CBS מכבה את האור על "האור המנחה": סדרת הטלוויזיה הארוכה בעולם תרד מהמסך

אחרי למעלה מ-15,640 פרקים ששודרו ברדיו ובטלוויזיה מאז 1937 - תחפש פרוקטר אנד גמבל, מפיקת התוכנית, אכסניה חדשה לסדרה

"ישנו גורל שמחבר בינינו אחים, שמונע מאיתנו לצעוד לבד. כל שאנו שולחים לחיים של אחרים, חוזר אלינו חזרה". זהו המשפט האלמותי שליווה את אופרת הסבון היומית האמריקנית "האור המנחה" ("The Guiding Light") באות הפתיחה המיוחד שנוצר עבורה לפני שנתיים, לרגל חגיגות ה-70 שנה (!) לסדרה. אירוני למדי, רצה הגורל ורשת CBS , ששידרה את הסדרה אישרה כי תוריד את הסדרה שנכנסה לספר השיאים של "גינס" כארוכה ביותר בעולם מהמסך הקטן ב-18 בספטמבר הקרוב, לאחר 72 שנים ולמעלה מ-15,640 פרקים (והספירה נמשכת).

"האור המנחה" עלתה לשידור כתסכית רדיו בהמשכים ב-15 בינואר 1937 ב-NBC ועברה לערוץ הטלוויזיה של CBS ב-30 ביוני 1952. הסדרה נוצרה בידי אירנה פיליפס, שבצורה כזו או אחרת אחראית כמעט לכל אופרות הסבון היומיות הרצות כיום על המסך האמריקני (במישרין או באמצעות יוצרים שגדלו והתחנכו בסדרות הוותיקות יותר שלה). "האור המנחה" מיוחס ללוגו ולאות הפתיחה של הסדרה, שסבב סביב בית המגדלור של הכומר בעיירה הפיקטיבית ספרינגפילד, בה מתרחשת אופרת הסבון.

את הסדרה הפיקה ענקית מוצרי הצריכה פרוקטר אנד גמבל , המפיקה גם את "כשהעולם סובב" באותה רשת ואת "עולם אחר" שבוטלה ב-1999 ב-NBC - זכר לימים בהם קיבל הז'אנר את שמו, מיצרניות הדטרגנטים שפרסמו במהלך הסדרות והפיקו אותן, ודבר שלעיתים היה בעוכרי הסדרות הללו, בשל השמרנות שאיפיינה אותן. CBS הורידה את הסדרה לאחר שמאז שנות ה-90' דשדשה החברה בתחתית הרייטינג של הסבוניות בארה"ב - אותו מובילה ב-20 השנה האחרונות "צעירים חסרי-מנוח" מאותה רשת. פרוקטר הודיעה, כי היא בוחנת אפשרות להמשיך את השידור ברשת אחרת.

"אני גאה בכל מה שהצלחנו להשיג, כולל עלילות יוצאות-דופן וסיפורים בעלי רגישות חברתית", אמרה המפיקה בפועל אלן ווילר. לסדרה יש היסטוריה כה עשירה ומעריצים נפלאים, שכבוד הוא לי להיות חלק ממורשת GL. לאף סדרה יומית או בפריים-טיים האמריקני היו כה הרבה צופים לאורך השנים כמו ל'אור המנחה' ".

ייתכן ומאמציה של פרוקטר אנד גמבל ישאו פרי, לאחר ש-NBC ביטלה את "תשוקות" בסוף 2008 אך הצליחה להעביר את הסדרה לערוץ הנישתי DirectTV, כשל"תשוקות" היה רייטינג דומה. מספר הצופים של הסדרה צנח בשנתיים האחרונות בלמעלה ממחצית, מ-5 מיליון צופים בממוצע ל-2.17, והגיל הממוצע שלהם עמד על 56.5, אשר אינו קולע לטעם המפרסמים.

הסדרה היתה הראשונה לכלול משפחה אפרו-אמריקנית בתפקיד מרכזי ב-1966. שנה מאוחר יותר עברה לצבע, שנה אחר כך התרחבה לפרקים בני 30 דקות ו-1977 עברה לפרקים בני שעה שלמה (כולל פרסומות). בשנה האחרונה עברה הסדרה מהפך של ממש כששינתה את מודל ההפקה של הסדרה למהפך של ממש במונחי סבוניות, מה שאפישר לסדרה בימוי, עריכה ועיצוב סצנות קצבי וריבוי של צילומי חוץ - בין היתר על רקע מעבר לצילום במצלמת יד דיגיטלית.

הורדת הסדרה מהמסכים - על רקע רייטינג נמוך - מהווה הוכחה נוספת לשינויים שעברו על החברה האמריקנית במהלך שנות קיומה. אם הסדרה ואחיותיה לז'אנר שבוטלו פנו בעבר לנתח שוק גדול של עקרות בית, הרי שכיום, למעלה מ-60% מהנשים בגילאי 20 ומעלה - קהל עצום של 68 מיליון נשים - מהוות חלק משוק העבודה האמריקני, לעומת 37% בלבד לפני יובל.

ב"אור המנחה" החלו את דרכם שחקן הקולנוע קווין בייקון, ג'יימס ארל ג'ונס, קליסטה פולקהארט ("אלי מקביל", "אחים ואחיות"), טיי דיגס ("רנט", "מרפאה פרטית") ואף ג'ואן קולינס ("שושלת", "נשות הכדורגלנים") הפציעה שם בהופעת אורח במהלך 2002.