תוכנית גייתנר עברה את מבחן השווקים; בדרך לשלב הבא - האישור בקונגרס

קרנות הניהול הגדולות פימקו ובלקרוק כבר הודיעו על הצטרפות * מייסד פימקו ביל גרוס: "מקדמים את התוכנית בברכה ובהתלהבות"

מדדי המניות האמריקניים עלו אמש (ב') לאחר ששר האוצר האמריקני טימותי גייתנר הציג בפירוט את תוכניותיו לשיתוף פעולה בין הון פרטי להון ציבורי בניקוי הנכסים הרעילים מהמאזנים של המערכת הבנקאית, ולאחר שכמה משקיעים בולטים כבר התחייבו להשקיע בתוכנית.

ביל גרוס, מייסד ומנהל משותף של פימקו, חברת קרנות האג"ח הגדולה בארה"ב ובעולם, אמר בתגובה: "זו כנראה מדיניות ה-win-win-win הראשונה שהונחה על השולחן, וצריך לקדם אותה בברכה ובהתלהבות. אנחנו מתכוונים להשתתף בה".

גם לארי פינק, יו"ר בלקרוק, העוסקת בניהול נכסים פיננסיים, הודיע שהחברה שלו תשתתף בתוכנית. "אני חושב שזהו צעד חשוב שהממשל מסייע להון הפרטי ויוצר ביקוש חדש לנכסים הרעים הללו".

תנאים מפתיעים

המשקיעים התרשמו במיוחד מהרעיון שהממשל יארגן מימון למיזמי רכישה משותפים בתנאים נדיבים. מנהלים בכירים בתעשיית האקוויטי הפרטי, שדנו לפני כן בתוכניות חילוץ שונות בשיחות עם אנשי ממשל, אמרו אתמול שהתנאים הבסיסיים הם מעבר למה שהם עצמם קיוו.

"זה יקל על הבנקים לגייס כספים במגזר הפרטי, כי יהיו להם מאזנים נקיים יותר", אמר גייתנר אתמול. הממשל יקציב 75-100 מיליארד דולר, שימונפו בהלוואות עם ערבויות של החברה הפדרלית לביטוח פיקדונות ושל הפד.

אחד החידושים הגדולים הוא שהפד יספק לראשונה הלוואות למשקיעים שיהיו מוכנים לרכוש ניירות ערך של "מורשת" - כולל אג"ח של משכנתאות סאב-פריים שכבר אינן מדורגות בטריפל A. הבנק המרכזי והאוצר פרסמו אתמול באופן לא שיגרתי, הודעה משותפת שפירטה את תחומי האחריות שלהם במאבק במשבר.

מדד 500 S&P עלה אתמול ביותר מ-7%, העלייה היומית התלולה ביותר תחת ממשל אובמה, והוא נסגר מעל 800 נקודות לראשונה מאז מחצית פברואר. המניות הבנקאיות הובילו את העליות בשוק. מניית בנק אוף אמריקה זינקה ב-26%.

הביקורת על התוכנית באה מצד כלכלנים כמו חתן פרס נובל פול קרוגמן, בעל טור ב"ניו יורק טיימס", שטען שההלוואות הממשלתיות הבלתי חוזרות (נון-ריקורס) יאפשרו למשקיעים הפרטיים לגרוף רווחים גדולים אם ההימורים שלהם יצליחו, ואילו משלמי המסים יישארו עם רוב ההפסדים במקרה שההימורים לא יעלו יפה.

פרשנים פוליטיים העריכו שמעמדו של גייתנר התחזק במידת מה בדיון הכלכלי, שנשלט באחרונה על ידי הזעם סביב חלוקת הבונוסים בקבוצת הביטוח המולאמת AIG.

זכות הסירוב

התוכנית מורכבת למעשה משתי תוכניות - אחת לניירות ערך קיימים ואחרת להלוואות רעות, ושתיהן יתמקדו באשראי שקשור לשוק הנדל"ן. במסגרת תוכנית ניירות הערך, הממשל יעניק ייפוי כוח לחמישה מנהלי השקעות פרטיים שיוכלו לגייס הון בשוק הפרטי והממשל יתחייב להוסיף להם דולר על כל דולר שהם יגייסו, ובין דולר לשני דולרים של מינוף כנגד כל דולר פרטי שיגויס.

במסגרת תוכנית ההלוואות, הממשל יספק דולר מול כל דולר שיגויס במגזר הפרטי לרכישתן, ו-FDIC תערוב ל-12 דולר של מינוף (הלוואות) כנגד כל דולר שיגויס במגזר הפרטי. הבנקים הגיבו בחיוב לתוכנית, כי היא משאירה להם את היכולת להחליט אלה הלוואות למכור וגם את זכות הסירוב, אם הצעות הקנייה ייראו להם נמוכות מדי. *