הנזיר מכר את הפרארי

לפי רובין שארמה, בזמנים קשים על מנהיג להיות מוכן לטעות ולהודות בטעויות

רובין שארמה, גורו עולמי בטיפוח מנהיגות ופיתוח אישי, ביקר בשבוע שעבר בישראל. בין מפגש עם נשיא המדינה, שמעון פרס, להופעות ברחבי הארץ, התפנה שארמה להרצות בפני מאות אנשים, שנדחסו בבית מלון תל אביבי כדי לראותו. בגלל נדיבותו המפליגה של ידידי חגי, ממארגני הכנס, זכיתי להימנות עם הקהל הרב, שהגיע לשם. הנוכחים האזינו מרותקים, לפעמים צחקו ולפעמים הזילו דמעה, ויצאו משם טעונים בשלל תובנות.

שארמה התפרסם לראשונה בעקבות ההצלחה המסחררת של ספרו "הנזיר שמכר את הפרארי שלו", שמתאר את המהפך בחייו של עורך דין מצליח, המתנתק מאורח חייו החומרני והריקני ויוצא לחפש אחרי מימוש עצמי ואושר אמיתי.

אינני נמנה על מעריציו של שארמה, ואודה כאן בפה רפה שאפילו לא קראתי את רוב ספריו. אבל, אני חייב להודות, שדבריו יכולים בהחלט לספק מקור השראה לאנשים רבים, ובוודאי ליזמי היי-טק, במיוחד בזמנים קשים אלה. ולכן, לאלו מכם שבמקרה לא היו שם, אני מתמצת כאן כמה מהמסרים היותר רלוונטיים של הגורו.

המנהיגות, כך לפי שארמה, באה מבפנים (ומי שקרא את "נער החידות ממומביי" יודע כבר, שגם המזל בא מבפנים). ולכן, אינך צריך להיות בעל תואר כדי להיקרא מנהיג. ומה זה מנהיג? להיות מנהיג, לדעת שארמה, פירושו לשנות את העולם במשהו, כל מנהיג בתחומו.

בזמנים קשים אלה, קורא שארמה למנהיגים עסקיים להתמקד בליבה וביסודות; יש להשקיע בעובדים ולטפחם; זמן משבר, שימו לב, הוא גם הזדמנות, ולכן כיום על מנהיגים להתמקד באיתור הזדמנויות ולא לבזבז את זמנם רק בטיפול בבעיות; זוהי העת לאנשים אמיצים ולמעשים נועזים; היה עקבי, היה נחוש וגם - היה מוכן לטעות; זכור, שגם פסנתרן מפורסם זייף הרבה מאוד תווים בדרכו לתהילת עולם; זהו גם הזמן לחדשנות וליזמות ולא פחות מכל אלה, חשוב להיות כנה, ובעל אינטגריטי, תמיד.

בהתייחסו לזמנים הקשים הציע שארמה את "מדריך המצוקה" שלו, המבוסס על מספר שאלות בסיסיות וביניהן: למה מה קרה, מישהו מת פה? מהי ההזדמנות שמציב בפניי המשבר הזה? ואיך אני יכול לעשות משהו שיגרום לי, למרות הכול, קצת אושר?

תודו, שגישה אופטימית לחיים לא מזיקה אף פעם. ובנוסף, הנה שלוש תובנות הבסיס שלמד שארמה מאביו: תמיד, בכל יום, לא משנה מה מצבך, מצא זמן בשביל לחלום. תמיד, בכל יום, קרא ולמד משהו חדש. תמיד, אבל תמיד, צריך שיהיה לך משהו אחד חשוב, עבורו אתה מוכן להקריב את חייך.

לתכנן את השלב הבא

טעון בערכים הללו מסתובב רובין שארמה ומשנה את העולם. היזמים שבינינו יזדהו עם כך שספרו הראשון על הנזיר והפרארי, נתקל בתחילה בסירוב של המו"לים לפרסמו. רק נחישותו של שארמה וגישתו האופטימית, וגם אביו שהלך מדלת לדלת בעיר מגוריו על מנת למכור אותו, הפכו את הספר הזה לרב-מכר בינלאומי ואת יוצרו לאדם עשיר.

ומי מביניכם שכבר הצליחו, התעשרו וקנו פרארי, אם במקרה אתם עדיין לא ממש מאושרים ולא בדיוק מלאי הגשמה העצמית, אתם מוזמנים למכור את המכונית, ולחזור לאורח חיים פשוט וממלא. אל תשכחו להתמיד בספורט, אחד מעקרונותיו הבסיסיים של הגורו. וגם - הגדירו לעצמכם מטרות אישיות. כי על-פי שארמה, רובנו משקיעים יותר זמן בתכנון החופשה הבאה מאשר לתכנון חיינו. חומר למחשבה. *

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל