המשנה למנכ"ל HOT, ישראל לדרברג: "לאבד 8,000 מנויים ברבעון זה לא נורמטיבי"

חברת הכבלים מסיימת את 2008 עם רבעון בעייתי, שכלל מלבד נטישת מנויים משמעותית גם ירידה ב-EBITDA ובהכנסות משידורים ; בשנה כולה נרשם גידול של 17% ב-EBITDA, שהסתכם בכמיליארד שקל

חברת הכבלים HOT מסיימת את 2008 עם רבעון רביעי בעייתי, שמעיב על תוצאות כספיות טובות במהלכה. החברה איבדה במהלך הרבעון כ-8,000 מנויים, מרביתם לטובת חברת yes, ונדמה כי היא מתחילה לשלם מחיר גבוה על איכות השירות שלה.

ב-2008 כולה איבדה החברה 19 אלף מנויים, אם כי לספירת המנויים הזאת יש להתייחס בקורטוב של ספקנות על רקע השדרוגים הרבים במערכות הבילינג של החברה. כך או כך, הרבעון הראשון של 2009 יוכל לספק אינדיקציה טובה יותר לשאלה האם איבוד המנויים של הרבעון הרביעי מהווה תחילתה של מגמה - שתצריך את המנכ"ל החדש של החברה, הרצל עוזר, להיכנס לשנה של מלחמת חפירות - או שמדובר במעידה חד פעמית.

למזלה של החברה, היא עדיין מצליחה לגדול בשורת ההכנסות דרך מנועי הצמיחה המסורתיים שלה באינטרנט ובטלפוניה. אבל בכל הקשור לתחום השידורים הפעילות שלה נמצאת בהאטה, והכניסה של שחקנים חדשים לתחום השידורים הדיגיטליים באמצעות הממיר החדש (DTT) עומדת ליצור לה בעיה קשה מאוד.

"בשנת 2008 איבדנו מנויים, ואנחנו רוצים לתקן את זה", אומר ישראל לדרברג, המשנה למנכ"ל החברה וסמנכ"ל הכספים שלה. "ידענו שנצטרך לשלם מחירים על השירות. המספרים אמנם הגיעו לקצב גדול אבל זה יכול היה להיות יותר גרוע אם לא היינו מצליחים לגייס מנויים, ולנצל את היתרונות היחסיים שיש לנו. לאבד 8,000 מנויים ברבעון זה לא נורמטיבי, אני לא חושב ש-yes יראו אובדן כזה של מנויים, ואנחנו מעריכים שרוב הנוטשים עברו אליהם.

"אבל אם אנחנו אומרים שהמנויים עזבו בגלל השירות, אז זה לא שהם עזבו בגלל שהם אומרים שהטלוויזיה הרב ערוצית לא מתאימה להם. השירות מעצבן אותם כי הם לא רוצים לחכות חצי שעה, אז הם הולכים לספק החלופי".

לא צריכים אשראי בנקאי

ההישג המשמעותי של HOT ב-2008, עליו חתום המנכ"ל לשעבר, דוד קמיניץ, הוא הגידול בהכנסות, ב-EBITDA ובתזרים המזומנים. הכנסות החברה בשנת הדו"ח הסתכמו בכ-2.97 מיליארד שקל לעומת כ-2.63 מיליארד שקל בשנה המקבילה אשתקד - גידול של כ-13%.

ב-EBITDA של החברה (רווח לפני הוצאות מימון, מס, פחת והפחתות) נרשם גידול של 17% בהשוואה ל-2007, לאחר שבשנת הדו"ח הוא הסתכם בכ-1.01 מיליארד שקל (34% מההכנסות), לעומת כ-864 מיליון שקל (33% מההכנסות) בשנה המקבילה אשתקד.

הרבעון הרביעי היה כאמור פחות טוב, וה-EBITDA של החברה ירד בו ל-254 מיליון שקל לעומת 267 מיליון שקל ברבעון הקודם, ו-226 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בהכנסות הרבעון הרביעי נרשמה עלייה, לאחר שהן הסתכמו ב-775 מיליון שקל, לעומת 757 מיליון שקל ברבעון הקודם ו-689 מיליון שקל ברבעון המקביל, אבל בהכנסות משידורים כבר משתקפת ירידה מתמדת: 536 מיליון שקל, לעומת 549 מיליון שקל ברבעון השלישי ו-563 מיליון שקל ברבעון המקביל.

הרווח התפעולי הושפע ממחיקות בהיקף של כ-20 מיליון שקל על ציוד, והוא הסתכם ב-52 מיליון שקל לעומת 81 מיליון שקל ברבעון הקודם, ו-62 מיליון שקל, ברבעון המקביל אשתקד.

בשורה התחתונה עברה החברה להפסד של 27 מיליון שקל בעקבות הוצאות מס, לעומת רווח של 23 מיליון שקל ברבעון המקביל של 2007. לדברי לדרברג, עד עכשיו היו ל-HOT הכנסות ורווחים שלא חויבו במס כי לחברה יש הפסדים נצברים. "אבל מאחר שהמיסוי פה הוא יותר מאשר דוקטורט, ומאחר שיש פה הרבה סוגיות שאינן פתורות והפתרון לגביהן הוא לא חד ערכי, החלטנו לנקוט גישה שמרנית שבה אנחנו לא נשתמש בהפסדים הצבורים למס, ומבצעים הפרשה כאילו שאנחנו מתחילים לשלם מס מהרבעון הרביעי של 2008", הוא מסביר.

יחד עם זאת, בכל הנוגע ל-2009 לדרברג מפגין אופטימיות: "נסיים אותה עם EBITDA של מעל למיליארד שקל, ויש לנו עוד יתרון חשוב: אנחנו לא צריכים לבוא למערכת הבנקאית ולבקש אשראי. הכסף כבר אצלנו בקופה ובתקופה כזאת זה לא עניין של מה בכך".