ארגון המזון של האו"ם: הביקוש עולה והתה מתייקר

מחירי התה החלו לעלות כאשר הבצורת פגעה קשות בשנה האחרונה בקניה וכן בסרי-לנקה ובהודו, מפיקת התה הגדולה בעולם ; בשבועות האחרונים חצה מחיר התה את הרף של 3 דולר לק"ג, כשהתברר היקף הפגיעה ביבולים

גם כוס התה שלנו מתייקרת. מנתונים שפרסם ארגון המזון והחקלאות של האו"ם, FAO, עולה כי הביקוש עלה על ההיצע ב-2008, מה שייקר את מחירי התה. צריכת התה העולמית הסתכמה בשנה שעברה ב-3.85 מיליון טון, עלייה של 4.8% משנת 2007. תפוקת התה הסתכמה ב-3.78 מיליון טון בלבד, לפי אומדנים מוקדמים של FAO. ב-2007 נרשם עודף בתפוקת התה ביחס לצריכה.

מחירי התה החלו לעלות כאשר הבצורת פגעה קשות בשנה האחרונה בקניה וכן בסרי-לנקה ובהודו, שהיא מפיקת התה הגדולה בעולם. לדבריו של קייסון צ'נג, כלכלן של FAO, בסרי לנקה לבדה ירדה התפוקה ב-15% בינואר ובפברואר בגלל הבצורת.

במומבסה, עיר החוף בקניה שבה נערכות מכירות פומביות של תה אחת לשבוע, נקבע סף המחירים של התה בכל העולם. בשנה שעברה התייקר המחיר הממוצע של התה ל-2.33 דולר לק"ג, כמעט בשליש יותר מאשר 1.76 דולר לק"ג ב-2007, לפי מועצת התה הקנייתית. מחירו של תה שחור זינק באוגוסט 2008 לשיא של 2.70 דולר לק"ג.

צ'נג אומר כי לפי דיווחים שהוא קיבל, מחיר התה חצה בשבועות האחרונים את הרף של 3 דולר לק"ג, כאשר החל להתברר ההיקף של הפגיעה ביבולים. בארגון המזון מעריכים שהתה עלול להתייקר עוד יותר על רקע חששות הסוחרים שהפער בין הביקוש לייצור יתרחב.

תפוקת התה של קניה, המפיקה הגדולה באפריקה, תסתכם השנה כנראה ב-328 מיליון טון, להערכת מועצת התה הקניאתית בחדש שעבר, לעומת 345 מיליון טון בשנה שעברה. "אם המחסור יהיה עמוק כפי שצפוי כעת, המחירים יעלו עוד בהרבה", אומר צ'נג.

כפי שההתייקרות של הנפט הגולמי הזניקה את מחיר הדלק בתחנות, ההתייקרות של התה הגולמי צפויה לייקר את מותגי התה הידועים. בריטניה היא יבואנית התה השנייה בגודלה בעולם אחרי רוסיה, וחברות התה הבריטיות סובלות כבר כעת משחיקת ערך הליש"ט מול הדולר.