אנסמבל סולני תל-אביב נאבק על קיומו

המשבר העולמי מכה בתזמורת הקאמרית הטובה בישראל ; לדברי המנהל המוזיקלי, ברק טל, התזמורת זקוקה לחצי מיליון שקל כדי לקיים את העונה הקרובה כמתוכנן

אנסמבל סולני תל-אביב, שהוכתר כאן לא פעם כתזמורת הקאמרית הטובה בישראל, נקלע לקשיים המאיימים לפגוע בהמשך פעילותו. בהודעה שפרסם השבוע מנכ"ל האנסמבל, גיא פורת, נמסר כי הקשיים נגרמו עקב המשבר הכלכלי הפוקד את העולם. לדברי פורת, פעילות האנסמבל נשענה עד כה על תמיכות נמוכות יחסית של משרד התרבות ושל עיריית תל-אביב, וכן על תרומות של קרנות ושל חוג ידידים שהקים ההרכב. עתה, לנוכח המצב הכלכלי המחמיר, זקוק האנסמבל להגדלה ניכרת של התמיכות כדי שיוכל להמשיך לפעול.

תזמורת אנסמבל סולני תל-אביב הוקמה בשנת 2001 על-ידי המנצח הישראלי ברק טל. היא מאגדת את טובי הנגנים המקצועיים הצעירים בישראל, כולם בשנות ה-20 וה-30 לחייהם. חלקם גרים בארץ, וחלקם מגיעים לכאן במיוחד מחו"ל כדי להשתתף בפעילויות. התזמורת מופיעה בתדירות נמוכה יחסית: היא מקיימת בסך הכל 30-40 קונצרטים בשנה, משהו כמו רבע ממספר הקונצרטים של תזמורת "רגילה". מסגרת זו מאפשרת לחבריה לשמור על רעננות ואיכות, שניכרות היטב בביצועים שלה.

עם זאת, לעובדה זו יש גם מגבלה: משרד התרבות מתגמל תזמורות לפי מספר הקונצרטים שהן מקיימות בשנה, ולכן התמיכה הממשלתית שמקבל האנסמבל נמוכה יחסית למרות רמתו הגבוהה. בנוסף לאיכות מוזיקלית גבוהה, התזמורת מצטיינת גם בהקפדה על ביצוע של רפרטואר לא שמרני, כולל יצירות של מלחינים ישראלים.

עם האנסמבל הופיעו בשנים האחרונות מוזיקאים בינלאומיים מהשורה הראשונה, כמו זמר הקונטרה-טנור אנדראס שול, נגן הבסון הווירטואוז סרג'יו אזוליני וכנרת הבארוק קתי דברצני. לדברי ברק טל, מנהלו המוזיקלי של האנסמבל, האורחים מגיעים לארץ עבור סכומים נמוכים מאוד יחסית למה שהם מורגלים בו. "יחסית למה שהם מקבלים באירופה, הם מגיעים לפה כמעט בהתנדבות", אומר טל ל"גלובס". "הם לא באים לפה כדי להרוויח, אלא בגלל שהם נהנים לעבוד עם האנסמבל".

לדברי טל, הסולנים הבינלאומיים שאיתם הופיעה התזמורת בשנים האחרונות הסכימו להמשיך להופיע איתה גם בעונה הקרובה. לעונה הבאה כבר שובצו זמר הקונטרה-טנור אנדראס שול, נגן הבסון סרג'יו אזוליני וסולנים ישראלים בולטים כמו הקלרניתן חן הלוי, דואו הנקשנים "פרקדו", הפסנתרן מתן פורת, הצ'לן עמית פלד ועוד.

טל בישר לאורחי התזמורת על המצב הקשה בקונצרט האחרון, ופנה לקהל בבקשה לסייע. להערכתו, התזמורת זקוקה לסכום של כחצי מיליון שקל כדי לקיים את עונת 2009-2010 כמתוכנן. "התזמורת נמצאת במצב של גירעון, שגדל והולך עקב המצב", אומר טל. "חוג הידידים של התזמורת לא גדל, והגירעון עלול לסכן את המשך קיום התזמורת".

טל אומר כי הדברים שנשא בקונצרט עוררו תהודה וכבר נקבעו פגישות לבדיקת אפשרות סיוע, אך טרם התקבלו תרומות קונקרטיות. בעקבות פרסומים לפיהם האנסמבל עומד לפני סגירה אפשרית, הוא אומר כי סגירת התזמורת אינה האופציה המועדפת כרגע: "התוכנית היא לא לוותר, אלא להיאבק על השגת התרומות ולקיים את העונה הבאה כמתוכנן".