מגזין G: האם ניר בן-ארצי, רב החביב על הקהילה העסקית, נחטף והוחזק שלוש שנים בניגוד לרצונו?

האם זה היה ניסיון להשתלט על מיליוני שקלים מכספי עמותת צדקה שהקים? ; רעיה שטראוס: "התרשמתי מהרב ומהפעילות המופלאה שלו לקירוב לבבות בין דתיים לחילוניים ודאגה לנזקקים. על רקע זה תרמתי לעמותה שלו"

לפני כשלוש שנים הודיע הרב ניר בן-ארצי, רב עמותת "תלמי גאולת עם ישראל", כי הוא הולך להתבודד באזור טבריה ולהקדיש את זמנו לתפילה למען עם ישראל. התכנון היה שההתבודדות תימשך כשלושה חודשים, אולם כשאלה חלפו הודיעו חברי הנהלת העמותה, שהיו איתו, לטענתם, בקשר, כי הוא לא מעוניין עדיין לחזור לביתו ביישוב תלמים. ההתנהלות הזאת חזרה על עצמה פעמים מספר.

בסוף הקיץ, לאחר שלוש שנים, חזר בן-ארצי לתלמים והסתגר בביתו. חברי הקהילה מספרים שנאמר להם כי הוא נדרש לתיקון עם משפחתו.

"הוא לא יצא מהבית ולא דיבר עם אף אחד. במשך השנים אמרו לנו שהרב אמר ככה ואחרת, וזאת הייתה מנטרה; כשאמרו 'הרב אמר', כולם עמדו דום", מנסה הרב יעקב חסן, עוזרו האישי של בן-ארצי, להסביר מדוע לא נשאלו בתקופה הראשונה שאלות. בת משפחה מוסיפה: "פתאום הוא התחיל ללכת לבית הכנסת לבד, בלי מלווים, וזה אף פעם לא היה כך. ניסו להוציא אותו מהעלון שמפרסמת העמותה, ובבית הכנסת אמרו שהוא לא יכול לעלות יותר לתורה. ככה הדיחו אותו מהנשיאות".

חסן, העוזר, התקשה להשלים עם המצב החדש. לדבריו, "לפני שבועיים החלטתי לפנות אליו בהיחבא, ושאלתי אותו מה קרה לו. הוא היה מבוהל ומפוחד, וסיפר לי מה הוא עבר בשנים האלה". לאחר ששמע, מספר חסן, החליט "לפוצץ את הסיפור ולהתלונן במשטרה".

לפי התלונה שהוגשה במשטרת לכיש, ארבעה מחברי הקהילה חטפו את בן-ארצי וכלאו אותו במשך שנים בדירות שונות בטבריה. לטענתו, הוא גם אולץ לחתום על מסמכים שכללו וידויים פיקטיביים בעלי אופי מיני שחוטפיו איימו עליו שיפרסמו אם יחשוף את שעבר עליו.

לטענת חסן, נאמר לבן-ארצי כי אם יעז לספר על שעבר עליו הוא יוכפש, ולכן כשחזר לביתו שמר על שתיקה. הבכירים בעמותה שמואשמים בחטיפה מכחישים את הדברים וטוענים כי הרב סובל ממחלות נפש.

רואה כבלי חשמל

עד לפני שלוש שנים, מנייתו של בן-ארצי, 52, הייתה בנסיקה. הוא החל את דרכו כנהג טרקטור שטען שביכולתו לראות כבלי חשמל וצינורות מים באדמה ולהימנע מפגיעה בהם. לאחר שנגלה אליו צדיק, לדבריו, הוא חזר בתשובה, ומאמיניו ייחסו לו כוחות על טבעיים, ובין היתר טענו כי חזה את הפיגוע במגדלי התאומים.

אנשי עסקים רבים תרמו לעמותה. הבולטת בנאמנותה הייתה רעיה שטראוס, שאף יצאה עם בן-ארצי לסיור משותף בארצות הברית.

שטראוס: "פגשתי את הרב לפני שנים רבות והתרשמתי ממנו ומהפעילות המופלאה שלו לקירוב לבבות בין דתיים לחילוניים ודאגה לנזקקים. על רקע זה תרמתי לעמותה שלו, ואני המומה מהדברים שנחשפים כעת בתקשורת. קירוב לבבות, וסגירת פערים חברתיים תמיד דיברו ותמיד ידברו אל לבי. אני מציעה להמתין להתבהרות הנושא".

חסן מספר שלמפגש בשבוע שעבר באשקלון היו עוד סיבות. "לדעתי חטפו את הרב כי רצו להשתלט על העמותה, שהיא גוף כלכלי מאוד גדול. כינסנו את התורמים בסוד, כדי להכניס אותם לעניינים. זאת הייתה פעולת הסחה כי חששנו שינסו שוב לחטוף את הרב".

מי בדיוק היה שם? חסן מעדיף לא לפרט. שיטוט בארכיון קושר לבן-ארצי את שמותיהם של המועמד לתפקיד שר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן, שגם הגיע לעצרת בינואר האחרון, כמו גם גליה אלבין, איש העסקים החרדי אברהם מרגלית, יצרן צעצועי התינוקות ישראל מנדלוביץ', אורי בחרי, לשעבר הבעלים של רב בריח, ואנשי עסקים משוק ההון ומתחום הנדל"ן.