אהרון ברק: "ההפרטה בישראל נעשית בצורה חפוזה ולא שקולה"

נשיא העליון לשעבר אמר את הדברים באירוע שנערך להשקת הספר "מבוא למסים" של פרופ' יוסף אדרעי ; אדרעי: "הטענה כי הורדת שיעורי המס מביאה בהכרח לעידוד הצמיחה - אין לה על מה לסמוך"

"ההפרטה בישראל נעשית בצורה חפוזה ולא שקולה". כך אמר נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרון ברק, באירוע שנערך השבוע להשקת הספר "מבוא למסים" שכתב פרופ' יוסף אדרעי, מרצה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה ולשעבר דיקן הפקולטה, ויועץ בכיר במשרד עו"ד פרופ' ביין.

ברק, שהשתתף באירוע שערכה לשכת עורכי הדין לכבוד הוצאת הספר, אמר כי הוא מעריך שלא כל ההיבטים הראויים נשקלים במסגרת ההפרטה. לדבריו, כתוצאה מכך שלא נשקלים כל ההיבטים, ייתכן מאוד שנפגעים אינטרסים כלכליים כבדי-משקל של המדינה.

הסטטיסטיקן הראשי, פרופ' שלמה יצחקי, הידוע בביקורתו החריפה נגד האוצר, טען כי תהליך קבלת ההחלטות בנושאי כלכלה מובהקים לוקה בחסר. יצחקי הצטרף לביקורת של ברק על תהליך ההפרטה הבלתי מבוקר, שלדבריו גורם לנזקים כלכליים למדינה.

מחבר הספר, פרופ' יוסף אדרעי, אמר כי על הציבור להיות יותר מעורב בכל הנוגע למדיניות מסים, ו"לדחות 'מנטרות' שפוליטיקאים ובעלי עניין מוכרים לו". לדברי אדרעי, " שיטת המס בישראל הפסיקה להיות פרוגרסיבית והיא מעניקה הטבות מפליגות להכנסות מהון".

אדרעי ציין גם כי הטענה לפיה הורדת שיעורי המס מביאה בהכרח לעידוד הצמיחה, אין לה על מה לסמוך - לא על ניתוחים תיאורטיים ולא על ממצאים אמפיריים. לדברי אדרעי, "מי שמתנגד למדיניות חברתית וחלוקה צודקת של ההכנסה הלאומית - מטיף למסים נמוכים. השאלה היא שאלה פוליטית ולא כלכלית".