פלאפון סיימה את 2008 עם תוספת של 27 אלף מנויים בלבד; עלות שכרו של גיל שרון - 12.5 מיליון שקל

החברה סיימה את השנה עם הכנסות של 4.7 מיליארד שקל - עלייה קלה לעומת הכנסות של 4.6 מיליארד שקל ב-2007 ; הרווח הנקי עלה ב-2008 ב-17% ל-682 מיליון שקל ; ה-EBITDA עלה ב-13.5% ל-1.45 מיליארד שקל

חברת הסלולר פלאפון דיווחה לפני זמן קצר (ג'), באמצעות החברה האם, בזק , על תוצאותיה לרבעון הרביעי של 2008 ועל השנה כולה.

פלאפון סיימה את 2008 עם הכנסות של 4.7 מיליארד שקל, עלייה קלה לעומת הכנסות של 4.6 מיליארד שקל ב-2007. ה-EBITDA (רווח נקי בניכוי הוצאות מימון, פחת והפחתות) הסתכם ב-1.45 מיליארד שקל (31% מההכנסות), עלייה של 13.5% לעומת EBITDA של 1.2 מיליארד שקל אשתקד. ה-EBITDA ברבעון הרביעי עלה ב-14% ל-293 מיליון שקל - כ-26% מההכנסות.

הרווח הנקי של פלאפון עלה ב-2008 ב-17% והסתכם ב-682 מיליון שקל, לעומת 585 מיליון שקל ב-2007. החברה סיימה את השנה עם גידול של 27 אלף מנויים בלבד ל-2.649 מיליון, לעומת 2.622 מיליון מנויים ב-2007.

ברבעון הרביעי הכנסות החברה הסתכמו ב-1.13 מיליארד שקל, ירידה של 3.7% לעומת הכנסות של 1.18 ברבעון הרביעי של 2007. החברה מסבירה כי הירידה בהכנסות ברבעון נובעת בעיקר מירידה במכירות מכשירי CDMA, לקראת השקת הרשת החדשה בתחילת השנה הנוכחית. הרווח הנקי ברבעון עלה ב-23% והסתכם ב-128 מיליון שקל.

הרווח התפעולי של פלאפון עמד ב-2008 על 933 מיליון שקל, עלייה של 16% לעומת רווח תפעולי של 805 מיליון שקל ב-2007. הרווח התפעולי ברבעון הרביעי עלה ב-20% ל-159 מיליון שקל.

מספר דקות השימוש החודשי הממוצע ללקוח (MOU) בשנת 2008 עמד על 352 דקות, לעומת 354 דקות אשתקד. ההכנסה החודשית הממוצעת ללקוח (ARPU) בשנת 2008 עמדה על 126 שקל, לעומת 131 שקל בשנת 2007, זאת בעקבות המשך שחיקת התעריפים בשנת 2008.

עלות שכרו של מנכ"ל פלאפון, גיל שרון הסתכמה ב-2008 ב-12.5 מיליון שקל, מתוכה 2.3 עבור שכר, 2.2 מיליון שקל עבור מענק שנתי ו-7.8 מיליון שקל בגין אופציות.

במהלך 2008 השלימה פלאפון מהלך אסטרטגי משמעותי. הקמת רשת נוספת בטכנולוגית HSPA הפועלת בנתיב ה-GSM, בדור 3.75, ומאפשרת להציע ללקוחותיה מגוון ציוד קצה מתקדם, חווית תוכן באיכות צפייה יוצאת דופן ופריסת רומינג ביותר מ-207 מדינות ברחבי העולם. בסוף ינואר 2009 השיקה פלאפון את רשת ה-High Speed GSM, הפועלת בדור 3.75 ונכון להיום בתוך כחודשיים, הרשת החדשה כבר מונה כ-100 אלף מנויים.

סמנכ"ל הכספים של פלאפון, לארי אקרמן, אמר היום כי "השקת הרשת החדשה יוצרת פוטנציאל לגידול בהכנסות על פני זמן בתחום הנדידה הבינלאומית, בתחום שירותי ערך המוסף והדאטה וכן משדרוג מכשירים חדשים. מנגד יש לזכור כי השקת הרשת יוצרת בטווח הקצר גם גידול בעלויות, כתוצאה מהפעלת שתי הרשתות במקביל".

הראל פיננסים: "בשנה הזו נראה את המחיר לפני שנראה את הפירות"

בבית ההשקעות הראל פיננסים נותרים בהמלצת "משקל השוק" על מניית הקבוצה, במחיר יעד של 6.7 שקלים - פרמיה של 3.4% על שער הבסיס. "כקבוצה, תוצאותיה של בזק היו בהתאם לציפיות, יחד עם זאת תוצאותיה של פלאפון חלשות שלא לומר מאכזבות", סבור אמיר אדר, מנהל מחלקת מחקר Sell Side.

"ציפינו לרבעון חלש, אולם לא עד כדי-כך", אומר האנליסט. לדבריו, החברה הבת פרסמה תוצאות חלשות במיוחד. החברה איבדה כ-49 אלף מנויים ברבעון הרביעי, כלומר בסיכום 2008 גייסה החברה כ-27 אלף לקוחות בלבד - זאת לעומת 99 אלף ו-114 אלף בפרטנר תקשורת ובסלקום , בהתאמה. ה-MOU (ממוצע דקות שימוש בחודש, א"ו) וה-ARPU (הכנסה ממוצעת למנוי, א"ו) ירדו בשיעור של כ-6% לעומת הרבעון המקביל. "אנו ציפינו לירידה אך בעוצמות נמוכות יחסית", כתב.

אדר גורס כי סבסוד מכשירים והוצאות שיווק ומכירה (לקראת הרשת החדשה) גבוהות מהצפוי הובילו לכך שה-EBITDA של החברה הבת הסתכם בכ- 294 מיליון שקל, כ-26% מההכנסות. "זאת, לעומת תחזית שלנו לשיעור של כ-31%".

"הרשת החדשה של הפלאפון, תגיע בסופו של דבר למספרים יותר טובים מהמספרים הנוכחיים", אמר אדר ל"גלובס". המהלך לכשעצמו הוא מאוד חשוב ומאוד אמיץ, אבל אנחנו 'עדיין לא שם': עדיין צריך לעבור שנה של מיתון, שנה בה צריך להחדיר מכשיר ללקוח שזה עשוי להיות עבורו מותרות. פלאפון בסופו של דבר כן תצליח בהמהלכים האלה. בשנה הזו נראה את המחיר לפני שנראה את הפירות".

אקסלנס-נשואה: "בשורה בעייתית לסלקום ולפרטנר"

"פלאפון איבדה לקוחות 49 אלף לקוחות ברבעון", מזכיר גלעד אלפר מבית ההשקעות אקסלנס-נשואה. "להזכירכם, סלקום ופרטנר גייסו לקוחות ברבעון. ייתכן שתשומת הלב הניהולית של החברה הופנתה להשקת הרשת החדשה וייתכן שהמשבר הכלכלי בקרב המגזר החרדי פוגע בחברה שהיא ספקית עיקרית למגזר זה", הוא מעריך.

"בכל מקרה, נראה לנו שחולשת פלאפון מהווה בשורה רעה מאוד לכל מגזר הטלקום בארץ. ייתכן שהאגרסיביות השיווקית של פלאפון בשבועות האחרונים, שמעט הפתיעה אותנו, נובעת מאובדן הלקוחות של החברה. המשמעות היא שפלאפון תמשיך באגרסיביות לשווק את הרשת החדשה שלה והדבר עלול להביא את התחרות במגזר הסלולרי לרמות גבוהות משציפינו". מכאן, מסכם אלפר: "על רקע המיתון, זוהי בשורה בעייתית לסלקום ולפרטנר".