מה שלא מספרים לנו: 5 מחלות וטרינריות מסוכנות ומידבקות התפרצו בישראל בשבועות האחרונים

הדברים נחשפים במגזין G ביום חמישי הקרוב, במסגרת תחקיר על המתרחש בשירותים הווטרינריים ועל עבודת ועדת החקירה הממשלתית לבחינת התנהלותם ; השירותים הווטרינריים מנסים למצוא חיסון ומשרד החקלאות אומר: רוב המחלות אינן מדבקות לבני אדם

חמש התפרצויות של מחלות וטרינריות מידבקות ומסוכנות התרחשו בשבועות האחרונים בישראל. הדברים נחשפים במוסף G ביום חמישי הקרוב, במסגרת תחקיר על המתרחש בשירותים הווטרינריים ועל עבודת ועדת החקירה הממשלתית לבחינת התנהלותם.

מתחילת פברואר התגלו התפרצויות של מחלת הפה והטלפיים, תחילה בגבול הלבנון ואחר כך במושב בית הלוי. לאחרונה מגיעים דיווחים על התפרצויות נוספות באזור המרכז והצפון (אין סימני מחלה בדרום). השירותים הווטרינריים הטילו הסגר על שטח גדול באזור חדרה, מתבצעים חיסונים דחופים והנזק לחקלאים מגדלי הצאן והבקר עלול להגיע למיליוני שקלים.

במקביל התגלו התפרצויות של עוד שלוש מחלות וטרינריות נדירות: בכמה אורוות סוסים התגלתה מחלה המכונה חום סוסים, מחלה לא ידועה עד כה, ואחד החשדות הוא שהיא הועברה לישראל על ידי סוס שנרכש באנגליה לצורך השבחת עדרי סוסים בישראל. השירותים הווטרינריים הצליחו לבודד את הנגיף הגורם למחלה, וכעת מנסים למצוא לו חיסון.

בנוסף, לאחרונה התפרצה בבקר מחלה שכמעט ונעלמה מהעולם, הקרויה עכברת הבקר. ברפת של ניר עוז גרמה המחלה לתמותה, והשירותים הווטרינריים מנסים לאתר את מקור ההתפרצות.

בכמה עדרי חזירים זוהתה לאחרונה מחלת דבר החזירים, גם היא מחלה שנחשבה לכזו שהודברה כבר מזמן. השירותים הווטרינריים התחילו בימים אלה את הטיפול בהתפרצות.

בעל דיר עיזים גדול בדרום, אריק יונה ממושב אשבול, המספק חלב למספר מחלבות, הגיש תביעת נזיקין נגד השירותים הווטרינריים בטענה לרשלנות מצידם בטיפול בו כאשר פרצה לפני חודשים אחדים בעדר שלו מחלת קדחת מלטה (בורצולוזיס). לדבריו, בגלל ייעוץ לקוי הוא הרג בידיים חשופות כ-500 מהעיזים הנגועות, וכתוצאה מכך נדבק במחלה ואושפז בבית חולים בסכנת חיים. לדבריו, לפני שלושה שבועות התגלו עוד כמה מקרים בעדר. יונה טוען, כי תיעד במצלמת וידיאו את האופן בו הרג את העיזים כהוכחה לכך שלא הזהירו אותו מפני סכנת הידבקות. השירותים הווטרינריים עדיין לא הגישו כתב הגנה.

משרד החקלאות מוסר: "המחלות הוטרינריות מתפרצות חדשות לבקרים בבעלי חיים. חשוב להדגיש, כי רוב המחלות בבעלי חיים אינן מדבקות לבני אדם ואינן עוברות אל בני אדם בשום צורה. הטענה כי מסתירים מהציבור את המחלות מגוחכת, ולראייה כל התפרצות של מחלה בבעלי חיים מפורסמת קבל עם ועדה באתר האינטרנט של השירותים הוטרינריים ומופצת בדפי מידע לכלל הרופאים הווטרינריים, המגדלים והגופים הנוגעים בדבר. זאת ועוד, שאר כלי התקשורת מעולם לא הביעו עניין בהתפרצות מחלות בבעלי חיים. רוב המחלות המצוינות בכתבה התגלו כבר לפני זמן רב, כך למשל, מחלת החום בסוסים נתגלתה כבר לפני למעלה מארבעה חודשים ומחלת הפה והטלפיים נתגלתה כבר לפני כחודש".

התחקיר המלא במגזין G