המועצה לצרכנות: 86% מהשכירים לא יודעים היכן מושקעים כספי החיסכון הפנסיוני שלהם

לרגל יום הצרכן הבינלאומי החל היום, מעלה המועצה מדריך בנושא לאתר האינטרנט שלה ; מהסקר שערכה המועצה עולה עוד כי אצל 67% מהשכירים, המעסיק הוא זה שבחר את התוכנית הפנסיונית עבורם

סקר שערכה המועצה הישראלית לצרכנות באמצעות מכון המחקר "גיאוקרטוגרפיה" בנושא החיסכון הפנסיוני מעלה נתונים מדאיגים לגבי מודעות הציבור למשמעות החיסכון הפנסיוני, היקפו והתאמתו לצרכיהם של החוסכים: 86% אחוז מציבור השכירים, עולה ממצאי הסקר, אינם יודעים באיזה סוג השקעה (כגון אג"ח, מניות וכו') מושקעים כספי החיסכון הפנסיוני שלהם וממילא אינם מודעים לסיכון אותו נוטלים מנהלי הקרנות או מממשים את זכותם לקבוע את אופי השקעת כספם.

54% מהצרכנים השכירים לא יכלו להעריך את גובה הקצבה החודשית שיקבלו בעת פרישה לגמלאות. 70% אינם יודעים אם החיסכון הפנסיוני שלהם כולל ביטוח למקרה פטירה, ו-35% מהצרכנים לא יודעים איזו חברה מנהלת עבורם את כספי הפנסיה. 70% מהחוסכים אינם יודעים מה גובה דמי הניהול שהם משלמים על ניהול החיסכון פנסיוני שלהם.

מעורבותם של צרכנים בבחירת תוכנית הפנסיה נמוכה במיוחד: מהסקר עולה כי אצל 67% מהצרכנים המעסיק הוא זה שבחר את התוכנית הפנסיונית עבורם. חמורה מכך, אומרים במועצה לצרכנות, היא העובדה ש-61% מהצרכנים השכירים לא קיבלו ייעוץ כלשהו בנוגע לבחירת תוכנית הפנסיה שלהם. רק 30% מהציבור מודע לרפורמה שנכנסה לתוקף כזכור בתחילת 2008 ושביטלה את תוכניות הפנסיה ההוניות, בהן החוסך מקבל את הפנסיה כסכום חד-פעמי בגיל הפרישה.

במועצה לצרכנות מביעים דאגה לנוכח הנתונים ומעלים באתר האינטרנט את מדריך החיסכון הפנסיוני - שנכתב בשפה פשוטה ומותאם לציבור הרחב, בסיוע של חברת "רול יעוץ פנסיוני". המדריך כולל מספר פרקים, האמורים לאפשר לציבור להבין את מהות החיסכון הפנסיוני ולבחור תוכנית לחיסכון פנסיוני המתאימה לו ביותר - אך גם לאפשר לבעלי חסכון פנסיוני להיות מעורבים בניהולו ולבקר את הסיכונים והסיכויים הגלומים בפעילות הקרן.

בין השאר, כולל המדריך פרקים המבהירים מהו חיסכון פנסיוני ולשם מה צריך אותו, מה ההבדל בין חיסכון פנסיוני לחסכונות אחרים, אילו מוצרים נכללים בחיסכון הפנסיוני, מי מנהל את החיסכון הפנסיוני ומי אחראי לבחירת תוכנית הפנסיה, כיצד רוכשים מוצר פנסיוני ומתי יש צורך לשנות או לעדכן את החיסכון. חלק שני במדריך, שיפורסם בהמשך, יכלול עצות צרכניות שונות וכלים להבנת הדיווח השנתי המתקבל בקופות הפנסיה.

מנכ"ל המועצה, עו"ד אהוד פלג, אומר כי כבכל תחום צרכני אחר, הכרת המוצר הפנסיוני, יכולת ההשוואה בין מוצרים שונים והתאמתו של המוצר חייבת להיות בין השיקולים שעל הצרכן להביא בחשבון בעת ביצוע החלטת רכישה מושכלת. הגברת המודעות והידע של הצרכנים לגבי המושגים השונים הנקשרים לחיסכון הפנסיוני הוא אפוא תנאי הכרחי ליכולתם לבחור את תוכנית הפנסיה המתאימה להם ביותר.