CNBC: "ימיו של גייתנר כשר האוצר ספורים"; "התנהלותו בפרשת AIG מעלה ספקות לגבי תוחלת משרתו"

קואומו חושף: 73 בכירים ב-AIG קיבלו לפחות מיליון דולר כל אחד כבונוס להבטחת הישארותם בחברה, אבל שבעה פרשו אחרי שקיבלו את הצ'ק ; מנכ"ל AIG - היום בשימוע בקונגרס

פרשת הבונוסים ב-AIG , שהחלה לכרסם בשיעורי התמיכה בנשיא ברק אובמה, עלולה להוריד את מאכלת הגיליוטינה על צווארו של שר האוצר, טימותי גייתנר, בעתיד הלא רחוק. כך מעריך הפרשן הנחשב לארי קאדלו בערוץ החדשות הכלכליות CNBC.

קאדלו עלה אתמול לשידור זמן קצר לאחר שהבית הלבן יצא להגן על גייתנר מהאשמות במדיה, שלפיהן הוא כשל בטיפול בפרשת הבונוסים ולא נקט פעולה בעוד מועד לסיכול התשלומים לבכירי AIG.

לנשיא אובמה יש "ביטחון מלא" בשר האוצר גייתנר וכל אמירה שהוא פישל בטיפול בבונוסים היא "בלתי הוגנת", נאמר בהודעה של הבית הלבן.

קאדלו, שכיהן בממשל רייגן כראש המחלקה לכלכלה ותכנון במשרד למינהל ותקציב (OMB), הביע תמיהה בשידור האם הצהרה זו אינה בעצם רמז של הבית הלבן שהנשיא מאבד את אמונו בגייתנר ושימיו של שר האוצר בממשל ספורים. לדבריו, הצהרת התמיכה כביכול של הנשיא היא תחילת הסוף של גייתנר.

"הודעה כזו, שמתפרסמת לפתע פתאום, נראית בעיני כמעין מדד כלכלי מוביל, שמצביע על כך שזמנו של גייתר תם, שימיו (בממשל אובמה) ספורים", אמר קאדלו.

דיווחים באמצעי תקשורת מראים שגייתנר גילה הססנות בטיפול בפרשת הבונוסים ולא קלט את המשמעות הפוליטית שלהם ואת הפוטנציאל שלהם לפגוע במעמדו של הנשיא עצמו ובסיכויי ההצלחה של האג'נדה הכלכלית שלו.

לפי אי.בי.סי., למד גייתנר על הכוונה לשלם את הבונוסים לבכירי AIG ב-10 במארס. הוא המתין עד 11 במארס, בשעות הערב, כדי לטלפן למנכ"ל AIG, אדוארד לידי, ולמחות על הבונוסים. רק למחרת, 12 במארס, דיווח גייתנר ל"פקיד בכיר בבית הלבן על המחלוקת". עוזריו של הנשיא הודיעו לו על כך רק ב-13 בחודש. כך חלפו ארבעה ימים שבהם היה אפשר לפעול מאחורי הקלעים כדי למנוע את מתן הבונוסים. הם נשלחו לבכירי AIG ב-13 במארס, כלומר יום ו' שעבר. בימים שחלפו מאז נאלץ הבית הלבן להתמודד עם עובדה מוגמרת.

צ'רלי גאספארינו, העורך הכלכלי של CNBC, אמר בשידור, כי אפשר להשוות את הודעת התמיכה של הבית הלבן בגייתנר להודעות התמיכה שהושמעו בצ'אק פרינס , המנכ"ל הקודם של סיטי, ב-2007. הדירקטוריון יצא להגנת פרינס. רוברט רובין, שהיה שר אוצר בממשל קלינטון, יצא להגנתו. אבל פרינס נאלץ להתפטר זמן קצר לאחר מכן על רקע ההפסדים המצטברים של סיטי.

קודם לכן פרסם התובע הכללי של מדינת ניו-יורק, אנדרו קואומו, מידע על התפלגות תשלומי הבונוסים בקרב הבכירים ב-AIG. המכנה המשותף לכולם: תפקידים בכירים בחטיבה למוצרים פיננסיים, שהפילה את כל התאגיד על ברכיו. לפי המידע, 73 עובדים בחטיבה קיבלו יותר ממיליון דולר כל אחד כבונוסים, לפי חוזיהם האישיים עם הנהלת AIG. בחוזים היתה כלולה הבטחה שכל אחד מהעובדים יקבל 100% מהבונוסים שקיבל ב-2007, בלי קשר לרווח או להפסד שתרשום החברה.

הבונוס הגדול ביותר, 6.4 מיליון דולר, שולם לעובד אחד בלבד. שבעה עובדים קיבלו קצת יותר מארבעה מיליון דולר כל אחד. 22 אנשים קיבלו קצת יותר משני מיליון דולר האחד.

"כך, בשבוע שעבר, החטיבה שהפסידה כל כך הרבה כף עד שהיא השכיבה על הקרשים את התאגיד כולו, יצרה 73 מיליונרים חדשים", הכריז קואומו.

התאגיד נמנע מתגובה, אך מקור בחברה אמר, כי ההנהלה מסרבת לגלות את שמות מקבלי הבונוסים לא כך בגלל הקפדה על צנעת הפרט אלא בגלל חשש לשלומם של המקבלים על רקע המשטמה העזה ברחוב לתאגיד ולעובדיו.

מנכ"ל AIG, אדוארד לידי, מתוכנן להופיע היום (ד') בשימוע בקונגרס ואין ספק שזה יהיה אחד הימים הקשים בחייו. הזעם על AIG אינו מבחין בין דמוקרטים לרפובליקנים, בין הסנט לבין בית-הנבחרים. AIG היא התאגיד שכל אחד אוהב לשנוא. מחוקקים מגבשים יזמות חקיקה שונות ומשונות במטרה להוציא את כספי הבונוסים מידי אלה שקיבלו אותם. לפי אחת היזמות, יוטל מס בגובה 100% על בונוסים ששילמו חברות שלפחות 80% ממניותיהם מוזחקות בידי המדינה. על התיאור הזה עונה רק חברה אחת: AIG.