השיעור שלמדה חברת איי-קום מובייל: היעדר כסף מקרנות מעניק גמישות

חברת I-Com Mobile היא דוגמה לטלטלות שעוברות חברות סטארט-אפ ולשינויים שהן נדרשות לבצע בפיתוח המוצר את השינויים היא ביצעה גם בזכות העובדה שלא גייסה מקרנות הון סיכון

לוליינות - זה מה שנדרש בחודשים האחרונים מחברות הטכנולוגיה הישראליות כדי לשרוד, בוודאי כשהדבר אמור לגבי החברות שאינן ממומנות על-ידי משקיעי הון סיכון. אחת מאלה היא חברת I-Com Mobile, שהוקמה בשנת 2005 וכעת מתרכזת בהשקת הפלטפורמה שלה לפיתוח יישומים סלולריים.

זה לא היה הרעיון שעל בסיסו הוקמה החברה. שחר אמיתי, מנכ"ל I-Com Mobile, איש טלקום, רצה לפתח יישום שיצליח לאפשר למשתמשים בטלפונים הניידים לעשות שימוש בתכנים שיש להם על המכשיר. במהלך השנתיים הראשונות לקיומה, החברה פיתחה שירות לקוח (Client) שמאפשר לכל בעל טלפון עם חיבור לאינטרנט להוריד תמונות מהסלולר ואליו.

אבל החברה שינתה כיוון, כי היא זיהתה הזדמנות. "עם הירידה באחוז ההדפסות והמשלוחים של הדואר, החלטנו להקים חברה-בת אמריקנית, NetFoto, ואפשרנו למשמשים בטלפונים הניידים לשלוח את התמונות מהטלפון, כאשר אנחנו מדפיסים אותן ושולחים להם בדואר", אומר אמיתי, "אנחנו סיפקנו את הטכנולוגיה והשותפים האמריקנים את יכולות השיווק, המכירה, ההדפסה והמשלוח בארה"ב. בשלב ההוא לא חיפשנו מימון חיצוני, כי לא היינו צריכים אותו".

ב-2007 השירות הושק בארה"ב ולחברה יש שיתוף פעולה עם DST Systems, הנסחרת בבורסת ניו-יורק, ושפועלת בתחום הדפסת החשבוניות לספקיות הסלולר בארה"ב. החברה הישראלית סיימה גם ניסוי מוצלח ב-Telas הקנדית והיא בשלבי סיום של פיילוט גדול עם AT&T האמריקנית.

*מי הביא את הכסף הראשון לחברה?

"בשלב הראשוני ביותר היו אנג'לים שהשקיעו 800 אלף דולר, ובשלב מאוחר יותר הייתה השקעה של עוד 1.5 מיליון דולר. בנוסף, הושקע סכום של 2.5 מיליון דולר בחברה-הבת בארה"ב".

שוב משנים כיוון

למרות התגובה החיובית של השוק, אמיתי אומר שהיישום הנחמד של שליחת תמונות מהסלולר, נשאר קצת מאחור, בשל ההתקדמות המהירה של הטכנולוגיה. לדבריו, בחברה הבינו שהפעילות בתחום מוצתה: "העובדה שלא היו לנו משקיעי הון סיכון בחברה, אפשרה לנו לעשות חושבים ולשנות כיוון ב-2008".

*בפעם השנייה מאז החברה הוקמה.

"נכון. היה לנו את החופש לשנות ולהתחיל מחדש וזה יתרון. הבנו שכדי להיות חברה גדולה וצומחת, אנחנו חייבים לחשוב על מוצר שהוא לא רק עוד יישום. תוך כדי סיעור המוחות, התגבש הרעיון של פלטפורמה לפיתוח יישומים. כזו שתאפשר פיתוח והתאמה מהירים וגם החזר מהיר, הן לספקים שמטמיעים את היישום והן למפתחים עצמם".

להיות "קניון מותג"

הרעיון החדש נגע באחת הבעיות הכואבות של ספקי הסלולר. מצד אחד, הם רוצים להציע למשתמשים שלהם יישומים חדשים, אך האמת היא שהטמעתם במערכות היא כאב ראש נוראי. וגרוע מזה, הספקים על-פי רוב לא מפתחים לבד, אלא קונים במודלים שונים מחברות אחרות, בדרך כלל מסטארט-אפים. עובדה זו הופכת את התהליך ליותר מורכב, כי הוא תלוי בחברות שהן במצב של סיכון גבוה להפסיק להתקיים ומצד הסטארט-אפים זה מצריך הרבה עבודה וכסף כדי לעשות את ההתאמות לספקים. את הבעיות הללו אמורה I-Com Mobile לפתור.

הטלטלות וסערת המוחות הביאו את I-Com Mobile לפיתוח הנוכחי: פלטפורמה אינטרנטית שמספקת כלי פיתוח למפתחים. יש לציין, שהרעיון של היישום הוא רק תחילת דרך חתחתים שעיקרה התממשקות למערכות של הספק, והרי לכל ספק יש מערכות בילינג, אבטחה, LBS (שירותים מבוססי מיקום) ותשלום.

אמיתי היה בעבר מנהל מערכות המידע ב-B-One, חברה-בת של בזק; מנהל מחלקת ה-VAS בסלקום, ולפני כן, היה בתפקיד ניהולי בחטיבת העסקים האלקטרוניים ב-IBM. עם הניסיון הזה הוא אופטימי בנוגע לתוכניות: "הרעיון הוא לייצר קניון של יישומים, שהמפתחים ימכרו את מרכולתם והספקים יקנו אותם עם יתרונות של הטמעה מהירה.

"תוך כדי עבודות הפיתוח, קיבלנו חיזוק לרעיון עם הופעת חנות היישומים של אפל שמתאימה רק ל-iPhone. החנות הזו ייצרה הכנסות של 30 מיליון דולר, עם 100 מיליון הורדות. בכל הטלפונים האחרים, אין בעצם חנות דומה. באפריל אנחנו מתכוונים להשיק את המערכת שלנו".

אמיתי אומר שהפלטפורמה תספק שרשרת שירות מקצה לקצה ותפטור בעיות כואבות של מפתחים וספקים סלולרים, שהם תלויים בהרבה גורמים. אבל לדבריו "כגודל ההזדמנות, יש כאן צורך הכרחי בעבודת שיווק גדולה, כדי להיות 'קניון מותג'. לכן אנחנו שוקלים לגייס אחרי השקת הפלטפורמה עוד כ-2 מיליון דולר. במקביל, אנחנו כבר מדברים עם שותפים פוטנציאליים, כמו למשל חנות שירותי האינטרנט של אמזון".

*מי המתחרות שלכן?

"יש כ-300 חברות שעוסקות בתחום, אך רובן מציעות פתרונות שמתמקדים בתחום אחד - בילינג, נדידה, הודעות או אחר. אנחנו מציעים פתרון מלא, מקצה לקצה. בתי התוכנה הגדולים, מצידם, לא עוסקים בתחום היישומים הסלולריים בכלל".

*באיזה מודל תעבדו?

"כרגע נראה שאנחנו יכולים לעבוד בכל המודלים בהתאם לדרוש, החל מפרסום, דרך מכירת מנויים, גבייה עבור דמי שימוש או אפילו הכנסה מכל פעולה". *