איזה ביבי תבקשו?

הכלכלה נופלת אך הספין הכלכלי משגשג

יש דברים חמורים יותר לאדם מבחינה בריאותית, אבל קוראי העיתונים בישראל סובלים לאחרונה מבלבול עמוק, שמחריף והולך ומסכן את התאים האפורים של מדינה שלמה. הבלבול קשור לעתידה של מערכת המיסוי הממלכתית בשנה הקרובה, עם הקמתה של ממשלה חדשה ומינויו של שר אוצר חדש.

וכך, בשבוע האחרון למדנו מהעיתונים כי ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, יפחית את מס ההכנסה ואת מס החברות, שהוא גם יעלה אותו, וגם שהוא יפחית אותו אך לא בהיקף שהבטיח ערב הבחירות. באותו זמן התפרסם גם שבנימין נתניהו אינו מתכוון לשנות את גובהו של מס ערך מוסף, שהוא יפחית את המע''מ ב-1% ושבעצם הוא יעלה את המע''מ ב-1%. אחד העיתונים פרסם את כל האפשרויות יחד, כי אחד התרחישים האלה בוודאי חייב להתממש. והוא צודק.

איך נוצר מקבץ כה גדול של ספינים בזמן כה קצר? מי אומר אמת ומי משקר? התשובה טמונה כנראה במספרם העצום של הגורמים המעורבים בהקמת הממשלה, ובגיבוש תוכנית כלכלית ותקציב לשנה הנוכחית. ראש וראשון להם הוא נתניהו. יש לו מקורבים וגם יש מספר אנשים לא מבוטל שמשוכנעים, או שרוצים לשכנע את הציבור, שהם מקורבים לנתניהו גם כשהם לא. ישנו צוות מאה הימים, שגם לו דעות ומחשבות בנושא. יש גם מפלגות שאמורות ליהנות או להיפגע משינויים מסוימים במיסוי, ויש פוליטיקאים שרואים עצמם שרי אוצר בקרוב, וגם להם תוכניות כלכליות מרחיקות לכת.

עם כל-כך הרבה אנשים שעונים לתיאור "מעורבים ומקורבים מסרו כי", מכת הספינים השוטפת את המשק נראית דווקא די סבירה. נחכה למציאות בסבלנות.