שיעור הנשים בתפקידי ניהול בישראל עלה אשתקד ל-19%; הממוצע העולמי - יותר מ-30%

מצב הנשים בתפקידי הניהול הבכירים גרוע עוד יותר: שיעור הנשים בקרב היו"רים והמנכ"לים בחברות הגדולות והמשפיעות בישראל עמד ב-2008 על 8.9% בלבד

שיעור הנשים המחזיקות בתפקידי ניהול בחברות המובילות במשק הישראלי עומד על 19% - שיפור קטן בהשוואה ל-14.8% לפני שנה - אך עדיין נמוך באופן משמעותי מהממוצע העולמי, שעומד על יותר מ-30%. כך עולה מסקירה מיוחדת שערכה חברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט לבדיקת מצב הנשים בתפקידי ניהול בישראל, ואשר פורסמה לרגל יום האישה הבינלאומי.

מצב הנשים בתפקידי הניהול הבכירים גרוע עוד יותר: שיעור הנשים בקרב היו"רים והמנכ"לים בחברות הגדולות והמשפיעות בישראל עמד בשנת 2008 על 8.9% בלבד.

במסגרת הסקירה נבדק שיעור הנשים בתפקידי ניהול בקרב כ-1,600 מהחברות הגדולות בישראל המדורגות בדירוגי דנס 100 בענפי המשק השונים. בדן אנד ברדסטריט אומרים כי ניתן לראות שיפור קל במצב הנשים בתפקידי הניהול השונים בשנים האחרונות. בשנת 2006 הסתכם שיעור הנשים בתפקידי מנכ"לים ב-6.6%. לפני שנה הסתכם שיעור זה ב-8.4%, והשנה עלה ל-8.9%.

שיפור משמעותי יותר נרשם בשיעור הנשים בתפקידי יו"ר: בשנה שעברה הסתכם שיעור הנשים בתפקידי יו"ר ב-2.2% בלבד, והשנה "זינק" שיעור זה ל8.9%. עוד עולה מבדיקת דן אנד ברדסטריט כי 14.8% מהסמנכ"לים בחברות המובילות במשק הן נשים. בתפקיד זה נרשמה דווקא ירידה קלה (15.9% בשנה שעברה).

תפקידי הניהול הנשיים: ניהול משאבי אנוש וניהול אדמיניסטרטיבי

בתפקידי הניהול המשניים ניתן לראות שיעור גבוה יותר של נשים. בין מנהלי תחום משאבי האנוש, למשל, יש רוב נשי: כ-58.3% מהמנהלים בתחום זה הן נשים (47.1% לפני שנה, ו-45% לפני שנתיים). גם בתחום הניהול האדמיניסטרטיבי יש רוב לנשים: 59.2% מתפקידי הניהול בתחום זה מאוישים בידי נשים. עוד מתברר כי גם בתפקידי דובר לנשים יש ייצוג נכבד: 43.3% מהדוברים בחברות במשק הן נשים. בקרב מנהלי הכספים, 25.5% הן נשים - לעומת 16.6% לפני שנה. בקרב מנהלי שיווק ומכירות 18.5% הן נשים לעומת 15.3% לפני שנה.

מקצועות הניהול הגבריים ביותר הן ניהול הנדסי (רק 1.5% מהמנהלים בתחום זה הן נשים), ניהול תפעולי וניהול ייצור (1.9% נשים בלבד), וניהול פיתוח עסקי וניהול שירות לקוחות (5.56% נשים בלבד).

מפגרים הרבה אחרי העולם

מנתונים שנאספו על-ידי חברת דן אנד ברדסטריט העולמית עולה כי שיעור הנשים הממוצע בתפקידי ניהול בעולם עומד על כ-30%-40%. בתפקידי ניהול כספים הממוצע העולמי עומד על 35.5% נשים. בתפקידי ניהול שיווק הממוצע העולמי עומד על 33.8%, ואפילו בתפקידי ניהול ייצור הממוצע העולמי מגיע ל-33%.

מינה סליגמן, מנהלת שיווק ומוצרים מידע עסקי בדן אנד ברדסטריט ישראל, אמרה בעקבות הנתונים: "למרות השיפור הקל בשיעור הנשים המנהלות במשק המצב עדיין רחוק מלהשביע רצון, וישראל עדיין רחוקה ממצב של שוויון הזדמנויות בתפקידי הניהול במשק. מצב הנשים במשק הישראלי ישתפר באופן משמעותי רק אם תשתנה התפיסה מאחורי חוקי העבודה במשק. רק אם יבינו המחוקקים כי יש לעודד את תעסוקת הנשים באמצעות תמריצים וחוקי מגן נזכה להגיע למצב דומה למצב במדינות המפותחות".