בן ברננקי: "לא עומדת בפנינו חלופה אמיתית אחרת - מאשר למנוע קריסתם של מוסדות פיננסיים גדולים"

יו"ר הפדרל ריזרב: "אנו חייבים לפעות נמרצות בפיקוח על יחס הלימות ההון, ניהול הנזילות וניהול הסיכונים" ; התייחס לשערוריית הבונוסים ל-AIG המולאמת: "עלינו לתת את הדעת למדיניות התגמול"

בן ברננקי אמר היום (ו') כי "לא עומדת בפנינו חלופה אמיתית מאשר למנוע קריסתם של מוסדות פיננסיים גדולים". יו"ר בנק עתודות הכספים האמריקני נשא דברים לראשונה מאז הודיע על תוכנית רכישת האג"חים ביום רביעי, במסגרת החלטת המדיניות המוניטרית החודשית של ועדת השוק הפתוח בשלוחת ה'פד' בניו-יורק - שאישררה, כצפוי, את הריבית המרכזית במשק האמריקני בטווח של 0%-0.25% במונחים שנתיים.

בהקשר זה, אמר ברננקי כי הבנק המרכזי מנסה להתנגד ל"התרחבות מרווחי האשראי" אשר מקהים את המאמצים להזרים מזומנים לכלכלה האמריקנית, לאחר הורדת הריבית הדרסטית בחודשים האחרונים, כאמור. לדבריו, החלטתו של הבנק בראשותו לרכוש אג"ח ממשלתיות ארוכות-טווח (300 מיליארד דולר) ואג"ח מגובות משכנתאות בהיקף של 1.15 טריליון דולר "מכוונת לשפר את המצב בשוקי האשראי הפרטי", ובכך חזר על הודעתו משלשום (ד').

מטרת הרכישות היא לקצץ את ריבית הקצה הנגבית מהלקוח הסופי - למשל במשכנתא. "התרחבות מרווחי האשראי, החמרת תנאי מתן ההלוואות וחוסר התפקוד של שוק האשראי פועלים נגד ההקלה המוניטרית ומובילים לתנאים פיננסים קשיחים יותר".

יו"ר הפדרל ריזרב אמר כי "אנו חייבים לפעות נמרצות בפיקוח על יחס הלימות ההון, ניהול הנזילות וניהול הסיכונים". את הדברים אמר במסגרת ועידת הבנקים הקהילתיים העצמאיים של אמריקה המתכנסת בפניקס, אריזונה."אנו מתייחסים ברצינות את סוגיית המוסדות-הגדולים-מכדי-ליפול", אמר.

ברננקי, שנואם בנוגע למשבר הפיננסי העולמי ועל חשיבות הבנקאות הקהילתית בארה"ב, התייחס גם לשערוריית הבונוסים ל-AIG המולאמת: "עלינו לתת את הדעת למדיניות התגמול", אמר. "על המפקחים לוודא כי תגמול ההנהלה בחברות פיננסיות תמריצים מתמשכים שבסופו של דבר יסכנו את בריאות החברה", הוסיף. לסיכום, אמר יו"ר הבנק הפדרלי, כי ה'פד' בראשותו "ימשיך להעריך את יעילות כלי האשראי ועד כה בכירי הבנק עודדו מתגובות השוק - לרבות ירידה בשיעורי המשכנתא".

אגרות החוב הממשלתיות הלא-צמודות של ארה"ב ל-10 שנים, המשמשות כמדד ייחוס לחוב הריבוני של ממשלות בכל העולם, נסחרות נכון לשעת הכנת הידיעה בירידות שערים. האגרות הללו, הנושאות ריבית של 2.75% לשנה, מגלמות תשואה לפדיון שנתית ברוטו של 2.625%. ביום רביעי הודעתו של ברננקי הביאה לירידה חדה בתשואה לפדיון - מה שהביא להקפאה למשך יום אחד בגיוס החוב הדולרי הגדול ביותר אי-פעם של מדינת ישראל (1.5 מיליארד דולר) - כיוון שהריבית בו התקבעה לפי שיעור התשואה לפדיון על אגרות אלו (בתוספת 2.62%).