המשבר הכלכלי מכה בענפי התעופה והתעשייה הביטחונית: היקף עסקאות המיזוגים והרכישות נחתך ביותר מ-50% ב-2008

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] כך עולה מדו"ח של רשת ראיית החשבון העולמית PwC ; אסף שמר, מקסלמן וקסלמן PwC ישראל: "מחנק האשראי והקיפאון בשוקי ההון עשויים להציף הזדמנויות עבור חברות ישראליות הפעילות בתחום התעשייה הביטחונית"

[רוצה לחדור לשוק התעופה ולתעשייה הביטחונית העולמית? הרשם לניוזלטר עסקים מתעוררים]

המשבר הכלכלי הגלובלי לא פסח גם על תעשיות התעופה והביטחון, והיקף עסקאות המיזוגים (M&A) והרכישות בתחומים אלה ירד בחדות בשנת 2008. כך עולה מדו"ח ה-"Aerospace and Defense Deals 2008" של רשת ראיית החשבון והשירותים המקצועיים הגדולה בעולם PricewaterhouseCoopers, בה חברה הפירמה הישראלית קסלמן וקסלמן.

מן הדו"ח עולה, כי היקף העסקאות בתחומי התעשיות הביטחוניות והתעופה נחתך ביותר מ-50% בשנה החולפת, והסתכם ב-14.3 מיליארד דולר לעומת 32.9 מיליארד דולר ב-2007.

בפילוח גיאוגרפי, צפון אמריקה ואירופה היו אחראיות לעיקר העסקאות בשנת 2008 - 89% שהם 12.7 מיליארד דולר. היקף העסקאות בשאר העולם נשק לשיא ההיסטורי של 1.7 מיליארד דולר, אשר נרשם ב-2006. בדו"ח צוין, כי כבר מהרבעון השני של 2008 החלה ההאטה בעסקאות ה-M&A בענפים אלה, וזו החריפה ברבעון האחרון של 2008, בו נרשמו עסקאות בהיקפים קטנים - 22 מיליון דולר בלבד בממוצע לעסקה.

בהתייחס להשלכות אפשריות על התעשייה הביטחונית בישראל אמר אסף שמר, משנה לשותף המנהל של קסלמן וקסלמן PwC ישראל וראש תחום הביקורת, כי "מחנק האשראי והקיפאון בשוקי ההון עשויים להציף הזדמנויות עבור חברות ישראליות הפעילות בתחום התעשייה הביטחונית, להשקעה בחברות קטנות יחסית, המפתחות טכנולוגיה מתקדמת לשימוש בהקשר עם איומי טרור, פשיעה באינטרנט, פיראטיות ותחומי נישה טכנולוגיים אחרים".

PwC צופה כי תחומי נישה טכנולוגיים אלה ימשיכו ליצור הזדמנויות לגידול בתחום הביטחוני. ניל המפסון, מוביל גלובלי של תחום התעשיות הביטחוניות והתעופה ב-PwC, אמר כי "השמירה על המזומנים נמצאת בעדיפות עליונה עבור חברות גדולות רבות. בנוסף, חברות קטנות שציפו להמשך הגידול בביקושים בתחומים אלה יבינו שהגאות הסתיימה, והצורך שלהן בלקוחות יגבר. במבט קדימה, החששות מהאטה בביקושים, ביטולי הזמנות, דשדוש בהוצאות הביטחון מצד מדינות שונות ואתגרים טכנולוגיים הנוגעים לייצור דור חדש של מטוסים - כל אלה ישפיעו על העסקאות בתחומי התעופה והביטחון ויגרמו לכך ששנת 2009 תהיה חלשה. אנו צופים שמרבית החברות יאמצו את גישת ה'לשבת על הגדר', עד אשר יטופלו החששות העיקריים הנוגעים לצמיחה ולמימון".

משבר האשראי פגע קשות בפעילותן של קרנות ההשקעה הפרטיות (פרייווט אקוויטי), והדבר ניכר גם בפעילותן בתחומי התעופה והתעשייה הביטחונית. מהדו"ח עולה, כי מספר העסקאות שבהן היו מעורבות קרנות פרייווט אקוויטי נחתך ביותר ממחצית, והסתכם ב-31 עסקאות בלבד בשנת 2008 לעומת 77 עסקאות ב-2007. היקף העסקאות הללו הסתכם ב-2.4 מיליארד דולר, לעומת 16 מיליארד דולר ב-2007.

למעשה, קרנות הפרייווט אקוויטי היו מעורבות רק ב-17% מסך היקף העסקאות בתחום התעופה והתעשייה הביטחונית בשנה החולפת, ירידה חדה לעומת 49% ב-2007.

חברות התעופה האזרחיות ספגו מכה כפולה ב-2008: במחצית הראשונה של השנה, היו אלה מחירי הנפט הגבוהים אשר פגעו בתעשייה, ואילו במחצית השנייה הייתה זו החרפת המשבר הכלכלי שהנחיתה על התעשייה מכה נוספת. בדו"ח צוין, כי חברות תעופה רבות מנסות לבטל הזמנות למטוסים בשל הירידה בביקושים מצד הצרכנים, הן בתחום התיירות והן בתחום השילוח האווירי. בעקבות זאת, יצרניות מטוסים כגון בואינג ואיירבוס החליטו לקצץ בפסי הייצור שלהן בשנת 2009 או ב-2010.

בחזית הביטחונית, העסקאות בשנת 2008 עמדו בסימן אי הוודאות סביב הבחירות בארה"ב ו"המסמך הלבן" אותו פרסם משרד הביטחון הצרפתי, אשר קבע כי יש למקד את המאמץ הביטחוני באמצעי מודיעין וטילים בליסטיים ולקצץ בכ-20% את אמצעי הכוחות המזוינים.

ההערכות הן, כי גם בריטניה תלך בעקבות צרפת. בארה"ב, הנשיא הנבחר ברק אובמה הבהיר כי יש בכוונתו לצמצם את הוצאות הביטחון ולסגת מעיראק, מה שעשוי לפגוע בביקושים בתעשייה הבטחונית. אולם במקביל, אובמה ביקש דווקא להגדיל את תקציב הביטחון ב-4% בשנת 2010 והדגיש את מחויבותו למאמץ המלחמתי באפגניסטן. בשורה התחתונה, ניתן לומר שהתחזית עבור ענף התעשיות הביטחוניות עודנה איתנה, אולם יש לצפות לשינויים בסדרי העדיפויות בתכניות ההגנה השונות.