האתגרים של קינן

צבי זיו הוא כבר "ברווז צולע" - ולמנכ"ל הבא יש הרבה עבודה

מרגע שהוכרז על עזיבתו הצפויה של מנכ"ל בנק הפועלים , צבי זיו, ומינוי ציון קינן כמחליפו הפך זיו למה שקרוי בעגה האמריקנית "ברווז צולע". גם אם פורמלית ייכנס לתפקידו רק באוגוסט יהיה מעתה קינן מקור הסמכות והכוח בבנק. כמנכ"ל חדש יצטרך קינן להתמודד עם אתגרים רבים, יש לו חמישה חודשים להיערך לכך, הנה שישה מהאתגרים.

1. להעביר את הבנק בשלום דרך המיתון: קינן נכנס לתפקידו כשמצב המשק רע ובנק הוא מטבעו אופציה על המשק. המיתון יפגע בבנק הפועלים, ההפרשות לחובות מסופקים יגדלו, ההכנסות יקטנו, הרווח יצטמצם. מנגד יגבר הלחץ של הממשלה על הבנק להגדיל אשראי כשברקע יש את הצורך לעמוד ביעדי הלימות ההון. מעבר לכך מצפים ממנכ"ל חדש שיציף את כל הצרות שמתחבאות בתיקי הבנק ואם צריך, אז לנקות מהר. גם כאן יש לקינן עבודה לא מעטה. מה שלא ימחוק בחודשים הראשונים כבר יירשם על שמו.

2. פתרון הבעיות עם הוועד: במערכת הבנקאית נחשב ועד העובדים של הפועלים כוועד "חלשלוש" ועושה דברה של ההנהלה. יש בכך שמץ של אמת. לא תמצא בהפועלים ראשי ועד מתלהמים כמו לואי רוט (לאומי) או ריקי בכר (דיסקונט), מצד שני תנאי השכר של הפועלים הם הטובים ביותר.

בשנה האחרונה פיתח הוועד שרירים והיו"ר צ'רלי אמזלג מערים קשיים על תוכניות הבנק להתייעלות, לפורמטים אחרים של סניפים ולבנקאות הרזה (LEAN BANKING). אמזלג התעמת עם ראש החטיבה הקמעונאית, אורי פז, ועם המנכ"ל היוצא זיו. פיטורים כמובן לא יהיו, כמו שהבטיח היום דנקנר בפומבי, אבל קינן יצטרך כעת לישר ובמהירות את ההדורים עם הוועד ולהגיע איתו להבנות, אחרת תוכנית ההתייעלות של הבנק תקרוס. כראש משאבי אנוש היו לקינן יחסים מצוינים עם הוועד והוא מכיר את אנשיו היטב. "אבל אפילו לציון זה לא פשוט" אומר בכיר בבנק, "אמנם יותר קל לו והוא סחבק של הוועד אבל עכשיו הוא המנכ"ל וזו פוזיציה שונה".

3. עתיד תוכניות הפיתוח של הבנק: פועלים אקספרס, בק אופיס, יצירת סניפים מסחריים, LEAN BANKING. בהפועלים מלאים תוכניות התרחבות כרימון. אבל אנחנו לא בשנת 2006 ואי אפשר גם וגם וגם. על קינן יהיה להכריע. מה עושים, מה לא עושים ומה עושים אבל לאט יותר ובהדרגה.

4. ייצוב השדרה הניהולית: הנהלת בנק הפועלים חדשה, צעירה יחסית וחסרת ניסיון ובבנקאות זהו חיסרון. רוב חברי ההנלה התמנו בשנתיים האחרונות וכמעט אף אחד מחבריה לא היה חבר הנהלה במיתון הקודם בשנת 2002. קינן הוא הוותיק והבכיר. בכירותו תאפשר לו את האוטוריטה להנהיג, אבל הוא יצטרך לגבש ולהוביל אותם קדימה. במקביל עליו לנהל נכון את יחסיו עם ראש החטיבה הקמעונאית, אורי פז, הצעיר והמוכשר. פז, בן טיפוחיו של זיו, החליף את קינן בתפקידו הקודם. היחסים ביניהם נחשבים לא טובים. מצב בו אין יחסי עבודה הרמוניים בין מנכ"ל לראש חטיבה אינו טוב לבנק, כפי שיודע קינן היטב וכאן ניצב לפניו אתגר קשה מאוד.

5. לעבור את לאומי ולחזור להיות מספר 1: אולי שכחנו אבל פעם, רק לפני שנתיים היה הפועלים הבנק הגדול בישראל, היום זה בנק לאומי. בהפועלים לא אוהבים להיות מספר 2 ויעד, אמנם סמוי, אבל יעד מרכזי של המנכ"ל הוא לחזור לעמדת הבכורה.

6. החזרת אמון המשקיעים בבנק: רוב המשקיעים של בנק הפועלים, כ-65% לפי הערכות, הם משקיעים זרים. הם אלו שהפילו את המניה. קינן יצטרך לבנות איתם יחסי אמון ולהציג להם מסלול ברור, תחום בו הוא עוד צריך לצבור ניסיון.