העיתונים בארה"ב מחפשים דרכים לשרוד: האם המודל של אמזון יציל את העיתונות?

ההכנסות מפרסום בעיתונות צנחו בארה"ב ב-15% ב-2008, והמו"לים מחפשים לבצע התאמות חדשניות למודל העסקי - ומנסים למכור תוכן באינטרנט

הרעיון לגבות תשלום מהקוראים באתרים של עיתונים באינטרנט מתחיל לצבור לגיטימיות מחודשת מכיוון שמצבם הפיננסי של המו"לים בארה"ב - ובמידה גוברת והולכת גם בחלקי עולם אחרים - ממשיך להיחלש.

בדו"ח חדש שפרסם פרויקט המצוינות בעיתונאות (PEJ), נאמר כי דיון ה"חינם לעומת בתשלום" עלול להתמקד בפתרונות השגויים, ולהסיט את תשומת הלב מרעיונות אחרים.

הדו"ח מציע לבחון מודל שמבוסס על דמי המנוי לשידורי הטלוויזיה בכבלים, שבמסגרתו ייכלל תשלום דמי מנוי לעיתונים ולספקי חדשות אחרים בדמי המנוי החודשיים לספקית האינטרנט.

"הדיון הציבורי מתמקד בעסקאות בסכומים נמוכים. לדעתנו יש פוטנציאל גדול יותר במודלים אחרים", אמר טום רוזנסטיל, מנהל הארגון הפועל מוושינגטון.

זה עשוי להיות פיתרון הגיוני שיפריע פחות לאנשים שמבצעים תשלומים זעירים כדי לזכות בגישה לכתבות חדשותיות מסוימות.

מדובר בסוגיה חשובה מאוד מבחינתה של תעשיית העיתונות בארה"ב, שהכנסות הפרסום שלה צנחו ב-15% ב-2008.

מומחים מעריכים שהעתיד יהיה קודר אם לא ימצאו המו"לים של יותר מ-1,400 העיתונים היומיים היוצאים לאור בארה"ב דרך לעשות כסף מהחדשות שהם מספקים באינטרנט.

בשנות התשעים זנחו עיתונים רבים את הרעיון לגבות תשלום בגין כתבות חדשותיות מקוונות, ובמקום זאת העדיפו להציע את תכניהן בחינם כדי להגדיל את מספר הקוראים ולפתות את המפרסמים, שהזרימו סכומי כסף גדלים והולכים לפרסום באינטרנט.

כעת כבר התרגלו כולם לקרוא חדשות מקוונות בחינם, והחידוש הפתאומי של גביית תשלום בגין כתבות מקוונות עלולה להבריח קוראים ולפגוע בהכנסות המו"לים מפרסום מקוון, שמהוות כעת 10% מסך ההכנסות.

בדו"ח PEJ נאמר כי קיימות אופציות אחרות שאותן יכולים לשקול המו"לים של העיתונים. אופציות אלה כוללות את חיקוי מודל האתר אמזון. במקום להפציץ את הקוראים במודעות פולשניות שאותן קורא - או שעליהן מקליק - רק מספר קטן של אנשים, יכולים העיתונים לבנות קניונים מקוונים באתריהם, ולספק רשתות חיפוש מקומיות עבור עסקים קטנים.

שיטה נוספת היא להציע כתבות נישה לאנשי מקצוע. "מדובר במשאבי עומק מפורטים ומעדכנים שמיועדים לאנשי מקצוע. זהו תחום צמיחה רווחי מאוד באופן מוכח בשוק העיתונאות", נאמר בדו"ח ה-PEJ.