לסקר: "כאזרח אני שמח על התגלית הלאומית ב'תמר 1', אבל כמנכ"ל חב' חשמל סבור שאסור להיכנס לאופוריה מוגזמת"

מנכ"ל חברת החשמל בוועידת האנרגיה השנתית של המכון לאנרגיה וסביבה: "ננהל מו"מ במקביל מול מספר ספקים"

"גילוי הגז בקידוח 'תמר 1' הביא לכך שיש אופוריה במשק החשמל. כאזרח אני שמח על התגלית הלאומית, אבל כמנכ"ל חברת החשמל אני סבור שאסור להיכנס לאופוריה מוגזמת", כך אמר היום (ב') עמוס לסקר בוועידת האנרגיה השנתית של המכון לאנרגיה וסביבה.

לסקר ציין כי חברת החשמל עדיין לא הבטיחה את אספקת הגז לשנים 2013-2015. הוא הדגיש כי בכוונת חברת החשמל לנהל מו"מ במקביל מול מספר ספקים במטרה להוזיל את העלויות ולגוון את מקורות האנרגיה, "אנחנו רוצים כמה שיותר מקורות כדי שנוכל לתמרן ביניהם. הכוונה שלנו היא למצות את כל האפיקים (קידוח תמר, בריטיש גז ו-LNG, ל.ב) במקביל כדי שנוכל לדעת בוודאות שיש לנו מספיק גז".

בהתייחסו לכך שרק חלק מכמות הגז ממצרים מסופקת כיום על ידי ספקית הגז EMG אמר לסקר: "המצרים מספקים בין שליש לחצי מהכמות שהם אמורים, תלוי איך הם קמים בבוקר".

צבי גרינפלד, מנכ"ל דלק קידוחים השותפה בקידוח תמר אמר בוועידה: "השאיפה שלנו היא לסיים את בניית מערך ההפקה בקידוח תמר תוך שלוש שנים - זה יעד שהוא בהחלט אפשרי. אם נצליח לא ייווצר פער של מחסור בגז בשנים 2013-2015. אנחנו מודעים לכך שיש מחסור וננסה לתת את המענה הנדרש".

מנכ"ל משרד התשתיות, עו"ד חזי קוגלר, הביע תמיכה בדברי לסקר ואמר כי למרות הצלחת קידוח תמר אסור להפסיק את המגעים לרכישת גז טבעי נוזלי (LNG) למשק. לדברי קוגלר, "התגלית בתמר בהחלט תאפשר לנו לעמוד ביעד של 40% שימוש בגז טבעי לייצור חשמל אבל אסור לצאת מפרופורציות. צריך שתמר תשמש ככרית בטחון לאספקת מקורות האנרגיה למשק".

ישר בן מרדכי, מנכ"ל בז"ן שבשליטת החברה לישראל והפטרוכימיים , אמר בוועידה כי פיצול בתי הזיקוק היה טעות, "ההחלטה להפריט את בתי הזיקוק היתה נכונה, אבל הפיצול היה טעות. בעולם הזיקוק שבו יש יתרון לגודל - הפיצול, לדעתי, לא היה נכון". בן מרדכי הוסיף: "ההפרטה עצמה מאוד עוזרת ונותנת דחיפה לכל הפיתוח העסקי בחברה ומאפשרת רכישה של חברות אחרות, מה שפעם היה דורש החלטת ממשלה. כחברה פרטית זה עולם אחר לגמרי".