בנק לאומי חייב להיפרד מאחזקתו בחברת הדלק המוגדרת כקונגלומרט - יחלק את מניות פז כדיבידנד בעין

בנק ישראל צפוי להאריך את היתר האחזקה של לאומי בפז ב-8 חודשים, אך המניות יועברו לידי נאמן שימכור אותן בעבור הבנק ; לאומי מחזיק 15.7% ממניות פז, ששוויין בשוק 666 מיליון שקל

בנק לאומי שוקל לחלק את מניותיו בפז כדיבידנד בעין לבעלי המניות, לאחר שטענותיו כנגד מכירת אחזקותיו בחברה נדחו על ידי בנק ישראל והרשות להגבלים עסקיים. בשבוע שעבר נפגשו המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, ומנכ"לית הבנק גליה מאור לדון בנושא.

על פי הנחיות בנק ישראל מיולי 2007, אמור לאומי למכור את מניות פז שברשותו עד ה-30 ביוני השנה. לאומי מחזיק כיום 15.73% ממניות פז ששוויין בשוק הוא 666 מיליון שקל, לאחר ירידה של 31% בשנת 2008 ותיקון של 12% מתחילת 2009. המניות רשומות בספרי לאומי (נכון לדו"חות הרבעון השלישי של 2008) לפי שווי של 560 מיליון שקל.

הבנק צריך להחליט בין שתי חלופות גרועות: מכירת המניות במחיר השוק הנוכחי, אשר תגרום להפסד, או חלוקת דיבידנד בעין, המשולה להפחתת הון בהיקף של כ-800 מיליון שקל, שיורדים מההון הראשוני והמשני של הבנק. הפחתת הון הבנק תחייב אותו להקטין את האשראי ב-6.5 מיליארד שקל, מה שנוגד לחלוטין את מדיניות האוצר, הדוגלת בהרחבת האשראי במשק בתקופה זו.

בחלוקת דיבידנד בעין יקבל כל בעל מניות בלאומי מניות של פז לפי חלקו היחסי בבנק, ולמשל המדינה, המחזיקה 11% מלאומי, תקבל 1.7% ממניות פז. במקרה זה יחלק לאומי רק שיעור מסוים (כנראה 80%) מהמניות שברשותו כדיבידנד, והיתרה תשמש לצורך גילום מס, כשחלוקת המניות כדיבידנד עשויה לחייב אישור של האסיפה הכללית.

בבנק ישראל שוררת תחושה כי בנק לאומי "מושך זמן" במכירת פז. ההערכות הן כי חזקיהו אכן יסכים להאריך ללאומי את המועד האחרון למכירת מניותיו בפז, אך יקבע מתווה הדומה למתווה שסוכם בזמנו לגבי אחזקות הבנק בחברת מגדל: לאומי יקבל שמונה חודשים נוספים, אך מניותיו בפז יועברו לידי נאמן, כאשר לבנק תישמר רק הזכות לקבל דיבידנדים ולמכור את המניות. כך, במידה שהבנק לא ימכור את מניות פז עד אוקטובר 2009, ימכור אותן הנאמן בעצמו לצד שלישי עד לפברואר 2010.

בכמה תחומים עוסקת פז?

לאומי מחויב למכור את אחזקתו בפז כיוון שהחברה מוגדרת כקונגלומרט (תאגיד אחזקה ריאלי), לאחר שרכשה את בית הזיקוק באשדוד. חוק הבנקאות קובע כי בנק אינו רשאי להחזיק ביותר מקונגלומרט אחד, וקונגלומרט מוגדר כ"תאגיד שהונו עולה על 1.73 מיליארד שקל, והוא פועל ביותר משלושה ענפי משק".

בנק לאומי ערער בעבר על הצורך במכירת פז, וטען כי החברה עוסקת בשני תחומי פעילות ולא בשלושה, כך שאינה נופלת בהגדרת קונגלומרט. ואולם, בנק ישראל, בשיתוף עם רשות ההגבלים העסקיים בראשות רונית קן, בדקו לעומק את טענות לאומי ולא השתכנעו כי יש בהן ממש. לפי עמדת בנק ישראל, פז עוסקת בשלושה תחומי פעילות: מכירת דלק, מסחר דרך חנויות הנוחות YELLOW וזיקוק דלק. בלאומי טוענים מנגד, כי מכירת דלק וזיקוק דלק הם תחום פעילות אחד.

לאחרונה סוכם כי לאומי לא יהיה חייב למכור את אחזקותיו בחברת הביטוח מגדל שהוחרגה מהגדרת קונגלומרט.