העליון דחה בקשה לתביעה ייצוגית ב-15 מיליון שקל נגד הבנקים אדנים, ירושלים ועצמאות

התובעים טענו כי הבנקים חייבו שלא כדין את נוטלי המשכנתאות לבטח גם את רכיב המענק המיוחד שניתן ע"י המדינה ; המערערים טענו כי פעלו לפי הנחיות המדינה, שחייבה אותם לבטח גם את רכיב המענק כיוון שהוא מותנה

בית המשפט העליון דחה היום (ד') סופית בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסכום של 15 מיליון שקל נגד בנק אדנים, בנק ירושלים ובנק עצמאות. התביעה הייצוגית עסקה בטענה כי הבנקים חייבו שלא כדין את הלווים, נוטלי המשכנתאות, לבטח גם את רכיב המענק המיוחד שניתן על-ידי המדינה.

המערערים טענו כי הם פעלו לפי הנחיות המדינה, שחייבה אותם לבטח גם את רכיב המענק, מהסיבה שהוא מענק מותנה - כגון התחייבות להמשיך לחיות באזור עדיפות א' למשך תקופה מוגדרת.

בית המשפט המחוזי נענה לבקשת הבנקים ודחה את בקשת התובעים על הסף. הוא קבע כי התביעה אינה ממלאה אחר הדרישות של החוק לאישור תביעה ייצוגית.

השופט יוסף אלון, בהסכמת השופטים אליעזר ריבלין וסאלים ג'ובראן, שדן בערעור, נתן החלטה עקרונית בשאלת התיישנות תביעות ייצוגיות, לאור חוק התובענות הייצוגיות החדש. הוא קבע כי תביעה שהתיישנה לפני החוק החדש, החוק החדש אינו יכול להחיות אותה ולכן ההתיישנות עומדת בעינה. במקרה זה מאחר ועילת התביעה התגבשה עוד קודם לתחולתם של החוקים החדשים ביחס לתביעות ייצוגיות, נקבע שהתביעה התיישנה.

את התובעים הייצוגיים ייצגו עוה"ד חיים אינדיג ודוד שוב; את בנק אדנים - עוה"ד ד"ר אבי וינרוט ואריאל דינובצקי ואורי בר, את בנק העצמאות, עוה"ד מיכאל שפיגלמן וילנה וולוובסקי ואת בנק ירושלים - עוה"ד אריה הולצר ויובל גרייבסקי. (ע.א. 1349/05).