מדוע בישראל המיסוי הירוק הוא צעד גדול לאחור?

מעורבות הרגולטור בקביעה איזה רכב ישתייך לאיזו קטגוריה, על-פי נוסחה ייחודית שמבטיחה שאף אחד לא יוכל לערער על תוצאותיה, תוביל לעליית מחירים של עשרות דגמי רכב

השבוע ביקרה בישראל משלחת בכירה של ממשלת בוואריה הגרמנית. יחד איתה הגיע ד"ר קיי זיגלר, סגן נשיא בכיר בחברת ב.מ.וו ואחד המנהלים החשובים ביותר של תעשיית הרכב האירופאית שביקרו בארץ בשנים האחרונות.

זיגלר שימש בעבר מנהל הפעילות של ב.מ.וו באסיה והיה אחראי על כל פעילות חטיבת "מיני" המצליחה של החברה. כיום הוא אחראי על שווקי היצוא העצמאיים של ב.מ.וו בכל רחבי העולם. בתפקידו הוא זוכה להיכרות קרובה עם מערכות מיסוי הרכב בכל העולם, ובשיחה עמו ניתן היה להבין, שאת מערכת מיסוי הרכב האגרסיבית הקיימת בישראל הוא עדיין לא מצליח לעכל.

כראוי לאורח תרבותי הוא נמנע מלתקוף במישרין את הרגולטור, אך הדגיש שאפילו מדינות מתפתחות ונידחות בעולם הבינו זה מכבר שמיסוי כבד על רכב פועל נגד האינטרסים של המדינה, פוגם בבטיחות כלי הרכב, תורם להגדלת זיהום האוויר, ומעכב את ההתפתחות הכלכלית. "אפילו מדינות שמיסוי הרכב בהן היה גבוה מסיבות היסטוריות, מבטלות אותו בהדרגה".

בשנים האחרונות נראה היה, שגם הרגולטור הישראלי מפנים את העובדה שהמיסוי על רכב בישראל הוא אחד הגבוהים ביותר בעולם, ומגלה נכונות לוותר על כמה אחוזים מ"הפרה החולבת".

אלא שהרפורמה להורדת מס הקנייה, שיצאה לדרך לפני כארבע שנים ואמורה להסתיים בינואר 2010, התגלתה כצעד קטן מדי שהשפעתו על המחירים התקזזה וכמעט התבטלה מול השפעת שערי המטבע. ההגינות מחייבת לציין, שחלק גדול מהחיסכון שהרפורמה הייתה אמורה להניב לצרכן הסופי "נבלע" בתוך משחק ההנחות של היבואנים וחברות הליסינג, שהפכו בשנים האחרונות לגורם הדומיננטי בשוק. אבל עדיין אין ספק שבשוק עם מס קנייה של 50% ומטה, ולא 75% כפי שהוא כיום, גם המשחק הזה היה מנוטרל במידה רבה.

למרבה הצער, השנה צפוי שוק הרכב לקחת צעד גדול נוסף לאחור תחת העטיפה של "מיסוי ירוק". לא נסתבך בנבכי המיסוי הירוק הישראלי, אלא נדלג ישר לשורה התחתונה: אם כל התהליך יזרום כמתוכנן, יעלו המחירים של עשרות דגמי רכב בפלחי שוק ספציפיים, כמו רכבי פאר ורכבי כביש-שטח עם מנועים גדולים, בשיעור של עד כמה אלפי דולרים. דגמים אחרים, קטנים ונקיים יותר, יוזלו באופן יחסי.

איך זה יקרה? על-ידי העלאת מס הקנייה על כל כלי הרכב. דגמים שמוגדרים "ירוקים" יקבלו הקלה במס, ואילו כלי רכב שאינם "ירוקים" יישארו עם מס גבוה. ומי יקבע איזה רכב ישתייך לאיזו קטגוריה? הרגולטור כמובן, בהתאם לנוסחה ייחודית לישראל, שמבטיחה שאף אחד לא יוכל לערער על התוצאות - אלא אם כן בכוונתו לאסוף נתונים מיצרני הרכב וממעבדות מחקר.