"בין חצי לשני שלישים מחברות האינטרנט הישראליות ייעלמו השנה"

יואב לייטרסדורף, מייסד ושותף בקרן ההון סיכון YL ונצ'רס, טוען כי השוק הישראלי "חטף מכה קשה בהשוואה לשווקים האירופיים", ולכן הוא מחפש הזדמנויות מקומיות

ישראל יש הרבה יותר קרנות הון סיכון מאשר משקיעים פרטיים, לפחות בהשוואה למדינות אחרות באירופה. למשקיעים הפרטיים, שמשקיעים סכומים קטנים, קל יותר היום להשקיע מאשר לקרנות. לכן, אופציות הגיוס שעומדות בפני הסטארט-אפים הישראליים הן פחותות באופן יחסי", כך אומר בראיון ל"גלובס" יואב לייטרסדורף, העומד בראש קרן ההון סיכון YL Ventures, אותה הקים לפני כשנתיים.

לייטרסדורף (33), ישראלי המתגורר בהולנד, הגיע לארץ לתקופה של שלושה חודשים, במטרה "לבצע 2-3 השקעות בחברות סטארט-אפ מקומיות. אני והשותף שלי, ג'ון קוויגלי, החלטנו למקד הפעם את המאמצים בישראל", הוא אומר. "מלבד הנוחות והאהבה שלי לארץ, זה המקום שבו נמצאים היזמים הכישרוניים, לצד מוצרים עם איכויות טכנולוגיות. בנוסף, מצבו של השוק הישראלי הוא שגרם לנו להגיע הנה - הוא חטף מכה קשה בהשוואה לשווקים האירופיים, שם אנחנו גם פועלים".

*מה הסיבה שישראל נפגעה יותר?

"לוקח זמן עד שאירופה מגיבה, יש שם עדיין יזמים ומשקיעים שלא מבינים שהעולם נכנס לתקופה של מיתון. גם השוויים של החברות לא ירדו עדיין, ובאופן כללי, יש שם יותר אופטימיות מאשר בישראל. בנוסף, השוק הישראלי מחובר לזה האמריקני, ואילו האירופיים פחות מחוברים למה שקורה בעמק הסיליקון. היזמים הישראליים גם מאוד מחוברים, ויודעים מהו הפיתוח הטכנולוגי החדשני בתחום שלהם, בעוד שהיזמים באירופה ישנים במידה מסוימת".

YL ונצ'רס היא קרן שייעודה הוא לגייס ולהשקיע 30 מיליון דולר, ואשר קראה, נכון להיום, לקרוב לחצי מהסכום. הקרן השקיעה עד היום 3 מיליון דולר בחברת הסטארט-אפ הישראלית Clicktale, שמציעה ניתוחי נתונים בווב, המתעדים בווידיאו את הרגלי הגלישה של המבקרים באתר מסוים.

לייטרסדורף הוא בן-דודו של איש העסקים יונתן לייטרסדורף, כך שהוא שייך לאחת המשפחות העשירות בישראל. כבר בגיל 16 הוא הקים את החברה הראשונה שלו, מגזין מקוון שסקר מוצרי חומרה ותוכנה, ומכר אותה עוד לפני שהשלים את הבגרויות. בהמשך, חברה שהקים באמצע שנות ה-90 בניו-יורק לתשלומים באינטרנט, נמכרה לחברה אמריקנית תמורת 25 מיליון דולר. לימים, מכר חברה נוספת (Movota), שפיתחה יישומים אינטראקטיביים.

לדבריו, "בישראל יש יותר אופי יזמי וגם יכולת ורצון לעבוד עם מעט משאבים ועדיין להגיע לתוצאות טובות. באירופה היזמים יותר מפונקים, ולרוב הם מגיעים מחברות גדולות ולכן יש להם גישה שמזכירה יותר גישה תאגידית".

למרות כל זה, לדבריו יש שווקים מעניינים באירופה, כגון המדינות במזרח ומרכז אירופה. "צ'כיה, סלובניה וקרואטיה הן דוגמאות לשווקים מעניינים. גם בריטניה מעניינת, אם כי שם הבעיה טמונה בעלויות הגבוהות של החברות, שנגזרות מהמטבע המקומי. מצרפת, לעומת זאת, כבר לא יוצאים הרבה דברים מעניינים".

התחומים בהם מעוניין לייטרסדורף להשקיע הם גיימינג, וידיאו, ניתוחים, חיפוש וסלולר, עם התמקדות בחברות שמציעות שירותים על בסיס מודל SaaS (תוכנה כשירות). "זה מודל שהוכיח את עצמו בשנתיים האחרונות, עם צמיחה גדולה. המיתון רק מאדיר את היתרונות של מודל כזה, שכן קל לעבוד איתו ולחזות על-פיו מחזור הכנסות קבוע".

לדבריו, הוא מתכנן להשקיע סכום שנע בין חצי מיליון דולר ל-1 מיליון דולר בחברות שהמוצר שלהן כבר כמעט גמור, ושכבר יש להן הכנסות של כמה אלפי דולרים בחודש. "זאת, על מנת שנוכל לזהות כיצד ניתן למנף את ההשקעה שלנו, וכיצד ההשקעה והקשרים שלנו יסייעו להגדיל את המכירות. קשה היום להשקיע בחברות שהמוצר שלהן חצי אפוי, בתקווה שהכול יהיה בסדר. זה דורש יותר מדי אמונה וסיכון ביחס למצבו של השוק היום".

"היזמים יתעייפו מלעבוד בחינם"

כאשר ביצע מיני רוד-שואו כזה בתחילת 2008, הוא נפגש עם עשרות סטארט-אפים ישראליים, אולם לבסוף לא בוצעה השקעה. "רצינו להשקיע, אבל המצב הכלכלי בשוק היה מאוד קשה, והשוויים של החברות הישראליות היו בשמיים. אחר-כך הגיעה המפולת וזה עצר את כל התהליך, למרות שהיו שתי חברות שכבר הגענו איתן לשלב הסופי".

*אז למה דווקא עכשיו? המשבר עדיין בעיצומו.

"הקרן שלנו בנויה באופן שונה. חצי מהכסף כבר נמצא אצלנו בחשבון בבנק, והיות שהריביות נמוכות כעת, זה לא ממש מוצלח עבורנו להשקיע במזומן. לצד זה, יש חברות מוצלחות, שבחלקן הגדול קרובות לרווחיות, וכל מה שחסר להן זה קצת הון שיסייע לצלוח את התקופה הנוכחית. המצב הנוכחי מדהים עבור אלו שמוכנים להשקיע - התחרות מצד המשקיעים קטנה בהרבה, והשוויים נחתכו בחצי, בהשוואה ל-2008".

*מה אתה מעריך שיקרה לחברות הסטארט-אפ הישראליות השנה?

"להערכתי, בין חצי לשני שלישים מחברות האינטרנט הישראליות ייעלמו השנה בגלל שייגמר להן הכסף, והיזמים שלהן כבר יתעייפו מלעבוד בחינם. אבל אני באמת מאמין שלמשקיעים יש הזדמנויות פנומנאליות, וחברות שיצליחו להשיג מימון עכשיו, יצליחו כנראה גם להשיג מימון נוסף בעתיד. פשוט משקיעים שישקיעו כעת, יעשו זאת בתנאים טובים, ולכן הם יתנו לחברות הללו מימון נוסף".

לייטרסדורף מאמין כי החברות שכן מצליחות לגייס עכשיו, גם אם בשוויים נמוכים, ירוויחו מכך בעתיד. הערכה כזו, די ברור, משרתת את האינטרס שלו. "כשמשקיע בוחר להשקיע בתקופה כזו בחברה, הוא נמצא איתה באש ובמים, והוא יגרום לה להצליח. המשקיעים היום הם יותר אקטיביים ומוכנים ללוות את היזמים לאורך כל הדרך, ולא רק להתבונן מהצד ולקוות שמשהו טוב יקרה".