התמ"ת: עד ל-2011 יגדל הייצוא של טכנולוגיות מים ישראליות לשיא של 2.5 מיליארד דולר בשנה

סבורים כי המשבר העולמי פותח חלון של הזדמנויות לחברות ישראליות: "מצב זה הוא קלאסי לחברות ישראליות, המתברכות בגמישות, יצירתיות ויכולת אלתור"

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

עד שמת 2011, תעשיית המים הישראלית תגדיל את ייצוא טכנולוגיות המים שלה לשיא של 2.5 מיליארד דולר בשנה. זאת, על-פי הערכה של עודד דיסטל, מנהל תוכנית המים והאנרגיה הלאומית Israel Newtech במשרד התמ"ת.

לדברי דיסטל, המשבר העולמי פותח חלון של הזדמנויות לחברות ישראליות: "אמנם, ממשלות העולם הפסיקו להשקיע בפרויקטים שאפתניים, ומתמקדות בפרויקטים של שיפור, ייעול וחיסכון. אולם, מצב זה הוא קלאסי לחברות ישראליות, המתברכות בגמישות, יצירתיות ויכולת אלתור".

הייצוא של תעשיית המים הישראליות עלה בשנים האחרונות ב-50%. אם ב-2006 עמד על כ-800 מיליון דולר, הרי שכיום, הייצוא הוא בסדר גודל של 1.4 מיליון דולר.

לדברי דיסטל, שילוב החברות הישראליות הוא בעיקר בחמישה תחומים העיקריים: בתחום ההשקיה - הטפטפות הן עדיין בגדר חדשנות בעולם ונפח השימוש העולמי בטפטפות, מסתכם באחוזים בודדים ולכן יש בשוק פוטנציאל אדיר לצמיחה בעיקר בגלל החיסכון בניצול מים כתוצאה מקידום הטכנולוגיה.

בתחום ההתפלה - מתקן ההתפלה באשקלון נחשב לגדול מסוגו בעולם. בישראל עובדים כל הזמן על שיפורים טכנולוגיים, וקיימות חברות ישראליות, שלהן פרויקטים הפועלים בקפריסין, באיים הקריביים, בסין ובהודו. מדינות שעד כה לא התייחסו ברצינות לנושא ההתפלה, משנות כיוון, ולטענת דיסטל, החברות הישראליות צריכות ויכולות לשים רגל בפרויקטים חדשים אלו.

התחום השלישי אותו מונה דיסטל, וא השימוש במים מושבים, בו, לדבריו, ישראל היא המובילה בעולם.

באשר לניהול משק המים - "לישראל יש את היכולת ליצור ראייה כוללת ואיזון של משק המים, דבר שאינו קיים במקומות אחרים", אומר דיסטל.

התחום החמישי הוא ביטחון ואיכות המים, וכאן הכוונה היא למניעת פיגועי טרור ופעילות פח"ע, כגון הרעלת מקורות מים. לישראל יש את המתודולוגיה כיצד יש לטפל באירועים מסוג זה.

הוועידה והתערוכה הבינלאומית השנתית לאיכות סביבה וטכנולוגיות מים, תערוכת "קלינטק 2009", תתקיים בגני התערוכה בתל-אביב בין התאריכים 29-30 ביוני. התערוכה תתמקד השנה בסימן ההתמודדות עם המשבר הכלכלי העולמי ויושקעו בה כמיליון וחצי שקל.

התערוכה מתקיימת זו הפעם ה 13 ברציפות ובשנה שעברה נחתמו בה עסקאות בסך 54 מיליון דולר. הנושא החם בשנים האחרונות בתחום ייצוא טכנולוגיות הקלינטק הפך להיות נושא המים.

מומחי קבוצת משוב, המארגנת את תערוכת "קלינטק "2009" בראשותו של חיים אלוש, מציינים שלמרות המשבר הכלכלי, הצורך במציאת פתרונות אקולוגיים לבעיות אנרגיה ומים ימשיך להעסיק את ממשלות העולם כצורך חיוני, וכספים ימשיכו להיות מושקעים בתחום.

כיום, ישנן כ-150 חברות ישראליות העוסקות בתחום, חלקן חברות ותיקות העוסקות בהשקיה, ברזים ומגופים וכיו"ב. חברות אלו מהוות את הבסיס, והן עוברות אדפטציה ונכנסות לשוק המוניציפאלי והשוק התעשייתי. מלבדן, קיימת קבוצה יחסית צעירה, של חברות סטארט-אפ, עם ותק של 10 שנים ופחות - שבאות עם טכנולוגיות חדשות, כאשר המודלים שלהן וכיוון העבודה שלהן הוא כשל חברות היי-טק.