אולמרט לביהמ"ש: המשך עדותו המוקדמת של טלנסקי - מיותר

טוען כי העדות מיותרת לאור העובדה שחקירת המשטרה בפרשה הסתיימה והוחלט להגיש נגדו כתב אישום בכפוף לשימוע ; "הבקשה לקבוע מועדים להמשך עדותו המוקדמת של טלנסקי משולה לניסיון להכשיר חלב שהחמיץ"

בניסיון למנוע את המשך גביית עדותו המוקדמת של משה (מוריס) טלנסקי, פנה היום (ג') ראש הממשלה היוצא, אהוד אולמרט, לבית המשפט המחוזי בירושלים בבקשה למנוע מלקבוע מועדים להמשך שמיעת העדות של טלנסקי, כפי שדורשת הפרקליטות.

אולמרט טוען כי העדות מיותרת לאור העובדה שחקירת המשטרה בפרשה הסתיימה והוחלט להגיש נגדו כתב אישום בכפוף לשימוע. "הבקשה לקבוע מועדים להמשך עדותו המוקדמת משולה לניסיון להכשיר חלב שהחמיץ, ולאור ההתפתחויות האחרונות אין מקום להמשיך באופן מלאכותי את תהליך גביית העדות המוקדמת", טוען אולמרט.

אולמרט מואשם בפרשה, בכפוף לשימוע, במירמה והפרת אמונים וקבלת דבר במירמה בגין כספים שקיבל מטלנסקי במהלך השנים בתפקידיו השונים. טלנסקי נתן עדות מוקדמת (עדות בביהמ"ש לפני הגשת כתב אישום) ביולי אשתקד, וחזר לארה"ב, תוך התחייבות כי ישוב להמשך העדות.

לטענת אולמרט, אם סבר היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, כי קיימת חשיבות מיוחדת להשלמת העדות המוקדמת, היה בוחר להמתין עד גיבוש החלטתו בעניין כתב האישום עד לסיום העדות. עתה, לדברי ראש הממשלה, אין כל מקום לעדותו של טלנסקי, ואם יוחלט על הגשת כתב אישום לאחר השימוע - יעיד טלנסקי בבית המשפט.

אולמרט גם תוקף את מהימנותו של טלנסקי וטוען כי בחקירה הנגדית שקוימה לו ביולי 2008 הוא נחשף כעד "חסר מהימנות, המאלתר גרסאות כיד הדמיון הטובה עליו". לדבריו, טלנסקי הצליח "לזהם עד יסוד כל עדות עתידית שיתבקש למסור".

היעדר סמכות

אולמרט גם טוען כי לבית המשפט המחוזי אין סמכות עניינית להמשיך בניהול התיק, מכיוון שבעת עדותו המוקדמת של טלנסקי החשדות נגדו היו לביצוע עבירות מסוג פשע, כגון לקיחת שוחד, הלבנת הון ועבירות מס - שהיו בסמכות המחוזי. ואולם, לדבריו, עתה מדובר בעבירות מסוג עוון, ולכן אם יוגש נגדו כתב אישום - יהיה זה בבית משפט השלום.

עוד מציין אולמרט כי חל שינוי במעמדו וממחר הוא כבר לא יכהן כראש ממשלה, וכאזרח פרטי עליו לקבל את זכויותיו האינדיבידואליות להליך הוגן. לדבריו, עצם גביית עדות מוקדמת בעניינו של חשוד בטרם הוגש נגדו כתב אישום הינה בלתי מתקבלת על הדעת.

לסיום, אומר אולמרט, כי קיים חשש שאם טלנסקי יחליט להעיד לגופם של דברים, הוא יימנע מלהעיד אמת מתוך ציפייה לתמורה שתיתן לו הפרקליטות בקשר למעמדו בתיק, שכן הפרקליטות מסרבת בעקשנות להודיע לטלנסקי אם הוא בחזקת חשוד.