לסקר: "המנהלים בחב' חשמל לא זזים מטר בלי אישור הוועד והגיע הזמן לשים לזה סוף"; צרפתי: "אתה מנהל ללא סמכות - המדינה היא בעלת הסמכות"

(עדכונים שוטפים) חברת חשמל: "המנכ"ל פועל במסגרת סמכותו כמנהל ואין בכוונתו לחזור בו מצעדים אלו" ; צרפתי: "האם אתה יכול להביא מסמך מהמדינה שמאשר שמצפן יהווה את המילה האחרונה ברפורמה? אנחנו צריכים פרטנר למו"מ; לך יש אפשרויות תעסוקה - בשבילנו זה הבית"

בכנס שנערך היום (א') בתחנת הכוח בחדרה, מתעמתים בהסכמה לראשונה מנכ"ל החברה, עמוס לסקר, ויו"ר הוועד, דוד (מיקו) צרפתי.

לסקר אמר: "אם תהיה סכנה להתחייבויות החברה אעצור קודם כל את ההפרשות לחברה". עוד לפני העימות אמר צרפתי: "הגיע הזמן שנשיב עניינית ובזמן אמת לטענות לסקר ונעמיד אותו על טעויותיו".

מחברת חשמל נמסר בתגובה לדברי צרפתי: "החברה נותנת שירות וחייבת לאפשר ללקוחות את אופן התשלום ולא להכתיב לו בגלל נימוקים כאלו ואחרים". עוד נמסר: "אם אי שליחת החשבונות גורמת נזק, המנכ"ל ישקול צעדיו בעניין".

בנוגע לעימות שיתקיים היום נמסר: "כנס המנהלים אורגן על ידי המנכ"ל ואנשי הוועד הוזמנו כאשר המנכ"ל מעדיף שהמנהלים ישמעו את שני הצדדים וישפטו על פי משמע אוזנם".

במסגרת הכנס סוקר לסקר את הנזקים שנגרמו לחברה כתוצאה מעיצומי העובדים ואת הצעדים שההנהלה נוקטת לאיזון נזקים אלו. לסקר הודיע שהשבוע נוכו משכר העובדים ימי השביתה הקודמים וכי המדיניות במסגרתה כל עובד שלא נותן עבודה לא יקבל שכר - תימשך.

מעבר לכך הודיע לסקר כי אם העיצומים יימשכו, יידרשו צעדים הרבה יותר דרמטיים על מנת לאזן בין צד ההכנסות שנפגע לצד ההוצאות. בהקשר זה שוקל המנכ"ל בין היתר דחייה של הפרשות מסוימות לקרנות של העובדים, ובמיוחד הזרמתם של עשרות מיליוני שקלים שהחברה נוהגת להפריש מדי חודש לקרן החשמל חינם.

לסקר הדגיש כי הנהלת חברת החשמל מנסה מזה למעלה מ-9 חודשים להגיע לדיון ענייני עם הוועד על השינוי הארגוני, ללא כל הצלחה. הסיבה לכך הינה מדיניותו של הוועד, שאינו מכיר בסמכות הנהלת החברה לנהלה. על ועד העובדים לקבל כי שינויים הקשורים במבנה הארגוני, שינוי או איחוד בין אגפים ויחידות, הינם בסמכות בלעדית של ההנהלה.

"המנהלים בחברת החשמל לא זזים מטר בלי לקבל את אישור הוועד והגיע הזמן לשים לזה סוף", אמר. "יש פגיעה חמורה בתזרים החברה בהיקף הנאמד ב-50 מיליון שקל ליום מאחר שלא שולחים חשבונות" הוסיף, והזהיר כי אם החברה תיקלע למצוקה תזרימית גם העובדים ייפגעו.

"המאבק שמקיים הוועד כרגע הינו כנגד סמכות ההנהלה לנהל את החברה ולפיכך לעיצומים אין דבר וחצי דבר עם הגנה על זכויות העובדים. המנכ"ל פועל במסגרת סמכותו כמנהל ואין בכוונתו לחזור בו מצעדים אלו. ברגע שהוועד ישלים עם עובדה זו ויתמקד במשימתו האמיתית שהיא הגנה על זכויות העובדים ניתן יהיה לנהל מו"מ ענייני ואינטנסיבי במטרה להגיע לתוצאות שתהיינה מקובלות על כל הצדדים".

הגעה להסכמות שכאלו תאפשר להנהלה ולעובדים להציג, בידיים נקיות, הצעה עניינית ומשותפת לגבי השינוי המבני במשק החשמל, המקודם ע"י מקבלי ההחלטות בדרג הממשלתי.

צרפתי אמר בתגובה: "אתה מנהל ללא סמכויות - המדינה היא בעלת הסמכות. האם אתה יכול להביא מסמך מהמדינה שמאשר שמצפן יהווה את המילה האחרונה ברפורמה?".

עוד אמר צרפתי: "אנחנו צריכים פרטנר למו"מ, לא אתה שיש לך אפשרויות תעסוקה בעוד שבשבילנו זה הבית". צרפתי קרא ללסקר לשלב ידיים עם הוועד להצלת משק החשמל.

מזכירות הוועד של עובדי חברת חשמל החליטה מוקדם יותר כי במהלך העיצומים בהם הם נוקטים בימים אלו, תשלומי החשבונות שישולמו במזומן על ידי הציבור יתקבלו על ידי עובדי החברה.

יחד עם זאת, לא יונפקו חשבוניות ולא יבוצעו ניתוקים עד לתום העיצומים. עוד החליט הוועד כי קריאת המונים תימשך כרגיל. בסוף השבוע פורסם כי האגף היחיד שבו לא ינקטו עיצומים הוא אגף הכספים.

כזכור, עובדי חברת החשמל נערכים להסלמה נוספת במאבק מול ההנהלה על יישום תוכנית ההתייעלות "מצפן".

ביום ה' האחרון, המזכירות בראשות היו"ר צרפתי, החליטה להחריף את העיצומים לכלל היחידות. אז החליטה המזכירות לנקוט בשיטה של "עיצומי פתע", כלומר בכל יום אגף ומחוז אחר יושבתו, זאת על מנת שההנהלה לא תוכל להיערך למניעתם.

מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, הזהיר בשבוע שעבר כי החברה עשויה להיקלע לבעיות תזרים, בעקבות העיצומים, כיוון שהעובדים הפסיקו את גביית הכספים מחייבים ועצרו את שליחת החשבונות ללקוחות.