גאידמק: קושניר וצ'יינרי גרמו לי לאבד את אמריס ונכסיה לטובת הנושים השונים

מתכוון להגיש תביעה שכנגד נגד בעלי המניות באמריס אחזקות - לוי קושניר, בנו אלעד וברלם צ'יינרי - בגין נזקים בסך כ-65 מיליון דולר שנגרמו לו לטענתו בשל מצגי-השווא של הנתבעים והתנהלותם החמורה והרשלנית

ארקדי גאידמק מתכוון להגיש תביעה שכנגד "בסכום נכבד ביותר" נגד בעלי המניות בחברת אמריס: לוי קושניר, ששימש כיו"ר הדירקטוריון; בנו אלעד, ששימש כמנכ"ל אמריס; ואיש העסקים מהונג-קונג, בלרם צ'יינרי. זאת, לטענת גאידמק בגין נזקים שנגרמו לו והמוערכים בסכום העולה על 65 מיליון דולר בשל מצגי-השווא של השלושה והתנהלותם הרשלנית, שגרמו לו לאבד הלכה למעשה את אמריס ואת נכסיה לטובת נושים שונים. כך עולה מבקשת רשות להתגונן שהגיש היום (א') גאידמק בתביעה שהגישו נגדו קושניר וצ'יינרי.

בספטמבר אשתקד הגישו קושניר (דרך קיטאל אחזקות) וצ'יינרי תביעה נגד גאידמק על סך כ-78 מיליון שקל, בגין אופציית מכירה שניתנה להם. גאידמק רכש בעבר מקיטאל וצ'יינרי את השליטה (65%) באמריס תמורת 42.5 מיליון דולר, כך שבידיהם נותרו 35%. בהסכם ניתנה להם אופציית מכירה ("Put"), שבה גאידמק התחייב לרכוש את יתרת מניותיהם באמריס תמורת 22.8 מיליון דולר. קושניר וצ'יינרי טענו שגאידמק גם חתם על שטר חוב כלפיהם בסכום האמור. בנוסף, נחתם הסכם למזג לתוך אמריס חברה רוסית שבבעלות גאידמק, כך שחלקם באמריס דולל ל-25% יחד.

ביולי 2009 הודיעו השניים לגאידמק על מימוש האופציה, ולאחר שהאחרון הודיע שאין בידו מזומנים בסכום הנדרש, הם הסכימו לקבל ממנו אג"ח או ניירות ערך סחירים בשווי 22.8 מיליון דולר, עד ל-21 ביולי. בהסכם נאמר שאם אלה לא יועברו עד מועד זה, גאידמק יעביר את הסכום במזומן בתוך 14 יום. לדבריהם, גאידמק סירב להעביר את התמורה, ובדיעבד אף התברר שהאג"ח שהציע להם היו ברובן משועבדות וממילא לא ניתן היה לשלם באמצעותן עבור האופציה.

כפיית רכישה

גאידמק טוען כעת בתגובה כי התביעה היא למעשה ניסיון נואל מצד קושניר וצ'יינרי לכפות עליו לרכוש את אחזקותיהם (25%) באמריס על דרך של מימוש האופציה לרכישת המניות, תמורת מניות שאינן שוות דבר בשל רשלנותם, שהביאה את אמריס למצב של חדלות פירעון. זאת, לדבריו, תוך איבוד נכסי אמריס לצדדים שלישיים, שלהם קשרים עסקיים עם השלושה ותוך הפרת חובות אמון ונאמנות שלהם כלפי אמריס וכלפיו.

גאידמק מאשים את קושניר, בנו וצ'יינרי באחריות לכך שנכסיה של אמריס נמכרו ברצף של עסקאות מסחריות תמוהות ביותר וחסרות כל היגיון עסקי לגורמים מטעמם ולחברות בעלות קשר עסקי עימם. לטענתו, קושניר וצ'יינרי אינם זכאים לממש את הסכם האופציה נגדו, כיוון שלא ייתכן שהוא ישלם 22.75 מיליון דולר תמורת מניות שאינן שוות דבר. גאידמק מבהיר שאין לו כל רצון להעמיק את שליטתו באמריס, למעלה מ-75% שבידיו.

לאחר מכירת השליטה באמריס לגאידמק נקלעה החברה למשבר קשה, הוגשה בקשה לפירוקה והוטל כינוס על הנכס המרכזי שלה - מניות חברת פטרו גרופ. הליכי הכינוס החלו לאחר שלא הצליחה לעמוד בהחזר החוב לבעלי האג"ח. קושניר מחזיק היום ב-12.5% ממניות החברה וצ'יינרי מחזיק ב-12.5%.

גאידמק מחזיק אמנם באופן רשמי ב-75% מהמניות הנותרות, אך מרביתן הועברו לידי רו"ח גיל הוכבוים, המחזיק בהן בנאמנות בעקבות חובות של גאידמק למספר נושים. מטיס קפיטל, הנמצאת בשליטת אמנון ברזילי ומוני הראל, מחזיקה ב-70% מהאג"ח של אמריס.

עיקול על נכסי גאידמק

בתוך כך הוציא היום בית המשפט המחוזי בתל-אביב במעמד צד אחד צו עיקול זמני עד לסך של 8 מיליון שקל על נכסיו של גאידמק. זאת, לבקשת חברת יוסי וילי ניהול והשקעות, שהגישה נגד גאידמק תביעה בסך 8 מיליון שקל בטענה להפרת הסכם הלוואה.

בנימוקי הבקשה לעיקול נטען כי גאידמק מצוי בקריסה כלכלית, הוגשו כנגדו תביעות ועיקולים במאות מיליוני שקלים, הוא פועל למכירת נכסיו, מתנהלים כנגדו הליכים פליליים והוא נמלט מהארץ מאימת הדין. (ת.א 2039/08 ת.א 1308/09).