ארה"ב: מאות מיליארדי דולרים מכספי תוכנית החילוץ חשופים לניסיונות הונאה

המפקח על תוכנית החילוץ הפיננסית לסנאט: "הכסף מושך באופן בלתי נמנע את המבקשים להרוויח בצורה לא חוקית"

"אם בנק או מוסד פיננסי לא רוצים להשתתף בתוכנית TARP מפני שהם אינם מוכנים לחשוף איך הם ישתמשו בכספים, או מפני שהם חוששים מהמעקב הנמרץ שלנו שנועד למנוע הונאות, זה אומר שאנחנו ממלאים את תפקידנו"

הרשויות בארה"ב פתחו ביותר מתריסר חקירות פליליות בחשד להונאות שבוצעו בכספי תוכנית החילוץ למגזר הפיננסי (TARP). כך אמר אתמול (ג') המפקח על ביצוע התוכנית בשימוע בקונגרס.

ניל ברופסקי - שהוגדר בשימוע בוועדת הכספים של הסנאט כ"שוטר של TARP" - העריך שהממשל האמריקני הוציא או הלווה כמעט 3 טריליון דולר מכספי משלם המסים לבנקים ולחברות בקשיים, סכום שלדבריו "מושך באופן בלתי נמנע את אלו המבקשים להרוויח בצורה בלתי-חוקית".

עובד על הרתעה

לדבריו, החוקרים כבר עובדים עם רשויות אכיפה על הגשת תביעות בכוח. "יש לנו למעשה יותר מתריסר חקירות קיימות של חשד להונאה שקשורה לתוכנית TARP", הוא אמר.

הסך שהוציא הממשל על בלימת המשבר לפי האומדן של ברופסקי כולל את קרן TARP בסך 700 מיליארד דולר ותוכניות אחרות של הפדרל ריזרב והחברה הפדרלית לביטוח פיקדונות, שהיא המפקחת הישירה על הבנקים בארה"ב.

ברופסקי, לשעבר תובע פדרלי בניו יורק, אמר שתפקידו הוא למנוע שימוש לא חוקי בכספים הללו. הוא ציין שעל רקע שיעור ההונאה המסורתי בתוכנית ההוצאה הפדרלית, יש חשיפה בכוח של מאות מיליארדי דולר לניסיונות הונאה.

ברופסקי אמר עוד כי אם מאמצי הפיקוח שלו ירתיעו כמה מוסדות משימוש בכספי TARP, הוא לא יראה בכך ביקורת אישית עליו.

"ממלאים את תפקידנו"

"אם בנק או מוסד פיננסי לא רוצים להשתתף בתוכנית TARP מפני שהם אינם מוכנים לחשוף איך הם ישתמשו בכספים, או מפני שהם חוששים מהמעקב הנמרץ שלנו שנועד למנוע הונאות, זה אומר שאנחנו ממלאים את תפקידנו", אמר.

הגישה שהציג בדיון המפקח הכללי על התוכנית שונה מזו של משרד האוצר האמריקני, שאותת בעבר שלא תהיה תועלת רבה בדרישה מהבנקים לחשוף איך בדיוק בכוונתם להשתמש בכספי TARP.

ברופסקי אמר עוד שהוא מכין ביקורת חשבונאית של ההחלטה לשלם לצדדים האחרים של החוזים של AIG את מלוא הכספים שהגיעו להם. קבוצת הביטוח חולצה בהשקעה של 173 מיליארד דולר מכספי הממשל.