יוסי לנגוצקי, הגיאולוג שיזם את קידוחי 'תמר 1' ו'דלית' ל"גלובס": "נכון לעכשיו יש יותר נעלמים מאשר דברים ידועים ב'דלית'"

(עדכון) "קודם כל צריך להוריד לוגים חשמליים כדי לקבל אינדיקציות ראשוניות לגבי שכבת הסלע במאגר והיקף הגז האגור בה. אם התוצאות יהיו חיוביות, כפי שמקווים, יתחילו במבחני הפקה"

"נכון לעכשיו יש יותר נעלמים מאשר דברים ידועים", כך אמר יוסי לנגוצקי, בראיון ל"גלובס" על הידיעה כי ב'דלית' נמצאו חולות המכילים גז טבעי .

"נכון לרגע זה צריך לעשות עוד מבחני הפקה בקידוח 'דלית', ובוא נקווה שיתגלה שם שאכן מדובר בתגלית כלכלית. קודם כל מורידים לוגים חשמליים כדי לקבל אינדיקציות ראשוניות לגבי שכבת הסלע במאגר והיקף הגז האגור בה. אם התוצאות יהיו חיוביות, כפי שמקווים, יתחילו במבחני הפקה". כך הסביר יוסי לנגוצקי, הגיאולוג שעל שם נכדתו קרוי קידוח "תמר 1", ועל שם בתו - קידוח "דלית".

איני שותף סוד עוד בממצאי הקידוחים, את מה שאני יודע אני קורא בעיתונים", הוסיף לנגוצקי.

הבוקר, נזכיר, הודיעו החברות הישראליות השותפות בקידוחים, דלק קידוחים , דלק אנרגיה , ישראמקו ואבנר , כי ב'דלית' נמצאו חולות המכילים גז טבעי - וכי מוקדם מדי לדעת האם מדובר בתגלית גז.

קידוח האקספלורציה הימי "דלית 1" מרוחק 60 ק"מ מחופי חדרה. הקידוח תוכנן לעומק של כ-3,800 מטר, ואמור היה להימשך כחודשיים, בעלות של כ-50 מיליון דולר. הפוטנציאל בקידוח שדלית נאמד בהיקף 20 מיליארד מ"ק (20 BCM) - בהסתברות של 40%, הגבוהה יותר מזו שניתנה ל"תמר" (35%).

"אני יזמתי את הפרויקט, הייתי המנוע שהניע אותו במשך כל השנים. מי שמימן את כל הנושא עזב ברגע האחרון את הענין והשאר היסטוריה", אמר לנגוצקי, הבוקר בראיון לגלי צה"ל, והתייחס לאיש העסקים בני שטיינמץ, אך הבהיר כי אינו רוצה לתת פרשנות לעזיבתו את הקידוח.

על קידוח 'תמר 1' אמר לנגוצקי: "אין כאן שאלה 'אם נראה'. מדובר בגילוי 'על בטוח' לפי כל אמות המידה המקובלות בעולם. הפעם לא מדובר בספקולציות, אלא בתגלית אמיתית, מדודה ובדוקה".

"מרגע שיתחילו להפיק את הגז, ב-2013-2014, נוכל לספק לפחות במשך 20 שנה 70% מתצרוכת הגז של ישראל ואפילו יותר", הוסיף. "זה לאו דווקא יהפוך את הסכמי הגז עם מצרים למיותרים. זה ענין של מדיניות. אבל נוצר כאן מצב חדש, שבו אנחנו לא 'סחיטים' יותר. נוכל להסתדר גם בלעדי מי שלא יביא לנו את מרכולתו".