נוחי דנקנר מתקדם בחשמל הפרטי: כלל תעשיות קיבלה רישיון להקמת תחנת כוח באגירה שאובה באזור הכרמל בהשקעה של 250 מיליון דולר

הפקת חשמל בשיטת האגירה השאובה מבוססת על ניצול ההפרשים בתעריפי החשמל בין שעות השפל של הלילה לשעות השיא שביום ; היתרונות של טכנולוגיה זו נעוצים בכך שהיא מגדילה את גמישות המערכת

שר התשתיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, חתם היום (ב') על מתן רישיון נוסף ליצרן חשמל פרטי העושה שימוש בטכנולוגיית "אגירה שאובה". הרישיון הוענק לחברת כלל תעשיות , מקבוצת אי.די.בי , שבשליטת נוחי דנקנר, שתקים תחנת כוח בהספק של כ-220 מגאווט באזור מחצבת נשר שבחיפה.

התחנה מתוכננת לקום בין שטח מחצבות מפעלי נשר שעל הר הכרמל לבין בריכת אגירת מים שתיבנה בשטח החברה בסמוך לנחל קישון. היקף ההשקעה בפרויקט נאמד בכ-250 מיליון דולר.

זהו הרישיון השני שניתן לשימוש בטכנולוגיה של אגירה שאובה בארץ, זאת לאחר שקבוצה הכוללת את החברות אלקטרה , אורתם סהר ומרחב של יוסי מימן, קיבלה לפני כעשרה ימים רישיון להקמת תחנת כוח בהספק של כ-300 מגאווט באזור הגלבוע.

כפי שפורסם ב"גלובס", כלל תעשיות, בניהולם של אבי פישר וצביקה לבנת, הגישה בשנה שעברה לרשות לחשמל בקשה לקבלת רישיון מותנה לייצור חשמל במסגרת הפרויקט. במקביל, שכרה כלל תעשיות את שירותי חברת אלפינה האיטלקית לתכנון הנדסי ראשוני של הפרויקט.

הפקת חשמל בשיטת האגירה השאובה מבוססת על ניצול ההפרשים בתעריפי החשמל בין שעות השפל של הלילה לשעות השיא שביום, כך שמים ממאגר נמוך נשאבים למאגר גבוה בשעות הלילה ומוזרמים למטה בשעות היום, תוך ניצול אנרגיית הזרימה להפקת חשמל בשעות שיא.

היתרונות של טכנולוגיה זו נעוצים בכך שהיא מגדילה את גמישות המערכת, ונותנת מענה מצוין לביקושים לחשמל בשעות השיא וכן בעלותה הזולה יחסית.כלל תעשיות, באמצעות החברה הבת כלל אנרגיה, פועלת בשנה האחרונה להרחבת פעילותה במשק האנרגיה.

כלל אנרגיה המנוהלת על ידי דן ורדי, חתמה על הסכם לשיתוף פעולה בתחום אנרגיית הרוח בעולם עם חברת אמפל שבבעלות איש העסקים יוסי מימן. את החברה המשותפת מנהל אילן פרדקין, לשעבר סמנכ"ל בכיר בקבוצת אפקון. מדובר בשותפות במיזמים בתחום אנרגיית הרוח בהיקף של לפחות 150 מגה ואט. כפרויקט ראשון החלו השותפות כניסה למיזמי טורבינות רוח ביוון בהשקעה של עד 200 מיליון דולר.

בן אליעזר אמר היום כי "אני מקווה שבזמן הקרוב יאושרו עוד שורה של רישיונות, חלקם בטכנולוגיה של אגירה שאובה כך שנגיע לשימוש של 800 מגאווט בטכנולוגיה זו עד לאמצע העשור הבא, ובמטרה להכפיל יעד זה בעשור שלאחר מכן".