, הוא הודיע על החלטתו לפרוש לאולמרט, לבני ונתניהו עוד לפני שמטוסה של קלינטון בכלל נחת בנתב"ג.

"לא זכור לי כל הסיפור הזה שכביכול התבקשתי לעזוב את הפגישה בין נתניהו לקלינטון, ובכל מקרה הפגישה הזו התקיימה אחרי שהודעתי על ההתפטרות", אמר מרידור. "היתה אמורה להתקיים פגישה רחבה בין פמליית השרה לבין הגורמים הישראליים. ברגע האחרון ביקשה קלינטון לקיים בהתחלה פגישה מצומצמת, מתוך כוונה להרחיבה לאחר מכן. בסופו של דבר לא התקיימה הפגישה הרחבה, כנראה מפני שהשרה לא הספיקה לכסות את כל הנושאים שרצתה לכסות בפגישה המצומצמת. כל זה לא היה קשור בי ואינו רלוונטי בכלל להחלטתי לחזור לישראל".

"המינוי שלי היה מינוי אמון של רה"מ אולמרט באישורה של שרת החוץ", אמר מרידור. "אני יודע עד כמה בסיס האמון הזה תרם להצלחת עבודתי בוושינגטון. האמריקנים הבינו שהם מדברים עם שגריר שיש לו קשר הדוק, מבוסס אמון, עם ראש הממשלה שלו ועם מקבלי החלטות בירושלים ושיכול לשקף עבורם את המורכבויות והעומק של המדיניות הישראלית. גם השגריר הבא בוושינגטון צריך ליהנות מהפריבילגיה הזו".

"אני רוצה להדגיש שוב שלא מדובר בצעד ספונטני, אלא בצעד שנגזר מיישוב דעת", הוסיף השגריר הפורש. "חשוב שהממשלה החדשה תוכל לבחור את השגריר הראוי בעיניה, ואסור לה להוסיף לשיקוליה את העובדה שכבר יושב שגריר בוושינגטון. זו השקפה שהנחתה אותי כבר בתחילת תפקידי והתחלתי לחשוב עליה ברצינות לאחר שהוכרז על קביעת בחירות חדשות בישראל. היה ברור לי שאצטרך להתפטר אחרי הבחירות בישראל אם יהיה שינוי ביחסי הכוחות בכנסת".

מרידור הוסיף: "התפטרתי ממניעים ישראליים לאומיים. לממשלה יש זכות לחפש ולמצוא את האנשים המתאימים ביותר לתפקיד, לפי הבנתה".

איך התקבלה התפטרותך בוושינגטון?

מרידור: "אני נמצא בקשר שוטף עם הממשל. היה מחמם את הלב לראות את המיילים ולקבל קריאות טלפון של אנשים עם איחולים חמים. דוקא בוושינגטון יש הבנה מלאה למניעים שלי. האמריקנים מבינים היטב את הקונספט של מינוי אישי ושל מינוי אמון. באמריקה, כל ממשל חדש מנה את האנשים שלו תוך גל עזיבות המוני".

"אני עוזב במצב של יחסים מצוינים בין ישראל לארה"ב", אמר השגריר."מדובר ביחסים שבנויים על ידידות עמוה ואינטרסים משותפים והייתי אומר שהיחסים האלה הדוקים במידה שאין לה תקדים, וכך גם שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בתחומים שונים. אנחנו צריכים להיות גאים".

חרושת השמועות נכנסה להילוך גבוה לאחר שמרידור הודיע על התפטרותו. לפי הערכות ראשונות, שאין להן שום אישוש, יש סיכוי שדני איילון, השגריר לשעבר שנבחר לכנסת מטעם "ישראל ביתנו" יחזור לכהן כשגריר, ביחוד אם אביגדור ליברמן יקבל את תיק החוץ. יש תקדים לכהונה כפולה של שגריר. זלמן שובל כיהן כשגריר בוושינגטון פעמיים.

בתגובה אמר אמש איילון ל"גלובס": "השמועות מאוד מחמיאות לי. זה תפקיד אחראי וחשוב, במיוחד בתקופה הרת הגורל שמתרגשת עלינו, אך אין לי כוונה לעזוב את הכנסת, שאליה אך נבחרתי. אני מתכוון לעסוק במרץ ובמסירות בעבודה הפרלמנטרית או בכל תפקיד שיוטל עלי במסגרת ההסכם הקואליציוני".

מקורות המודעים לחשיבתו של איילון אמרו, כי הוא אכן אינו מתכוון לעזוב את ביתו בהוד-השרון ולטלטל שוב את המשפחה.

יתר על כן, מקורות במשרד החוץ בירושלים אמרו ל"גלובס", כי אם אביגדור ליברמן ימונה לשר החוץ בממשלה בראשות נתניהו, יש סיכוי רב שאיילון ימונה לתפקיד סגן שר החוץ.

לדברי מקורות אלה, אם ליברמן אכן יהיה שר החוץ, שניים מהמועמדים הבולטים למשרת השגריר בוושינגטון יהיו דורי גולד, לשעבר שגריר ישראל באו"ם, ואלון פנקס, שהיה הקונסול הכללי של ישראל בניו-יורק. שניהם נחשבים כמי שהצליחו מאוד בתפקידם, ושניהם מקובלים על ליברמן ונתניהו ונהנים מאמונם המלא, תנאי הכרחי למינוי בוושינגטון.