בדיקת "גלובס": עם אילו מכונות קפה כדאי לפתוח את הבוקר?

אלה שחייבים לפתוח את הבוקר עם קפה טוב אבל לא רוצים להתאמץ, ימצאו שמכונות קפה ביתיות הפועלות עם קפסולות הן פיתרון אידיאלי ; "גלובס" מצא כי מכונות הקפה על בסיס קפסולות של נספרסו מנצחות את לוואצה

ענף מכונות הקפה הביתיות כולל 3 תצורות עיקריות של קפה: פולי קפה טחונים (עם או בלי מטחנה מובנית במכונה), פודים וקפסולות.

ההבדל העיקרי בין פודים העשויים מנייר פילטר, לקפסולות העשויות אלומיניום או פלסטיק, הוא שהקפסולות מתאימות למכונות ייחודיות המפיקות קפה רק בדרך זו. אלו הן מכונות אוטומטיות, אשר בעבור הפעולה הפשוטה של הכנסת הקפסולה ולחיצה על כפתור - תתקבל כוס קפה.

הקפסולות מגיעות בשורה של טעמים ומידות חוזק, גם בגרסה ללא קפאין, ומבטיחות למשתמש לקבל את ספל הקפה המוכר מבלי להתחכם, להתאמץ או ללכלך את עמדת הקפה. בשל אופיין, מכונות אלה משמשות גם במקומות עבודה, אולם מחיר הקפסולות, כ-2 שקלים ליחידה (מחיר כפול לערך לעומת קפה המופק מתערובות שנרכשות עצמאית), מייעד אותם למשרדים קטנים או ללשכות.

אופיר פרימר, מבעלי מועדון הקפה, מסביר: "הקונספט הזה נולד מהצורך להכין קפה אופטימלי, המכיל בדיוק את הכמות הנכונה של האבקה, שיהיה דחוס בלחץ הנכון, בחליטה מדויקת, בטמפרטורה הרצויה (87-92 מעלות) ובמהירות. פונקציה כזו ניתן לקבל רק במכונות אוטומטיות לחלוטין שבהן נכללות גם מכונות הקפסולות".

לצד היתרונות של הפרמטרים הטכניים וההתעסקות המינימלית, נציין גם את אחסון הקפה לטווח ארוך, ללא דאגה להתחמצנות או חוסר טריות. "צריך לזכור, שלטוב ולרע מתקבלת בכל פעם אותה כוס קפה. כך שמי שרוצה לגוון או לשלוט בתהליך כחלק מהחוויה - לא ימצא את מבוקשו במכונות מהסוג הזה", מוסיף פרימר.

הנישה הצרה למדי של מכונות הקפה האלה, נשלטת בעיקר על-ידי המכונות של נספרסו ולוואצה. "גלובס" השווה בין שני דגמים של שני המותגים, בהיבט של השימוש במכונה וכן של טעמי הקפסולות - באמצעות פאנל טועמים מומחים שהכתיר את קפסולות הריסטרטו של נספרסו כמנצחות במבחן (ראה בוקסה).

בשורה התחתונה, שתי המכונות שונות במהותן - החל מעיצובן ועד לקפסולות. שתיהן טובות ושתיהן נעימות לשימוש, אולם בין השתיים שנבדקו העדפנו את דגם ה-C-190 של נספרסו גם במובן של ידידותיות למשתמש, הנדסת אנוש תוך הקפדה על הדברים הקטנים והגדולים, ובבחינת עלותה שנמוכה ביותר מחצי ממחיר דגם הגולד מטינה של לוואצה שנשלח לבדיקה - כ-2,100 שקל לעומת כ-4,600 שקל.

הקפסולות שומרות על טריות הקפה

פאוזה מקבוצת מי עדן, המשווקת את מכונות לוואצה, כוללת סוגים ופתרונות קפה מגוונים, לעומתה נספרסו, עוסקת רק במכונות הקפסולות הייחודיות לה.

שיטת נספרסו הושקה לפני יותר מ-20 שנה, ומציעה כ-20 סוגי מכונות ו-12 תערובות קפה בקפסולות המכילות פולי קפה ממקורות שונים בעולם. לאחר תהליך של קלייה וטחינה עובר הקפה (7 גרם) לתוך קפסולות העשויות אלומיניום, בתוכן נשמרת אבקת הקפה מאור ומאוויר. הקפסולות שומרות על טריות הקפה. בעת מיצוי הקפה, משתחררת הסגירה ההרמטית של הקפסולה באמצעות לחץ המכונה.

הקפסולות של לוואצה עבור דגם הגולד מטינה (EP), הן מיכלי פלסטיק המכילים את תערובות הקפה הטחון, והן מגיעות ב-10 תרכובות.

סגנון עיצוב שונה לשתי המכונות

שתי המכונות שונות מאוד: הלוואצה מעוצבת בסגנון רטרו מתכתי מבריק, ובקווים מרובעים. נוכחותה הבולטת על משטח העבודה זיכתה אותה בהרבה מחמאות. נורית מאירה את משטח המזיגה, והופכת את הכנת הקפה לנוחה גם באפלה. נספרסו לעומתה, "זורמת" בקווים מעוגלים, בעיצוב נקי, מודרני ושקט, ובמגוון צבעים לבחירה. היא משתלבת באלגנטיות על משטח העבודה - חובבי הסגנון הזה, אהבו מאוד את העיצוב המעודן והפשוט.

* שורה תחתונה: לגמרי עניין של טעם.

פונקציונליות - הנדסת האנוש חשובה

* משטח חימום לכוסות - ממוקם ב"גג" המכונה של לוואצה. המשטח מכיל 5-7 כוסות או ספלים. "גדר בטיחות" תוחמת את משטח החימום. פונקציה זו לא קיימת בנספרסו.

* מיכל מים - המיכל העגול והשקוף של נספרסו ממוקם בחלקה האחורי של המכונה. המיכל נראה לעין ונשלף בקלות למילוי מחדש.

המיכל הגדול של לוואצה מכיל 3.8 ליטר מים, ממוקם בתוך המכונה ואינו נראה לעין. לא ניתן לעקוב אחר כמות המים במיכל אלא עם התרוקנותו - על כך מדווחת נורית חיווי אדומה. מילוי המיכל נעשה דרך פתח עליון. להוצאת המיכל יש לפרק את גג המכונה.

* ריקון מיכל הקפסולות המשומשות ומגירה עודפי הנוזלים: הלוואצה כוללת מגרה קדמית המצוידת בידית גדולה. המגרה מרווחת דיה, וכ-30 קפסולות משומשות "שוחות" בתוך עודפי הנוזלים שניגרים לאותה מגרה. בנספרסו: מחיצה מפרידה את מגרת הקפסולות המשומשות (המכילה כ-10 יח') ממיכל הנוזלים. שתיהן נשלפות במקשה אחת, וכדי להימנע מהשלכת הנוזלים לפח יחד עם פסולת הקפסולות - ניתן לרוקן כל חלק בנפרד. כאשר מיכל האגירה מלא תתקבל התרעה אלקטרונית.

את כמות עודפי הנוזלים בנספרסו ניתן לראות עם הצצה למגש הנוזלים. בלוואצה, לא ניתן לראות את גובה הנוזלים העודפים, אבל בשל גודל המגירה יש להניח שלא תגיע למצב בו תעלה על גדותיה.

* הכנסת הקפסולה: בדגם ה-C-190 של נספרסו מרימים ידית קדמית שמרימה מנוף קטנטן הדוחף את הקפסולה הישנה למיכל הפסולת ומפנה מקום לחדשה. את הקפסולה מניחים כשפניה מטה. נעילת הידית מטה תגרום לחירור הקפסולה ולשחרור הוואקום. בלוואצה, הקפסולה, העשויה פלסטיק לבן, מוכנסת עם פתיחת מדף הקפסולה הצידה באמצעות ידית גדולה. סגירת הדלת "דוחפת" את הקפסולה פנימה.

* כמות המים בכוס: זמן זליגת הקפה לספל אספרסו הוא 20-25 שניות. כמות המים ב-C-190 נקבעת ידנית על-ידי הזזת הידית מעלה במהלך זליגת הקפה. בלוואצה קיימת אפשרות לתכנות כמות הקפה הרצויה לפי מנת אספרסו קצר, אספרסו ארוך או "אמריקנו". כפתור ה-stop יעצור את המזיגה בכל שלב. השליטה על כמות המים מקנה יתרון ללוואצה.

* ניקיון: קשה ללכלך את דגם הנספרסו העשוי פלסטיק בצבע מט, שלא מבליט את טיפות הקפה המועטות שהושפרצו במהלך המזיגה לכוס, ושבכל מקרה נעלמות לאחר ניגוב קליל. צבעה המטאלי-מבריק של הלוואצה המתכתית מותיר טביעות אצבע ומבליט את טיפות הקפה ש"קפצו" בעת המזיגה. כאן ניגוב עם מטלית לחה הוא בגדר חובה לאחר השימוש.

* שורה תחתונה: הנדסת אנוש והקפדה על הפרטים הקטנים והגדולים נותנים יתרון לנספרסו.

מוציאים קיטור

בשתי המכונות צינורית הקיטור ממוקמת בצד ימין. בלוואצה, הצינורית המוזהבת כוללת ידית כוונון להזזתה לצדדים. לחיצה על אייקון האדים יכין את המכונה למצב הקצפה, נורית חיווי המפסיקה להבהב תאשר את התחלת ההקצפה כעבור 10 שניות, אז הקיטור מתחיל את פעולתו עצמאית ומסיים לפקודת כפתור ה-stop. לא ניתן לכוון את עוצמת הקיטור. החלב שהתקבל היה בעל מרקם מוצלח, כמעט ללא בועות, אולם "התרומם" יחסית מהר ונראה שהגיע למרקם הנכון כשטמפרטורת החלב הייתה פושרת מדי.

בנספרסו, צינורית ההקצפה מעוגלת בהתאם לעיצוב המכונה. מתג הפעלה ידני ממוקם בצידי המכונה המוכנה להקצפה כעבור כ-35 שניות. צינורית הקיטור זזה ימינה ולמרכז ולא זזה שמאלה. גומי שעוטף את הצינורית יאפשר הזזתה גם כאשר היא חמה. לחץ הקיטור ניתן לוויסות ומופעל מיידית עם הזזת ידית ההפעלה לאחור (אין צורך להחזיק בידית). החלב שהתקבל היה בטמפרטורה טובה, במרקם נהדר, כמעט ללא בועות.

* שורה תחתונה: שתי המכונות עמדו היטב במבחן ההקצפה, עם יתרון קל לנספרסו.

מחירי המכונות - בין 1,000 ל-11 אלף שקל

נספרסו מציעה 20 דגמי מכונות בטווח מחירים של 1,000 עד 2,780 שקל. המכונה שנשלחה לבדיקה היא מדגם C-190 ידנית, ומחירה כ-2,100 שקל. הטבה נוכחית: החזר בשווי 200 שקל לרוכשים מכונת נספרסו (עד ה-20 באפריל).

פאוזה מציעה כ-10 מכונות של לוואצה בטווח מחירים הנע מ-1,680 שקל ועד ל-11 אלף שקל. דגם הגולד מטינה שנשלח לבדיקה עולה כ-4,600 שקל.

* הטבה עדכנית: מכונה ו-100 קפסולות בחודש ב-370 שקל לחודש למשך 18 חודשים (כ-6,640 שקל). מהחודש ה-18, המכונה עוברת לרשות הלקוח.

הקפסולות - הלב של המכונה

בשונה מרכישת כמעט כל מכשיר חשמלי אחר, כאן הקשר עם החברה מתחיל ברכישה. בדקו מראש מי עומד מאחורי המכונה ומהם תנאי השירות להזמנת הקפסולות.

נספרסו: הקפסולות מגיעות בתוך שרוולים אלגנטיים המכילים 10 קפסולות. החברה מציעה 12 תערובות: 7 לאספרסו קצר, 2 שמותאמות לאספרסו ארוך ו-3 הן תערובות נטולות קפאין.

צבעיהן המטאליים של הקפסולות מבדילים בין הטעמים והם גם מסומנים בשולי האריזה. מאפייני התערובת וטעמיה מצוינים על האריזה. למיצוי התערובת מודגמת כמות המים שיש למלא בספלי הקפה, ליצירת קפה מכווץ (25 מ"ל לריסטרו) או אספרסו (40 מ"ל). בנוסף מצוין מדד חוזק הקפה בסולם מ-1-10. תוקף הקפסולות: 9 חודשים.

* מחיר: 21-22 שקל ל-10 קפסולות (2.10-2.20 שקל ליח'). הזמנת קפסולות מתבצעת בטלפון (חיוג חינם), דוא"ל, פקס או באתר האינטרנט של החברה, הכולל פירוט אודות הקפסולות והמכונות. המשלוח מגיע עד 48 שעות מההזמנה ואינו כרוך בתשלום בהזמנת 100 קפסולות בגוש דן המורחב, ו-200 בטווח המורחב. עלות משלוח לכמות קטנה מזו - 30 שקל.

לוואצה: הקפסולות מגיעות במארזים של 50 או 100 יח' המחולקות למארזים זוגיים. מחיר לקפסולה: 2.18 שקל (כולל מע"מ, 10 אג' הנחה ליח' בהזמנת יותר מ-100 יחידות). תוקף הקפסולות: שנה וחצי. נזכיר, כי בין המכונות של לוואצה ישנם גם דגמי BLUE, המופעלים על-ידי קפסולות אלומיניום המכילות 8.3 גרם קפה (לעומת 6.7 ב-EP) ולכן מיועדים לחובבי הקפה החזק או אספרסו ארוך. מחיר הקפסולות האלה - 2.65 שקל ליח'.

שירות האספקה נעשה באופן ייזום על-ידי החברה אחת לרבעון. בכל מקרה, אספקה תוך 48 שעות בהזמנה טלפונית או דרך אתר האינטרנט. 30 שקל עלות משלוח, להזמנה הכוללת פחות מ-100 קפסולות.

Ristretto של נספרסו מנצחת בטעימה

פאנל של שבעה טועמים העוסקים בתחום הקפה התכנס בבוקר אביבי, לטעימות בבית הקפה התל-אביבי "לה מולאן". הקפסולות שהשתתפו במבחן הטעימות העיוור כללו 3 תערובות מכל חברה. הקפה נטעם בגרסת אספרסו קצר.

על חברי הפאנל נמנו אופיר פרימר מבעלי מועדון הקפה, אודי רווה - בעלים ומייסד רשת אספרסו בר, עופר גבירצמן - מנהל מחקר ופיתוח ברשת קפה ג'ו, שלמה אברס (פאש) - בעלים של רשת קפנטו, אלי לוי - מנהל מכירות חטיבה מקצועית בקפה לנדוור, שאול רובין - מנכ"ל רשת חנויות הקפה המתמחות "אמיגו" ואלדד הראל - מבעלי קפה דאדא.

הטועמים נתבקשו לדרג את הקפה בפרמטרים שונים: ארומה וטעם, מידת חומציות, קרמה, גוף (סמיכות ומרקם הקפה), טמפרטורת הקפה כפי שמפיקה המכונה, אפטר טייסט ולבסוף להעניק לקפה ציון כללי. סקלת הדירוג נעה מ-1 עד 5: 5 - מצוין, 1 - רע.

נדגיש, כי טעם הקפה הוא לפי העדפה אינדיווידואלית: יש מי שאוהב את הטעם המריר-חמצמץ (הרבה רובוסטה בתערובת) ואחרים יעדיפו קפה מתקתק-מריר (דגש על ערביקה בתערובת). כך או כך, הטועמים היו מחמירים למדי ולא חילקו ציונים בקלות, בין היתר בשל הטענה הרווחת שקפה בקפסולות לא יוכל להשתוות לקפה טרי שנטחן זה עתה ונחלט לאספרסו מהביל.

כמעט כל שבעת הטעמים שנכחו בפאנל, פסקו כי תערובת ה-Ristretto של נספרסו היא המוצלחת מכולם. שתיים מתוך 3 התערובות של לוואצה דורגו במקום השני - קרמה ארומה וקרמה פוינט.

קפסולות