האיחוד האירופי העביר עוד 75 מיליארד אירו לקרן המטבע הבינלאומית

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] מנהיגי האיחוד עשו גם מאמצים לשפר את אמון השוק בכלכלות מרכז ומזרח-אירופה, באמצעות הכפלת ההון בקרן הסיוע במאזן התשלומים המיועד למדינות שאינן חברות בגוש האירו.

האיחוד האירופי הצטרף בסוף השבוע (ו') למאבק במשבר הפיננסי העולמי, והתחייב להזרים תרומות חדשות בסך 75 מיליארד אירו לקרן המטבע העולמית. כמו כן, הבטיח האיחוד לגבש עם ארה"ב הסדר להידוק הפיקוח על השווקים הפיננסיים.

בסיומה של פסגה בת יומיים בבריסל, עשו מנהיגי האיחוד גם מאמצים לשפר את אמון השוק בכלכלות מרכז ומזרח-אירופה, באמצעות הכפלת ההון בקרן הסיוע במאזן התשלומים המיועד למדינות שאינן חברות בגוש האירו. תקציב הקרן יהיה מעתה 68 מיליארד דולר.

מנהיגי האיחוד אימצו החלטות אלה שבועיים לפני הפסגה של המנהיגים בקבוצת עשרים המדינות המפותחות בעולם, שכוללת את האיחוד האירופי, ארה"ב סין ומדינות אחרות בעלות כלכלות מפותחות או מתעוררות (G20). הפסגה, שתיערך בלונדון ב-2 באפריל, נועדה לדון ברפורמה רגולטורית של המערכת הפיננסית העולמית.

נשיא נציבות האיחוד האירופי, חוזה מנואל בארוסו, אמר כי לקראת הפסגה מגלות ארה"ב ואירופה שיש להן מכנה משותף, ושאם יצוצו מכשולים, הם עשויים לבוא ממדינות אחרות. "אני מכיר בקיומם של הבדלים בתרבות המשפטית והפיננסית בין העולם האנגלו-סקסי למרכז-אירופה, אך מה שאני רואה זו מגמה שנעה בכיוון של תמימות דעים, וגם אין איזה ויכוח רציני".

בארוסו העריך כי "הבעיה העיקרית תבוא ממדינות אחרות, כמו סין, למשל, שבהן לא קיימת תרבות של קביעה משותפת של תקנות". לעומת זאת, אמר ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, לכתבים כי "זו טעות לחשוב שסין אינה מעוניינת שפסגת ה-G20 תוכתר בהצלחה".

בארוסו דחה את הטענות שקובעי המדיניות באיחוד האירופי, המגבשים צעדים נוספים נגד מקלטי מס, קרנות גידור, חברות פרייבט אקוויטי ותגמולי מנהלים, בחרו לנקוט יד קשה כלפי "מטרות קלות".

"במשך יותר מ-30 שנה עשתה נציבות האיחוד האירופי מאמצים לזכות בשיתוף פעולה מרשויות משפטיות שלא נטו לשתף פעולה. עכשיו הם התחילו לזוז. זה נקרא מטרה קלה?", אמר בארוסו, בהתייחסו למקלטי המס אנדורה, ליכטנשטיין ושווייץ.