מפעל הפיס: הדרישה של האוצר לרישיון עסק עבור כל נקודת מכירה תביא להפסד של 75 מיליון שקל

מנכ"ל מפעל הפיס שאול סוטניק: "כשאנו מאתרים נקודת מכירה, הנחת העבודה שלנו היא כי למקום יש רישיון תקף" ; סוטניק לא מתכוון לדוכנים הייעודיים הכתומים של הפיס, להם ניתן רישיון מיידי, אלא לפיצוציות ולבתי העסק השונים המוכרים את מוצרי הפיס לצד מוצרים אחרים

האם בחלק גדול מנקודות המכירה של מפעל הפיס לא קיים רישיון עסק? על פי מסמכים שהגיעו לידי "גלובס", שאחד מהם חתום על ידי מנכ"ל מפעל הפיס, שאול סוטניק, עולה כי בפיס מנסים כבר תקופה ארוכה להביא לביטול ההוראה שקובעת כי על המפעל לדרוש רישיון עסק כתנאי להפעלת נקודת מכירה להגרלות השונות. במקום התנאי הקיים, מבקשים בפיס לאפשר לבעל העסק לעבוד כרגיל לתקופה של 6 חודשים, עד להמצאת הרישיון.

סעיף מחייב בהסכם

"המשך הדרישה לקיום רישיון עסק תקף, כתנאי לקבלת אישור למכור את מוצרי הפיס, תצמצם מיידית את פעילות מפעל הפיס באחוזים ניכרים ביותר עד כדי סגירתו מחמת אי כדאיות כלכלית", כותב סוטניק באחד המסמכים ששלח למשרד האוצר במארס 2008. סוטניק לא מתכוון לדוכנים הייעודיים הכתומים של הפיס, להם ניתן רישיון מיידי, אלא לפיצוציות ולבתי העסק השונים המוכרים את מוצרי הפיס לצד מוצרים אחרים.

מפעל הפיס פועל על פי היתר שמעניק לו משרד האוצר מדי חמש שנים, כשההיתר האחרון ניתן לו בפברואר 2007 ובו הופיע סעיף מפורש המחייב רישיון עסק. סוטניק טוען כי במקרים רבים, כשהפיס מאתר נקודת מכירה, בעל המקום כבר נמצא בהליך לקבלת רישיון עסק. "סירובנו לאפשר לו להתחיל למכור את מוצרי הפיס כבר בשלב זה נתפס בעיניו כהתעמרות, כוחנות וניצול מעמד לרעה על ידי הפיס", הוא כותב.

אבל מה קורה כשמדובר בנקודת מכירה קיימת, כמו קיוסק, שלכאורה כבר אמור להיות לו רישיון? "כאשר אנו מאתרים נקודת מכירה קיימת, או כאשר בעל נקודה פונה אלינו, הנחת העבודה שלנו היא כי למקום יש רישיון עסק תקף. מבחינתנו, כל עוד הרשות המקומית אינה סוגרת את המקום, אנו רואים בכך אישור דה פקטו", קובע סוטניק.

"מפעל הפיס אינו פקח"

במשרד האוצר נדהמו כמובן מהגישה של סוטניק. "ומה קורה כאשר אדם נוהג במכוניתו למרות שרישיונו נשלל? האם על פי 'הנחת העבודה' של הפיס, כל עוד לא עצרו אותו סימן שיש לו רישיון?", שאלו גורמים במשרד. אבל סוטניק בשלו, ואף מודיע כי "מדי שנה אנחנו מחדשים את זיכיון בעל נקודת המכירה".

עוד מבהיר סוטניק במכתבו לאוצר כי "אין זה ראוי ונכון שהפיס יחמיר בנושא רישיון העסק יותר מהרשות (המקומית), מעניקת הרישיון. מפעל הפיס אינו פקח מטעם הרשות המקומית לבדיקת תקפותם של רישיונות עסק".

להגנתו של מפעל הפיס, צריך לומר כי הביורוקרטיה הישראלית עובדת שעות נוספות בכל הקשור להוצאת רישיון עסק. על פי נתוני משרד הפנים, תהליך הוצאת הרישיון אורך בממוצע 105-120 יום, אולם במקרים קיצוניים עלול להתארך עד לשנתיים, אם ישנם עיכובים, למשל, מצד המשרד להגנת הסביבה.

על כן מבקשים בפיס להתיר הענקת זיכיון למכירת מוצרי הפיס גם למי שטרם הוציא רישיון עסק, וזאת כל זמן שתהליך הוצאת הרישיון יושלם בתוך חצי שנה. מנגד, באוצר לא מבינים מדוע בפיס חייבים לפנות דווקא לפיצוציה ללא רישיון עסק ולמעשה להעניק לה פרס. לשיטת האוצר, מפעל הפיס משול ליבואן רכב שמבקש לבחור מוסך מורשה. כפי שיבואן כזה לא יבחר במוסך ללא רישיון, אין סיבה שבפיס ינהגו אחרת.

בפיס מסרו בתגובה: "הדרישה של האוצר גורמת להפסדים כספיים, של כ- 75 מיליון שקל בשנה לקהילה ולעיכוב פיתוח רשת ההפצה של מפעל הפיס. למעלה מ- 50% מהעסקים בישראל עובדים בלי רישיון עסק בתוקף והעיריות, שאחראיות למתן רישיון זה, מאפשרות לעסקים אלה לפעול בלי הפרעה.

מדיניות האוצר עוזרת לשוק ההימורים הלא חוקיים ומפריעה לפעילות של מפעל הפיס המעביר את רווחיו לקהילה. למרבה הצער, עד היום לא קיבלנו תשובה מהאוצר".