נתוני 2008 בייבוא האישי שנחשפים כאן לראשונה מגלים מה המותג הפופולרי בשוק רכבי היוקרה

הייבוא האישי של כלי רכב הפך להיות זרם מרכזי של מכירות בפלח רכבי היוקרה בישראל ומגרש משחקים כמעט בלעדי של העשירונים העליונים

[להרשמה לניוזלטר רכב]

בינואר 2009 מלאו שנתיים לתחילת הרפורמה בייבוא האישי של רכב לישראל. כאשר היא הושקה נראה היה כי מדובר בשינוי מינהלתי פשוט יחסית. במקום לחשב את המיסים על רכב מייבוא אישי על פי מחירון שרירותי, כפי שהיה לפני ינואר 2007, החל המכס לחשב את המסים על הרכב על פי חשבונית הרכישה בפועל של המכונית בארץ הייבוא, שאותה הציגו הרוכשים.

בפועל השינוי המינהלתי תורגם מיידית לחיסכון של עשרות ולעיתים מאות אלפי שקלים במיסי הייבוא על רכב מייבוא אישי. לראשונה יכול היה כל צייד מציאות עם קשרים בחו"ל או מיומנות באינטרנט לאתר באירופה ובעיקר בארצות הברית כלי רכב במחירים נמוכים ב-30%-40% ויותר מהמחירון הרשמי של היצרן או היבואן, וליהנות מהחיסכון גם בישראל.

הציבור מסתער

אפשר לסמוך על הלקוח הישראלי, שיידע לזהות מתנה כשזו מוענקת לו על ידי המדינה ואכן בשנת 2007, השנה הראשונה לרפורמה, זינק הייבוא האישי של רכב לישראל מ-200 יחידות בשנה ליותר מ-900 כלי רכב. מי שחשב, שהקצב יתייצב סביב הרמה הזו טעה בגדול. מסתבר, שזו הייתה רק הקדמה לקראת 2008, שבה זינק הייבוא האישי של רכב לישראל ליותר מ-2,600 יחידות.

אחת הסיבות לקצב הצמיחה המסחרר היא ההתחזקות המהירה של השקל ביחס למטבעות הייבוא ובעיקר לדולר, שהוזילה משמעותית את רכישות הרכב בחו"ל. בנוסף, בשנה שעברה נקלעו שוק הרכב האמריקני והעולמי למשבר בשל מחירי הנפט הגבוהים, שהביאו לבלימה במכירות דגמים גדולים, ולאחר מכן נרשמה האטה בשל המשבר הכלכלי. כל אלה גרמו להיווצרות מלאים ענקיים של היצרנים, פשיטות רגל של דילרים, כינוסי נכסים של כלי רכב ושאר מקורות מצוינים לאיתור מציאות מוזלות בשוק הרכב.

באמצע 2008 ניסה האוצר להאט את שיטפון הייבוא האישי והכניס תקנות חדשות, שהגבילו את הייבוא האישי לארץ של כלי רכב מארצות הברית רק לדגמים, שמיוצרים בפועל בצפון אמריקה.

השינוי חסם אפקטיבית את הייבוא האישי של דגמים רבים מארצות הברית אך נתוני הייבוא האישי של 2008 מלמדים, שהזרם כמעט לא הואט אלא רק הוסט לדגמי רכב של מותגים אמריקנים דוגמת קרייזלר, פורד וג'נרל מוטורס, ולכלי רכב אירופאים ויפנים, שמיוצרים בצפון אמריקה, דוגמת ג'יפים של מותגי יוקרה גרמנים ויפנים.

תחביב של המאיון העליון

נתוני הייבוא האישי של 2008 מגלים כמה עובדות מרתקות. במספרים מוחלטים סך הייבוא האישי הוא עדיין נישה זעירה ביחס לכלל הייבוא של רכב חדש לישראל. 2,600 כלי הרכב מייבוא אישי הם בקושי 1.4% מכלל כלי הרכב החדשים, שיובאו ונמכרו בישראל בצינורות הרשמיים באותה שנה.

מציאות אלטרנטיבית

אבל כאשר בוחנים את חלקם של מותגי היוקרה בתמונה הפרופורציות משתנות. מסתבר, שהייבוא האישי של כלי רכב הפך להיות זרם מרכזי של מכירות בפלח רכבי היוקרה בישראל ומגרש משחקים כמעט בלעדי של העשירונים העליונים.

אם נבודד רק כמה מותגים בולטים בפלח היוקרה - מרצדס, ב.מ.וו, קדילק, פורשה, האמר, קרייזלר, רכבי השטח של פולקסווגן, ואאודי - נגלים שחלקם בסטטיסטיקת הייבוא האישי ב-2008 מגיע ליותר מ-75%. לשם השוואה, חלקם הכולל של אותם המותגים בייבוא סדיר הגיע ב-2008 ל-2.5% בלבד מכלל מכירות הרכב החדש.

נבהיר, שבהגדרה רכבי יוקרה אנחנו מתייחסים לדגמים, שמחירם הרשמי בארץ מתחיל מסביבות ה-300 אלף שקל ומגיע עד תקרה בלתי מוגבלת. בפועל רוב כלי הרכב מייבוא אישי הם כלים בני עד שנתיים עם קילומטראז' נמוך, שמחירם בפועל בישראל אחרי המסים ועלויות ההובלה מתחיל כבר בסביבות ה-170 אלף שקל פלוס מינוס.

בחרנו לבדוק רק את מותגי היוקרה המובהקים למרות שבשנה שעברה יובאו לישראל עוד מכוניות יוקרה רבות של מותגים עממיים יותר. ביניהן ניתן למצוא מכוניות ספורט ורכבי כביש-שטח מפוארים של ניסן, מכוניות ספורט של מיצובישי ועשרות רכבי כביש-שטח של סובארו, שגם הם משתייכים בישראל לפלח היוקרה. אם היינו מצרפים אותם לסטטיסטיקה קרוב לוודאי, שאחוז רכבי היוקרה בכלל כלי הרכב מייבוא אישי היה חוצה את ה-80%.

גם פילוח הנתונים מגלה כמה עובדות מרתקות. כך, למשל, יש מותגי יוקרה שעוצמתם בשוק הישראלי גדולה הרבה יותר ממה, שמלמדות טבלאות הרישוי. מרצדס, כצפוי, היא הלהיט הגדול ביותר של שוק הייבוא האישי. אם בשנה שעברה מכר היבואן הרשמי 821 כלי רכב פרטיים ורכבי כביש-שטח, הרי, שבערוץ הייבוא אישי נוספו לרשימה עוד למעלה מ-750 כלי רכב, שהם תוספת של 91% למכירות הרשמיות.

בסיכום הכולל יוצא, שמרצדס הייתה מותג היוקרה המוביל במכירות בשנה שעברה בפער ניכר, אם כי ספק רב אם היבואן הרשמי היה שמח להתהדר בסטטיסטיקה הזו.

גם קבוצת קרייזלר, שכוללת את המותגים קרייזלר, דודג' וג'יפ, היתה להיט גדול בשוק הייבוא האישי ב-2008.

כמעט 730 כלי רכב של הקבוצה הגיעו בשנה שעברה לארץ בייבוא אישי ואלה מהווים יותר מ-45% מכלי הרכב, שמכר היבואן הרשמי של קרייזלר בישראל באותה שנה.

כצפוי לא נפקד גם מקומה של ב.מ.וו ברשימה המכובדת. למעלה מ-200 כלי רכב של ב.מ.וו הגיעו בשנה שעברה ארצה במסלול הייבוא האישי, למרות שהיבואן המקומי רתם לעזרתו את היצרן הגרמני בניסיון לבלום את השיטפון.

75% מכלל כלי הרכב של ב.מ.וו, שהגיעו בייבוא אישי, היו של כלי הרכב המיוצרים בארצות הברית של ב.מ.וו ובראשם הג'יפים המפוארים X5 ו-X6, שמכירותיהם בייבוא אישי היו גבוהות ב-15% ממכירותיהם בייבוא סדיר.

תופעה דומה ניתן למצוא גם בג'יפ המפואר טוארג של קבוצת פולקסווגן. בעוד שהיבואן הסדיר מכר בשנה שעברה 194 יחידות של הכלי, הייבוא האישי הכפיל את המספר. הנתונים הופכים את הטוארג לכלי הנמכר ביותר בפלח שלו, למעט אולי הג'יפ הגרנד-צירוקי, אבל גם במקרה זה ספק אם היבואן ישמח לפרסם את הסטטיסטיקה.

הסטטיסטיקה המרשימה ביותר שייכת ללא ספק למותג רכבי הספורט היוקרתיים פורשה. על כל מכונית אחת, שמכר היבואן הרשמי ב-2008 (30 מכוניות) יובאו לארץ שלוש מכוניות בייבוא אישי.

ועוד אנקדוטה מעניינית. השלוחה האמריקנית הענקית של פורד, שכוללת דגמים מעניינים כמו מוסטנג, כמעט לא מיוצגת בישראל על ידי היבואן הרשמי, (למעט הג'יפים אקספלורר ו-EDGE). המותג לינקולן של פורד אפילו לא מיוצג בישראל. אולם בייבוא האישי יש להם נציגות נכבדה עם יותר מ-200 יחידות, שיובאו ארצה ב-2008.