הגרושות של בנקאי ההשקעות ובעלי השכר הגבוה סובלות בגדול מהמשבר הפיננסי: טרנד חדש בלונדון - שינוי חוזי גירושים

למי שמייצג לקוח שהרוויח בעבר 800 אלף ליש"ט בשנה, וכעת מרוויח 150 אלף ליש"ט יש נימוק משכנע לדון מחדש בהסכמי גירושים, ועוה"ד של האישה יקבל כנראה עצה לשאת ולתת על הסכם חדש

מי עוד סובל די בגדול מהמשבר הפיננסי? ניחשתם - הגרושות של בנקאי ההשקעות ובעלי השכר הגבוה, שהשווי הנקי שלהם ירד פלאים בעקבות המפולת בשוקי ההון בשנה וחצי האחרונות. גברים בריטים אמידים רבים שמתגרשים מנסים כעת לשנות את חוזי הגירושים שלהם. כך טוענים חמישה עורכי דין בתחום דיני משפחה, ששוחחו עם "בלומברג".

בריאן מאיירסון, המנכ"ל לשעבר של קרן ההשקעות פרינספל קפיטל הולדינגס, ילמד כבר היום אם בית משפט לערעורים בלונדון יסכים לשנות את תנאי הגירושים שלו. מאיירסון מבקש להפחית את הסכום החד-פעמי שהסכים בשנה שעברה לשלם לאשתו זה 26 שנים כדי לסיים את נישואיהם - 11.2 מיליון ליש"ט (16 מיליון דולר).

עשה עסקה איומה

העילה לבקשה של מאיירסון היא פשוטה: בתוך עשרה חודשים צנח שווי הנכסים שהוא אמור היה לשמור לעצמו במסגרת הסכם הגירושים ל-1.17 מיליון ליש"ט בלבד. "הוא הגיע להחלטה עסקית להניח את הכסף שלו על אדום, והרולטה הסתובבה ונחתה על מספר שחור", אומר בריאן ליפסון, מנהל מחלקת דיני המשפחה בחברת עורכי הדין וויתרס בע"מ בלונדון, שלא מעורב בתיק הזה. "השופט יכול לרחם עליו. הוא עשה עסקה איומה, אך זו היתה החלטה שלו".

מאיירסון אולי יתקשה לזכות בערעור, אך לגברים אמידים אחרים יש סיכוי טוב יותר לפתוח מחדש את הסכמי דמי המזונות שלהם בבית המשפט. עורך הדין ליפסון אומר שבנובמבר ובדצמבר 2008 גדל מספר הפניות למשרדו בנושא הזה פי שלושה בהשוואה לשנה רגילה.

הטרנד הזה מתחזק על רקע יותר מ-100 אלף המפוטרים שנרשמו בתעשיית הכספים האירופית מאז פרוץ המשבר (ביוני-אוגוסט 2007) והירידה של 60% בבונוסים שקיבלו בנקאי השקעות, לדוגמה.

למי שמייצג לקוח שהרוויח בעבר 800 אלף ליש"ט בשנה, וכעת מרוויח 150 אלף ליש"ט יש נימוק משכנע לדון מחדש בהסכמי גירושים, ועורך הדין של האישה יקבל כנראה עצה לשאת ולתת על הסכם חדש, אומרת ג'יין קרייג, שותפה במשרד עורכי הדין מנצ'ס בלונדון.

בשנת 2006 הפכה בריטניה הפכה לאחת המדינות עם הסכמי הגירושים היקרים ביותר בעולם עבור מתגרשים אמידים. שתי פסיקות תקדימיות העניקו באותה שנה לרעיות בגירושים זכות לחלק מן הרווחים העתידיים של הבעל הגרוש לכל ימי חייו, וההסדרים שיקפו את דרישת הנשים להמשיך באורח החיים האמיד שלהן.

יפתח את הסכר

בברלי צ'רמן, רעייתו לשעבר של ג'ון צ'רמן, מנכ"ל חברת אקסיס קפיטל הולדינגז הרשומה בברמודה, זכתה בהסדר שיא של 48 מיליון ליש"ט. היא טענה שהיא זקוקה ל-700 אלף ליש"ט בשנה כדי לחיות בסגנון שאליו הורגלה ב-27 שנות נישואיה.

ליפסון אומר שהוא התחיל להבחין בעלייה בפניות לצמצום דמי המזונות בשנה שעברה. בימים כתיקונם, פניות כאלו היו נדירות, לדבריו, כי הן לא הצדיקו את דמי הטיפול המשפטי. "בשנים הקודמות, הבעלים הגרושים נטו לערער מפני שלגרושותיהם היה חבר, או שהן התחילו לעבוד", אומר סיימון פיגוט, שותף במשרד לוויסון-מלצר-פיגוט בלונדון. "היה נדיר שמישהו הגיש ערעור מפני שהכנסתו האישית צנחה לתהום".

עורכי הדין אומרים שאם הערעור של מאיירסון יעלה יפה היום, הפסיקה עשויה לפתוח סכר ולחולל שיטפון של ערעורים דומים. עם זאת, כל החמישה מעריכים שסיכויו של מאיירסון לזכות בערעור אינם גבוהים במיוחד. "בתי המשפט עסוקים כעת מעל הראש גם ללא דיונים רטרואקטיביים, והם גם מעוניינים מאוד שכל תיק שנסגר יהיה סופי", אומרת אן אייזון, שותפה במשרד יוז-פאולר-קארתרס בלונדון.

בני הזוג מאיירסון התגרשו בפברואר 2008, ובריאן מאיירסון בחר להעניק לאשתו אינגריד 9.5 מיליון ליש"ט ובית חוף בשווי 1.5 מיליון ליש"ט בדרום-אפריקה. הוא היה אמור לשמור על מניותיו בחברתו, שמנהלת קרנות השקעה מלונדון. העסקה העניקה לכאורה לבריאן בן ה-50 נתח של 57% מסך ההון של בני הזוג, 25.8 מיליון ליש"ט, ו-43% לאינגריד.

פרקליטו של הבעל, מרטין פוינטר, אמר בבית המשפט לערעורים ב-11 במארס שאם מרשו ישלם לגרושתו את כל הסכום שהתחייב לו, הוא יישאר עם הון עצמי שלילי של 500 אלף ליש"ט ואילו אינגריד תזכה ב-100% מהרכוש שנותר כעת.

הודח מתפקידו

מאיירסון הודח בשבוע שעבר מתפקידו כמנכ"ל קרן פרינסיפל, לאחר שמניותיה צנחו מתחילת השנה ב-76%. פרקליטיה של אינגריד מאיירסון טענו בבית המשפט שהערך של תיק המניות שלו עשוי לעלות בעתיד.