שלטונות סין דחו את הצעת הרכש של קוקה-קולה ליצרנית המשקאות הויואן

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] ביטול העסקה, בהיקף 2.4 מיליארד דולר, צפוי לפגוע בהשקעות הזרות בסין ; שוקי אסיה נעלו את יום המסחר בעליות

יצרנית המשקאות האמריקנית קוקה קולה נאלצה לסגת מעסקת ההשתלטות בת 2.4 מיליארד הדולר על הויואן (סימול: 1886 בהונג קונג), יצרנית המיץ המובילה בסין, לאחר שרשויות הפיקוח הסיניות החליטו לא לאשר את העסקה.

ביטולה של העסקה המתוכננת, שהיתה אמורה להיות עסקת ההשתלטות הזרה הגדולה ביותר על חברה סינית, נחשבת לכישלונה של סין במבחן החשוב הראשון של כללי הפיקוח המתוקנים על התחרות, שהוחמרו באוגוסט שעבר. הכישלון הזה צפויה להנחית מהלומה על חברות רב-לאומיות שמבקשות לבצע רכישות בסין.

מאז יצאה ההודעה על העסקה בספטמבר שעבר, בוחנות רשויות הפיקוח את השלכות העסקה על התחרות בשוק הסיני, ולאחרונה הן הודיעו לקוקה-קולה שאישור העסקה תלוי בכמה תנאים.

מקורות בסין אמרו שמשרד המסחר מתנגד לכך שקוקה-קולה תרכוש את הזכויות למותג הויואן, חברה שנסחרת בהונג קונג, ושחולשת על 42% משוק מיצי הפירות הטהורים בסין. משרד המסחר דרש גם שקוקה-קולה תסכים לבצע השקעות עתידיות במדינה.

מנסים לגבש פתרון

קוקה-קולה הציעה לשלם במזומן 12.20 דולר הונג קונג למניה - מחיר גבוה כמעט פי שלושה ממחיר הסגירה של מניית הויואן קודם לפרסום ההודעה על העסקה. אתמול (ג'), טרם ההודעה הרשמית של הרשויות הסיניות, נסגרה המניה בירידה של 2% ובמחיר של 10.30 דולר הונג קונג, ושיקפה את החששות הנמשכים מקריסת העסקה.

מקורות אחרים טוענים שעדיין ניתן לגבש פתרון שיהיה מקובל על כל הצדדים, למרות שגם מקורות אלה מודים שהזמן אוזל במהירות. ב-23 במארס תהיה קוקה-קולה זכאית לפתוח במו"מ מחודש על תנאי העסקה.

קונסורציום המוכרים כולל את ז'ו שינלי, מייסד ויו"ר הויואן, שמחזיק ב-36% מהחברה, ויצרנית המזון הצרפתית דנונה, שמחזיקה ב-23% מהחברה. חברת הפרייבט אקוויטי האמריקנית, וורבורג פינקוס, מחזיקה ב-6.8% מהחברה הסינית.