S&P מעלות הורידה את דירוג האג"ח של חברת החשמל ל"AA" מ"+AA" תוך הותרתה ברשימת מעקב עם השלכות שליליות

הורדת דירוג זו משקפת את השחיקה בחוסנה הפיננסי העצמאי של החברה במהלך החודשים האחרונים, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בנזילות נמוכה יחסית, תוכנית ההשקעות האגרסיבית שצפויה להגדיל את המינוף ותוצאות פיננסיות חלשות

סוכנות דירוג האשראי, S&P מעלות הורידה הערב את דירוג האג"ח של חברת החשמל ל"AA" מ"+AA" תוך הותרת הדירוג ברשימת המעקב עם השלכות שליליות (Credit watch Negative).

הורדת דירוג זו משקפת את השחיקה בחוסנה הפיננסי העצמאי של החברה במהלך החודשים האחרונים, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בנזילות נמוכה יחסית, תוכנית ההשקעות האגרסיבית (אשר עשויה להגדיל את המנוף הפיננסי הגבוה כבר היום) ותוצאות פיננסיות חלשות.

ב-S&P מעלות מציינים כי למרות הצלחתה של החברה להנפיק אג"ח בסך כולל של כ-650 מיליון דולר במהלך החודשים האחרונים בשווקים המקומיים והגלובליים, נזילותה של החברה נותרה נמוכה יחסית. הכלכלנים רואים את צרכיה של החברה לביצוע מיחזור החוב ברבעון האחרון של 2009 כאתגר, זאת על רקע חוסר הגמישות בביצוע השקעות, אי-קיומן של מסגרות אשראי חתומות, דרישות תלויות מצד קרן הפנסיה של העובדים לכיסוי גירעון וזאת בנוסף לחוסר הוודאות הנוכחי בשווקי ההון.

ציינו כי רווחיות החברה בשנת 2009 תלויה בפרסום בסיס התעריפים החדש וכן באפשרות לירידה בביקושים לחשמל ויכולת החברה להוציא אל הפועל את תוכנית ההתייעלות ("מצפן"). ב-S&P מעלות מאמינים כי התנאים הכלכליים בישראל וחוסר הוודאות באשר למדיניות הממשלה החדשה מקשים על יכולת החיזוי, תוך יצירת אי-שקט ביחסי העבודה והחלשת יכולת החברה להוציא אל הפועל את תוכנית ההתייעלות. בנוסף, לדעתם, בסיס התעריפים החדש, בהתבסס על הטיוטה שפורסמה, אינו צפוי לשנות את תוצאותיה הפיננסיות של החברה באופן מהותי.

בהתייחסם לנזילות החברה אומרים כלכלני סוכנות הדירוג: נזילותה של חברת החשמל הינה חלשה, לאור תוכנית השקעות מאתגרת (כ-3.6 מיליארד דולר ב-3 השנים הקרובות). לחברה תזרים שלילי מפעילות שוטפת לאחר השקעות, לחברה קיימים קווי אשראי בסך נמוך של כ-66 מיליון דולר לעומת סך חלויות שוטפות של כ-1.3 מיליארד דולר בשנת 2009, (כ-0.5 מיליארד דולר בחודש מארס וכ-0.6 מיליארד דולר באוקטובר). יתרת המזומן של החברה מסייעת ליכולת החברה להתמודד עם צרכי המימון במהלך שלושת הרבעונים הראשונים של השנה. מקורותיה של החברה עלולים להשחק במידה נוספת במידה והחברה תידרש להעביר כספים לקופה המרכזית בשנת 2009.