יובל בן-זאב: "השאלה המרכזית שעולה מהדו"ח של אפריקה היא: כיצד תצליח החברה לשרוד ולהחזיר את חובותיה"

גלובס tv מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים מודאג ממצבה של אפריקה ישראל, ומציין כי החברה מגדילה את תוכנית מכירת הנכסים ל-1.85 מיליארד שקל ומתכננת לדחות חלק מתשלום חובותיה מ-2009 ל-2010

יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים ברוקראז' הגיב היום לדו"חות אפריקה ישראל שפורסמו הבוקר וציין כי הם מדאיגים מאוד.

בן זאב ציין את ההפסד הנקי שרשמה החברה - 2.7 מיליארד שקל ברבעון 4/08, בהתאם לאזהרת הרווח כשהדגש בדו"חות אינו ההפסד החשבונאי אלא שאלות לגבי העסק ותזרימי המזומנים.

בכלל פיננסים מודאגים מכך שבניגוד לציפיות העסקה במגדל השעון בניו יורק אינה סגורה ומסתבר שהיה תיקון בעסקה והשקעת הקרן הזרה תרד מ 149 מיליון דולר ל 125 מיליון דולר כשהכסף טרם הועבר.

תגובת שרשרת של חובות

בן זאב ציין כי אפי ארה"ב לא עומדת באמות מידה פיננסיות בהקשר בניין הניו יורק טיימס שערכו הופחת בצורה ניכרת. אי עמידה באמות המידה הללו מעניקה זכות לפירעון מיידי של הלוואות בסך כ-711 מיליון דולר. מתוך זה הושגה הבנה עם בעלי חוב של 475 מיליון דולר שלא להעמיד את ההלוואות לפרעון מיידי ובתנאי שיגיעו להסדר דומה עם יתרת בעלי החוב וכי יציגו תכנית לארגון מחדש של החוב עד לסוף אפריל. החשש הוא כי דרישה לפרעון מיידי של החוב תביא תגובת שרשרת בקבוצת אפריקה.

בן זאב מדבר על הדו"ח של אפריקה כדו"ח המציג חברה הנאבקת על קיומה. להרכתו מוקד ההתמודדות של החברה הוא מקורות מימון ומימוש נכסים דבר שישפיע מהותית על יכולת השרידות של החברה לשנתיים הקרובות.

בן זאב מודאג מירידה ביתרת המזומנים מכ- 640 מיליון שקל בסוף נובמבר אשתקד לכ- 72 מיליון שקל שקל כעת. סך הדיבידנדים הצפויים להתקבל ירדו בהתאם לדיבידנד בסך 143 מיליון דולר שהתקבל מאפי פיתוח. הדו"ח הנוכחי מצביע על הקדמה צפויה בקבלת דיבידנדים בסך 160 מיליון שקל משנת 2010 לשנת 2009.

בכלל פיננסים ציינו כי התכנית למכירת נכסים ופעילויות צמחה מכ- 1,6 מיליארד שקל לכ- 1.85 מיליארד שקל כשמצביעים שם במיוחד על כך שמרכיב המימושים גדל ב-2010 בהשוואה ל-2009.

המסקנה של כלל פיננסים היא כי "אפריקה תפעל לממש נכסים רבים יותר משחשבה תחילה וכי גם היא פחות אופטימית משהיתה".

בכלל פיננסים ציינו כי החזר הלוואות מחברות בנות ירד מעט, אבל הדגש הוא שגם כאן החברה סבורה כי חלק מהחזרת החוב (164 מיליון שקל) יהיה ב-2010 ולא ב-2009.

בן זאב מסכם את התייחסותו ואומר כי "הדו"ח מדאיג, החברה תנסה לתת הסברים בכנס המשקיעים שיתקיים היום בצהריים וצפוי להתמקד בשאלה מרכזית אחת - שרידות וטיפול בחוב".