המדינה מוכנה לממן 80% מפרויקט חיסכון במים והקטנת פחת לחקלאים אבל ההיענות כמעט אפסית

עד היום, שנה לאחר תחילת הפרויקט, רק 80 חקלאים הגישו תוכניות ו-370 החלו בתהליך תכנון וביצוע ההתייעלות ; בארגון עובדי המים קוראים לחקלאים לנצל את ההזדמנות בהקדם, לטובתם ולטובת משק המים הישראלי

במסגרת הסכם המים הקציבה מדינת ישראל לפני שנה לחקלאים סכום של 240 מיליון שקל עבור פרויקט התייעלות כולל של הענף בתחום המים. נקבע כי הסכום יינתן לחקלאים באופן פרופורציונאלי לצריכת המים שלהם, ובכפוף להצגת תוכנית לייעול הצריכה והקטנת הפחת.

עד היום, שנה לאחר תחילת הפרויקט, רק 80 חקלאים הגישו תוכניות ו-370 החלו בתהליך תכנון וביצוע ההתייעלות. בארגון עובדי המים קוראים לחקלאים לנצל את ההזדמנות בהקדם, לטובתם ולטובת משק המים הישראלי.

שנה לאחר תחילת הסכם המים מציינים בארגון עובדי המים, שנבחר מטעם משרד החקלאות לבצע את הפרויקט, כי היענות החקלאים איננה מספקת. לדברי ארז וייסמן, מנכ"ל ארגון עובדי המים, מצד אחד, עומד לזכות החקלאים סכום של 240 מיליון שקל שאיננו תלוי תקציב (ולכן איננו מושפע מאי אישור תקציב המדינה) לטובת חסכון במים, ומצד שני, משק המים עומד בפני משבר נוראי, וחבל שחקלאים לא ינצלו את ההזדמנות.

וייסמן מדגיש כי נותרה רק עוד שנה למימוש ההסכם: "אם לא יוגשו תוכניות לוועדה עד אפריל 2010, יושב הכסף העודף למדינה, וחבל".

במסגרת ההסדר, המדינה מציעה לחקלאים, הנחשבים לצרכני מים, מימון של עד 80% לפרויקט החיסכון במים והקטנת פחת, כשרק 20% מהסכום למימון הפרויקט אמור להגיע מכיסו של החקלאי.

כיום מאושר סכום של 14 אגורות לכל קוב מים, במכפלה של עד שלוש שנים (כלומר חקלאי הצורך 10,000 קוב מים בשנה יכול לקבל 10,000 כפול 14 אגורות למשך שלוש שנים) - פרויקט כזה יכול לסייע לחקלאי לחסוך בהוצאות המים גם בעתיד, ולמדינה - בהקטנת כמויות המים הנצרכות על-ידי החקלאי.