הסעיף הקטן הנחבא לקראת סופו של צד הנכסים במאזן: המוניטין המפוקפק של מחיקות המוניטין

מאות מיליוני דולרים מחקו לאחרונה אורבוטק, די.אס.פי.ג'י, צורן וגם וריפון, בגין מוניטין של חברות שרכשו בעבר ; איך הירידות החדות במחירי המניות משקפות בכל זאת את מחיקות הענק

סכום של 181.1 מיליון דולר נמחק ממאזנה של חברת השבבים די.אס.פי.ג'י , בדו"ח שפרסמה בפברואר עבור הרבעון הרביעי אשתקד. החברה, המפתחת שבבים עבור טלפונים אלחוטיים ביתיים, נאלצה לדווח על מחיקת הענק כהוצאה בדו"ח הרווח והפסד, וזה הוביל אותה לשורה תחתונה שלילית במיוחד.

די.אס.פי. ג'י אינה לבד: 87.8 מיליון דולר התאדו מהמאזן של יצרנית ציוד הבדיקה אורבוטק , שכבר דיווחה על מחיקה של 38.5 מיליון דולר ברבעון השלישי אשתקד; 178.3 מיליון דולר נעלמו בשבוע שעבר מהמאזן של וריפון , שכבר מחקה 285.7 מיליון דולר ברבעון השלישי אשתקד; ברבעון השלישי בלטה חברה נוספת בין המוחקות, מפתחת השבבים צורן , שנאלצה להודות כי נכסים בסך 167.6 מיליון דולר התנדפו ואינם.

אז מה הוא הגורם האחראי להשמדת הערך העצומה הזו? ובכן, מדובר בסעיף קטן, הנחבא לקראת סופו של צד הנכסים במאזן, ושמו "מוניטין". מוניטין, לפי המילון, הוא השם הטוב, התהילה או התדמית. כיצד ניתן למדוד אותו בדו"חות, ומאוחר יותר למדוד את השינויים בערכו? אז זהו, שלא ממש ניתן.

בשפה החשבונאית מוניטין כלל אינו מתייחס לשם הטוב של החברה המדווחת עצמה, כי אם לנכונות החברה לשלם פרמיה גבוהה עבור "השם הטוב" של חברות אחרות שרכשה. המוניטין נרשם במאזן של חברה אך ורק בעקבות רכישות ומיזוגים, והוא מייצג את ההפרש בין הסכום ששולם בעסקת הרכישה לבין שווי הנכסים המזוהים, מוחשיים או בלתי מוחשיים, של החברה הנרכשת.

"אחרי שמבצעים רכישה צריך לערוך עבודה חשבונאית שנקראת PPA - ראשי תיבות של Purchase Price Allocation", מסביר רואה החשבון שלומי שוב, יועץ חשבונאי ומנהל התוכנית לחשבונאות במרכז הבינתחומי הרצליה. "מתחילים מנכסים מוחשיים, כמו ערך המלאים והמכונות, או המזומנים וסך חובות הלקוחות, ומיד אחרי מגיע תור הנכסים הלא מוחשיים - דברים כמו פטנטים, קשרי לקוחות או צבר הזמנות". מטבע הדברים, לא מדובר במדע מדויק, ולספק הערכת שווי מספרית לנכס בלתי מוחשי, עשוי להתגלות כעבודה קשה ואף חמקמקה, ולמרות זאת ניתן לערוך אותה בצורה מסודרת, ובסופו של דבר להחליט על שווי מוסכם לנכסי החברה הנרכשת.

ומה עושים אם גם השווי הזה לא מכסה את הסכום ששולם? כאן נכנס סעיף המוניטין, שהוא למעשה דרכה של החשבונאות להסביר את ההבדל בין המחיר ששולם, לבין שווי הנכסים שנרכשו. "במרבית העסקאות כיום, החלק העיקרי הוא בלתי ניתן לייחוס ולכן הוא נרשם כמוניטין", מציין שוב.

סוכרייה אמריקנית

עד תחילת שנות האלפיים, התקינה החשבונאית קבעה כי את שווי המוניטין צריך להפחית על פני תקופה של 40 שנה. לשם ההמחשה, חברה שרכשה מתחרה תמורת 420 מיליון דולר, ומתוכם 320 מיליון דולר יוחסו למוניטין - היתה צריכה לדווח מדי רבעון על הוצאות של 2 מיליון דולר בגין הפחתות על חלק המוניטין ברכישה. בתחילת העשור החליטו בארה"ב לעבור לשיטה חדשה - המוניטין כבר לא מופחת בדו"חות באופן קבוע, אך פעם בשנה כל חברה צריכה לבצע הערכת שווי שלו, ולבדוק אם לא חלה ירידה בערכו.

"השינוי התרחש מסיבות פוליטיות", מסביר שוב. "זו הייתה סוכרייה שהתאימה לאינטרסים של התאגידים בארה"ב והמתיקה כמה גלולות מרות. כך יכלו התאגידים לבצע רכישות גדולות בלי לרשום את העלויות האמיתיות בדו"חות. מארה"ב זה התפשט לשאר העולם כמו אש בשדה קוצים, וגם תקינת IFRS קיבלה את זה", הוא מוסיף.

עם זאת, בימים אלה, כשהמשבר בכלכלה העולמית מעמיק, נאלצות החברות להודות אחת אחרי השנייה שהסכומים שרשמו בסעיף המוניטין מעט מופרזים ומנופחים. כך, נוצר מצב שבו לא מעט חברות נסחרות לפי שווי נמוך יותר מהסכומים אותם הן שילמו בעבר על רכישת מתחרות. לכן, במקום הפחתה קבועה של שווי המוניטין, מתגלה התופעה הנוכחית של מחיקות חד-פעמיות גדולות.

"בתקן החדש החברות הרוויחו מכל העולמות - הן לא רושמות הפחתות קבועות בגין המוניטין בדו"חות GAAP, ועכשיו כשהן מוחקות את המוניטין מהמאזן אז כולם מתעלמים מזה כי זה חד-פעמי. כך, כל מיזוג נראה מוצלח, כי בארה"ב לא מתחשבים בעלות שנרשמה כמוניטין", אומר שוב.

ואכן, כשבדקנו כיצד הגיבו המניות של החברות שהזכרנו בתחילת הכתבה למחיקות הענק גילינו כי ציבור המשקיעים בשוק ההון האמריקני כלל לא התרגש מהן. מחיקת הענק של אורבוטק לא הביאה לשום תזוזה במניה, שנסגרה באותו יום ללא שינוי. מניית וריפון אפילו הגיבה בעליות, ואילו מניית די.אס.פי.ג'י צנחה בשיעור של 8%, אך ההערכה היא כי מה שהפחיד את ציבור המשקיעים היה דווקא תחזיותיה הקודרות של החברה להמשך, ולא מחיקת המוניטין.

מתעלמים באלגנטיות

לפי התקינה החשבונאית, את הערכת שווי המוניטין מבצעים רו"ח, באמצעות היוון של תזרימי המזומנים הצפויים בעתיד מתחום הפעילות הנרכש. עם זאת, סמנכ"ל כספים עימו דיברנו שופך מעט אור על הפרקטיקה של הערכות השווי הללו בפועל. לדבריו, על אף שרשות ניירות ערך בארה"ב מעולם לא קבעה שצריך להיות קשר בין שווי השוק לשווי הנכסים במאזן, הרי שלמעשה מדובר בדרישה בלתי-פורמלית אך קשיחה למדי.

"בעולם של היום חברות יתקשו להסביר מבחינה חשבונאית פערים גדולים בין שווי הנכסים בדו"חות לשווי החברה בפועל. גם הפירמות לראיית חשבון שמבצעות הערכת שווי למוניטין מיישרות קו עם שווי השוק", הוא אומר. הטריגר למחיקות שבוצעו אצלו בחברה, לדבריו, היה אך ורק ירידת שווי השוק, מבלי שהשתנו התחזיות ארוכות הטווח לתזרימי המזומנים העתידיים.

"התוצאה היא שבמצב הנוכחי של שוק המניות רק מי שלא ביצע אף רכישה לא מוחק מוניטין", מוסיף אותו סמנכ"ל כספים. "זה לא שיש מה להתפאר במחיקות הללו, אבל אף אחד מהמשקיעים או האנליסטים לא מתרגש מהן".

ואכן, האנליסטים המכסים חברות בארה"ב נוהגים להתעלם באלגנטיות ממחיקות המוניטין. "כשאני מסתכל על מאזן של חברה, אני מסתכל על ההון העצמי המוחשי שלה - כלומר ההון העצמי בנטרול המוניטין", מסביר האנליסט סרגיי וסצ'ונוק, ממחלקת המחקר של אופנהיימר ישראל. האנליסטים, אם כן, לא רק מנטרלים את מחיקות המוניטין, אלא גם את הרישום הראשוני שלו במאזן החברה.

"כשאתה בונה מודל להערכת שווי של חברה אתה רוצה להשתמש בתמונת מצב מייצגת. המוניטין יכול להימחק במכה אחת או לגדול בעקבות רכישה חדשה, אז אין שום דרך להכניס אותו למודל", מסביר וסצ'ונוק. "ישנן הוצאות אחרות שהן לא במזומן, אך הן חוזרות וניתן להתייחס אליהן בניתוח הכלכלי - כמו חלוקת אופציות לעובדים ומנהלים. את מחיקות המוניטין והמוניטין עצמו לא ניתן ולא צריך להכניס למודל", אומר וסצ'ונוק.

* מחיקות המוניטין לא מלמדות משהו על המחירים המופרזים לפיהם החברות ביצעו את עסקאות הרכישה?

"לא בהכרח. במצב הנוכחי כל המחירים ירדו, וברור שבמציאות החדשה אתה חייב לבצע הפרשות כאלה. במקרה של אורבוטק, למשל, אני נוטה להאמין שהעסקה האחרונה ממצבת אותה בצורה טובה יותר, ואת הפירות היא תקטוף ברגע שנצא מהמיתון. לעומת זאת, הרכישה של די.אס.פי.ג'י היא סיפור מעט שונה, כי היא לא רכשה חברה משלימה אלא מתחרה מאותו תחום, ומאז הנישה המשותפת שלהן רק התכווצה".

* מצד אחד, המוניטין כבר לא מופחת בצורה קבועה ומצד שני, כשיש מחיקות מתעלמים מהן. למעשה, לא שופטים את החברות על מלוא עלות הרכישה.

"בוודאי ששופטים. רכישות בזבזניות ירוקנו את קופת המזומנים של החברה, ולזה האנליסטים בהחלט מתייחסים. צורן, למשל, חטפה לא מעט ביקורת בגין חלק מהרכישות שביצעה בעבר".

ואכן, אם בודקים את התנהגות המניות של החברות עימן פתחנו את הכתבה - לפחות שנה אחורה - מתקבלת תמונה שהולמת את דבריו של וסצ'ונוק: אורבוטק איבדה בשנה האחרונה 77%, ושווייה הנוכחי הוא 138 מיליון דולר (כשאת פוטון דיינמיקס רכשה תמורת 290 מיליון דולר במזומן); די.אס.פי.ג'י איבדה 61%, ושווייה הנוכחי הוא 119 מיליון דולר (כשאת החטיבה של NXP רכשה תמורת 270 מיליון דולר במזומן ובמניות); ואילו צורן איבדה 55%, ושווייה הנוכחי הוא 316 מיליון דולר.