מחיר המחאה: חברת החשמל מפסידה 1.8 מיליון דולר ליום בגלל העיצומים

מסמך חסוי ששלח ראש אגף הייצור למשנה למנכ"ל חושף עוד כי השיפוצים הופסקו - ותחנות הכוח של חברת החשמל לא יהיו מוכנות בזמן לקיץ ; מיקו צרפתי: "צירוף 2,500 משפחות מובטלים למעגל העוני יעלה למדינה ולציבור יותר מכל אומדן נזק ערטילאי. לסקר יכול להפסיק את העיצומים בכל רגע" ; עובדי חברת החשמל מרחיבים את העיצומים לכל יחידות החברה

העיצומים בחברת החשמל מתחילים לתת את אותותיהם בשטח, ולראשונה מתעורר חשש שהתמשכותם עשויה להביא לקשיים באספקת החשמל.

ל"גלובס" נודע, כי ראש אגף הייצור בחברת החשמל, אריק קושניר, התריע במכתב שנשלח שלשום למשנה למנכ"ל, משה בכר, כי בעקבות העיצומים קיים חשש כבד שהשיפוצים בתחנות הכוח של החברה לא יסתיימו בזמן, דבר שעשוי לפגוע קשות באמינות האספקה לצרכנים בחודשי הקיץ.

מהמכתב עולה כי השיפוצים נעצרו ביחידות ייצור בהספק של 2,000 מגה ואט, בין היתר בתחנות הכוח בחיפה, אשכול באשדוד, גזר שברמלה, אורות רבין בחדרה, חגית ביוקנעם ורמת חובב.

לדבריו, כבר עכשיו, בגלל העיצומים, החברה אינה עומדת בלו"ז לשיפוץ יחידות הייצור ותידרש להאריך את השיפוצים ליוני שהוא כבר תחילת עונת הקיץ. במשרד התשתיות והרשות לחשמל עודכנו בדבר השלכות עיכוב השיפוצים.

"עצירת העבודות לפרק זמן הגדול משלושה שבועות, עשויה לפגוע במימוש תוכנית השיפוצים ולפגוע בעקבות כך באמינות היחידות ועמידה בתנאי חוזי התחזוקה של המחזמ"ים החדשים בגזר ובחגית. לחלק מהשיפוצים הוזמנו מומחים זרים אשר יתכן שלא יהיו זמינים לעתיד ובשל כך יהיה צורך לדחות או לבטל עבודות", כתב.

המצב כיום מזכיר את הנסיבות שהובילו להפסקות החשמל הגדולות בקיץ 2006, לאחר שעיכוב בביצוע עבודות התחזוקה הביא לכך שלחברה לא הייתה מספיק רזרבה כדי לענות על הביקושים. כזכור, ועדת הבדיקה שמינה אז שר התשתיות, בנימין בן אליעזר, קבעה אז כי תוכנית התחזוקה המתוכננת לשנת 2006 לא נתנה מענה לביקושים.

לפי הערכות במשק החשמל, הנהלת החברה עשויה לפנות כבר במהלך השבוע הבא לביה"ד לעבודה בבקשה להפסיק את העיצומים.

הפסד של 1.8 מיליון דולר ליום

במקביל, המכתב של קושניר חושף את ההפסדים הכבדים שצפויים לחברה כתוצאה מהעיצומים. לדבריו, התארכות השיפוצים צפויה לגרום לחברת החשמל נזק של 800 אלף דולר ליום כתוצאה משימוש בדלק חלופי (סולר ומזוט במקום גז) בנוסף לנזק של מיליון דולר ליום מעצירת הזרמת הגז לתחנת חגית. יש לציין כי בשביתות קודמות, הרשות לחשמל לא הכירה בעלות הנוספת של השימוש בדלקים יקרים.

כפי שפורסם אתמול ב"גלובס", העיצומים בחברת החשמל עשויים לגרום לקשיי תזרים לחברה, זאת מאחר והעובדים הפסיקו לשלוח חשבונות ללקוחות ועצרו את גביית הכספים מחייבים. דירקטוריון החברה שדן היום בעיצומים הנחה את סמנכ"ל הכספים, הראל בלינדה, לדווח למנכ"ל, עמוס לסקר, עד תחילת השבוע הבא על ההפסדים הצפויים מהעיצומים.

במהלך הדיון התבטאו חלק מהדירקטורים בחריפות נגד העובדים וציינו כי "כחברה עסקית לחברת החשמל אסור בשום פנים ואופן לעבור לסדר היום על פגיעה בהכנסות".

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "אין ספק שהנזקים מהעיצומים הולכים ומצטברים, ואם הם יימשכו זמן רב, אספקת החשמל לצרכנים בשעת שיאי הביקוש או בעת מחסור מסיבות אחרות, עלולה להיות בסכנה".

יו"ר הוועד, מיקו צרפתי, מסר בתגובה כי "צירוף 2,500 משפחות מובטלים למעגל העוני יעלה למדינה ולציבור יותר מכל אומדן נזק ערטילאי. לסקר יכול להפסיק את העיצומים בכל רגע אם יחדל מצעדיו החד צדדים והכוחניים. בהסכמות עם העובדים יוכלו לסקר ופרידמן להגדיל הכנסות ולא רק לצמצם הוצאות, אך נראה שכותרת שווה להם יותר".

גורמים בכירים בוועד אמרו בתגובה כי "על השלכות העיצומים צריך לחשוב לפני שנוקטים בצעדים חד צדדים. אם לסקר לא מבין מה המשמעות של עיצומים בחברת החשמל כנראה שהוא לא מתאים מקצועית למלא את התפקיד. אנו מקווים שלא מדובר בניסיון לטשטש מחדלים של ההנהלה בתכנון תחזוקת התחנות".