בנק ישראל ביקש מראשי דיסקונט לוותר על הבונוסים - למרות שהם חלק מתנאי שכרם

לפני כולםהבנק חילק גם בונוסים לעובדים בהיקף חצי משכורת לאחר שיו"ר הוועד, ריקי בכר, איים לסגת מתוכנית ההתייעלות

בנק ישראל ביקש מבכירי בנק דיסקונט , היו"ר שלמה זהר והמנכ"ל גיורא עופר, לוותר על בונוסים לשנת 2008 שהם אמורים לקבל, על-פי נוסחת השכר שלהם. כך נודע ל"גלובס". עופר וזהר אמורים לקבל בונוס של 2 מיליון שקל כל אחד, למרות צניחה חדה ברווחי הבנק בשנת 2008, ירידה של עשרות אחוזים בשווי המניה והמיתון המתעצם.

חוץ מזהר ועופר אף בכיר במערכת הבנקאית לא יקבל בונוסים בגין 2008. בבנק לאומי ובבנק הפועלים התשואה על ההון נמצאת מתחת לרף המזכה בבונוס. גם בבינלאומי לא יחולקו בונוסים לבכירים בגין 2008, לנוכח תוצאות הבנק הנמוכות מהרווח המזכה.

בכירים אחרים ויתרו על בונוסים: מנכ"ל מזרחי טפחות אלי יונס והיו"ר יעקב פרי ויתרו השנה על הבונוסים המגיעים להם בהתאם לחוזה ההעסקה. הרווח הנקי של מזרחי טפחות צפוי להיות כפול מהרווח של דיסקונט.

בניגוד לבנקים אחרים, הסכם ההעסקה של עופר וזהר מקנה להם זכות לקבל בונוס בכל שנה שבה רושם הבנק רווח ולו של שקל אחד. זאת בתנאי שהבנק עמד בחמישה פרמטרים כמותיים, ביניהם גידול באשראי, בנתח שוק, בהיקפי פעילות. ההסכם אושר לפני שנתיים באסיפה כללית כנדרש.

עלות שכרו של עופר בשנת 2007 עמדה על 17.6 מיליון שקל, מהם 9.9 מיליון שקל באופציות. עלות שכרו של זהר עמדה על 17.9 מיליון שקל.

הבונוס של זהר ועופר גרם לתסיסה בקרב העובדים. בשבועות האחרונים ניהלו בדיסקונט מו"מ עם ועדי העובדים כדי שאלו יוותרו על חלק מתנאי העסקתם כמו ימי חופשה ומשכורת 13. העובדים נאותו לבסוף לוויתור על חלק מהתגמול לשנת 2009 "בשל המצב". בנוסף בשנת 2008 לא אמורים עובדי דיסקונט לקבל בונוס בשל התשואה הנמוכה. יו"ר הוועד הארצי של עובדי הבנק הוא ריקי בכר.

לאחר שנודע לבכר כי עופר וזהר יקבלו בונוס, נערכה בינו לעופר פגישה דחופה. בכר הגיע לפגישה מיליטנטי ביותר ואיים לחזור בו מההסכמות שהושגו על התייעלות. בסיום הפגישה סוכם כי גם עובדי דיסקונט יקבלו בונוס בהיקף של חצי משכורת. זאת אף שהתשואה על ההון של הבנק נמוכה מהרף המזכה את העובדים בבונוס. עלות הבונוס לעובדים נאמדת ב-40 מיליון שקל. עלות השכר החודשי הממוצע של 6,400 עובדי בנק דיסקונט היא 18,400 שקל בחודש. למעט מזרחי טפחות, באף בנק גדול לא חולק בונוס בגין תוצאות 2008.

בנק דיסקונט צפוי לסיים את 2008 עם רווח של 250-300 מיליון שקל, המשקף תשואה של כ-3% על ההון. הבנק צפוי להציג ברבעון הרביעי הפסד של 70-120 מיליון שקל. דו"חות דיסקונט יתפרסמו מחר (ג').

תגובת בנק דיסקונט: "אנחנו לא נוהגים למסור מידע על שיחות שהיו או לא היו עם רגולטורים".