גם צים שולחת עובדים הביתה: תוציא 10% מכוח-האדם לפנסיה מוקדמת

כ-70 עובדים מעל גיל 50 ייצאו לפנסיה מוקדמת, מתוך כ-700 עובדי החברה ; חברת הספנות תקפיא את תוספות השכר לעובדים וכן את הקידומים ; המהלך הוא חלק מצמצומים נוספים בהם נקטה מאז המשבר הכלכלי - בהם השבתת 20 אניות וצמצום קווי תובלה

חברת הספנות צים, מקבוצת החברה לישראל שבשליטת סמי ועידן עופר, תוציא בקרוב כ-70 עובדים מעל גיל 50 לפנסיה מוקדמת, זאת מתוך כ-700 עובדי החברה. כך נודע ל"גלובס". המהלך, שמהווה למעשה צמצום של 10% מכוח העבודה בחברה, נקבע כחלק מהסכם עבודה מיוחד שנחתם עם ארגון העובדים בראשותו של אבי שטרית, וכחלק מצמצומים נוספים בהם נקטה צים מאז המשבר הכלכלי - בהם השבתה של 20 אניות וצמצום קווי תובלה.

על פי הסכם העבודה, במהלך השנה לא יינתנו תוספת דרגות לעובדים שניתנות באופן אוטומטי על פי ותק, שהן למעשה תוספות שכר לכל דבר. על כן, יש בצים מי שרואה בכך סוג של קיצוץ שכר ריאלי. שטרית אישר את הדברים בשיחה עם "גלובס", אמנם הדגיש כי מדובר בהסכם ל-2009 בלבד, כשהאלטרנטיבה הייתה פיטורי עובדים נוספים. "ב-1 בינואר 2010 נחזור להסכמים הרגילים", מבהיר שטרית, אולם גם הוא יודע שאם המשבר הכלכלי יחריף, הוא יאלץ לחתום על הסכם טוב עוד פחות.

בתקופה האחרונה העריכו עובדים בצים כי ההנהלה תבקש להביא לפרישתם של עובדים מעל גיל 55, אולם הופתעו כאשר נקבע הגיל על 50 - כלומר 17 שנה לפני גיל פרישה. בעניין זה מבהיר שטרית כי רבים מהעובדים הוותיקים מחכים להזדמנות לצאת לפנסיה מוקדמת וכי אלה שיפרשו יזכו למענקי פרישה בהתאם לגיל, לוותק ולמספר השנים שנותרו להם עד גיל הפרישה הקבוע בחוק. למעלה מ-60 מהעובדים שיפרשו מועסקים כיום בחיפה, כשבודדים בלבד מועסקים באשדוד, אילת ותל-אביב.

בתחילת החודש התפטר מנכ"ל צים, דורון גודר, ונימק את עזיבתו "בהבדלי גישות בנושאים הקשורים בהיערכות צים לנוכח המשבר הכלכלי העולמי". במקומו מונה רפי דניאלי, שכיהן עד אז כמשנה למנכ"ל. על פי אחת ההערכות, דירקטוריון צים דרש מגודר לבצע מהלכי התייעלות דרמטיים יותר, בין היתר, בתחום כוח האדם.

מחירי התובלה הימית בצניחה

מחירי התובלה הימית צנחו בחודשים האחרונים בכ-90% וגרמו לצים הפסדים כבדים. על פי הערכות, החברה סיימה את שנת 2008 עם הפסד של יותר מ-200 מיליון דולר. היקף ההתחייבויות הפיננסיות של צים עומד על 2.2 מיליארד דולר, ואילו ההון העצמי שלה עומד על 736 מיליון דולר מתוך מאזן של 3.6 מיליארד דולר.

חלק לא מבוטל מהאשראי שנטלה החברה נלקח על מנת לבצע תוכנית התרחבות מאסיבית להכפלת כושר הייצור שלה. התוכנית כללה רכישת 22 אוניות וציוד בכ-3.1 מיליארד דולר במטרה להחזיר את צים לרשימת 10 חברות הספנות המובילות בעולם - תוכנית שאפתנית שהפכה למשקולת על צווארה.

מחברת צים סירבו להתייחס לידיעה.