הממשל האמריקני דורש מג'נרל מוטורס וקרייזלר לשפר את תוכניות ההתייעלות ומסרב להזרים להן כספי סיוע

קרייזלר קיבלה ארכה של 30 יום למימוש המיזוג עם פיאט ; לג'נרל מוטורס יש 60 יום להציג תוכנית התייעלות חדשה ואגרסיבית יותר ; החוב של ג'נרל מוטורס נאמדים בכ-48 מיליארד דולר וקרייזלר חייבת כ-20 מיליארד דולר

כוח המשימה המיוחד לענך הרכב של הנשיא ברק אובמה דחה היום את תוכניות ההתייעלות שהוצגו לו על ידי ג'נרל מוטורס וקרייזלר. הצוות של הבית הלבן הזהיר כי שתי החברות עשויות לפשוט רגל על מנת לצמצם את החובות שלהן.

חובותיה של ג'נרל מוטורס נאמדים בכ-28 מיליארד דולר למחזיקי האג"ח של החברה ו-20 מיליארד דולר נוספים לקרן הפנסיה של העובדים שלה, קרייזלר חייבת כ-7 מיליארד דולר לבנקים ועוד 10.6 מיליארד דולר לקרן הפנסיה שלה.

ג'נרל מוטורס ביקשה תוספת סיוע של 16.6 מיליארד דולר בזמן שקרייזלר ביקשה תוספת של 5 מיליארד דולר.

ההודעה התקבלה על ידי יצרניות הרכב, המשקיעים ובעלי החוב של החברות בהפתעה משום שקיוו שהממשל האמריקני ינהג ביד רכה ביצרניות המעסיקות בארה"ב בלבד כ-140 אלף עובדים.

אחד הבכירים בכוח המשימה של הבית הלבן אמר לרשת CNBC כי "שתי החברות הציגו תוכניות אשר אינן מציגות מעבר לרווחיות ויכולת קיום".

החוזים העתידיים הגיבו לחדשות בהעמקה של ירידות השערים הצפויות בפתיחה בוול סטריט וסוחפות אחריהן את הבורסות באירופה ואסיה. שתי יצרניות הרכב מתפקדות כעת על זמן שאול כשההערכות הן כי נותר להן זמן קיום של כחודשיים לפני שיפשטו רגל, זאת במידה ולא יקבלו את הסיוע מהממשל.

הנשיא אובמה צפוי להודיע היום על החלטתו הסופית לגבי מתן החילוץ בשעה 18:00 לפי שעוון ישראל.

הממשל מתייחס לשתי החברות בצורה שונה, לקרייזלר ניתנה ארכה של 30 יום להשלים את המיזוג עם יצרנית הרכב האירופאית פיאט . במידה ותצליח עם המיזוג תזכה קרייזלר לסיוע של 6 מיליארד דולר מהממשל.

לג'נרל מוטורס ניתנה ארכה של 60 יום על מנת לשפר את תוכנית ההתייעלות של החברה לפני שתאולץ לפשוט רגל. במסגרת תוכנית ההתייעלות צפויים רבים מחברי הדירקטוריון של החברה להתפטר לאחר שהיום בבוקר אולץ מנכ"ל החברה, ריק ווגנר להתפטר.

האווירה בארה"ב כנגד הבונוסים למנהלי AIG השפיעה לרעה על המוכנות של הממשל של אובמה לסייע לענקיות הרכב, בגלל דעת הקהל השלילית שתקשה על הממשל להזרים לחברה 13.4 מיליארד דולר כסיוע. בכירים בממשל האמריקני אמרו כי הם אופטימיים לגבי סיכויי ההישרדות של ג'נרל מוטורס הודות למחקר ופיתוח שלה ופסי הייצור שלה ברחבי העולם.

מניית ג'נרל מוטורס הנסחרת בפרנקפורט (סימול: GMC.F) מאבדת 11.8% מערכה.