בנק לאומי נאלץ להזרים ללאומי בריטניה 40 מיליון ליש"ט ב-2008

זאת כדי שהבנק יוכל לעמוד בדרישות הלימות ההון הנהוגות בבריטניה ; חלק מההזרמה בוצעה כהשקעה בהון המניות וחלקה כהנפקת שטר הון שיוגדר בלאומי בריטניה כהון משני

בנק לאומי נאלץ להזרים ללאומי בריטניה (BLUK) במהלך 2008 סכום של 40 מיליון ליש"ט (כ-240 מיליון שקל), מתוכם 17 מיליון ליש"ט ברבעון הרביעי, כדי שהבנק יוכל לעמוד בדרישות הלימות ההון הנהוגות בבריטניה. כך עולה מהדו"ח הכספי של לאומי בריטניה. חלק מההזרמה בוצעה כהשקעה בהון המניות וחלקה כהנפקת שטר הון שיוגדר בלאומי בריטניה כהון משני.

לאומי בריטניה סיים את שנת 2008 בהפסד של 4 מיליון ליש"ט בהשוואה לרווח של 12 מיליון ליש"ט בשנת 2007. ההון העצמי של הבנק הסתכם בסוף 2008 ב-96 מיליון ליש"ט. הגדלת ההון נדרשה לאחר שמצבו הפיננסי של הבנק הורע ברבעון הרביעי. לאומי בריטניה מחק 6.9 מיליון ליש"ט בשל ירידת ערך במכשירים פיננסיים שהחזיק ובנוסף גדלו ההפרשות לחובות מסופקים של לאומי בריטניה פי עשרה להיקף של 24.1 מיליון ליש"ט בעקבות "מספר מצבים בעייתיים שנוצרו בתיק ההלוואות", לשון דיווח הבנק. כפי הנראה מדובר בעסקאות של לווים בתחום הנדל"ן בו מתמחה הבנק. בשנת 2007 עמדו ההפרשות לחובות מסופקים על 2.5 מיליון ליש"ט.

מנכ"ל לאומי בריטניה הוא לורנס וויס, שנכנס לתפקידו בדצמבר 2008. לפניו כיהן בתפקיד מנחם פרידמן, שפוטר מתפקידו על רקע אי סדרים באישור הלוואות על ידו בשעה ששימש כמנהל הסניף הראשי של לאומי בישראל. את לאומי בריטניה מתאם בלאומי המשנה למנכ"ל צבי איצקוביץ', ראש החטיבה לבנקאות פרטית ובינלאומית.

בלאומי מסבירים כי לאומי בריטניה עמד בשנת 2007 עם הלימות הון של 15.9% בהשוואה לשיעור הנדרש בבריטניה של 12.5%. עם זאת בשנת 2008 עבר הבנק לפעול על פי הנחיות הרגולציה בבריטניה, לפי כללי באזל 2. מעבר זה יצר את הצורך בהזרמת הון נוספת אותה ביצעה החברה האם לאומי ישראל.