צפון קוריאה שיגרה טיל ארוך טווח שחלף מעל יפן ונחת באוקיינוס

למרות החלטת מועצת הביטחון - שיגרה הבוקר צפון קוריאה טיל ארוך טווח שחג מעל שמי יפן והתרסק בסופו של דבר באוקיינוס השקט ; בארה"ב זועמים: "נוכיח לצ. קוריאה כי היא אינה יכולה לאיים על מדינות אחרות"

הפרה בוטה של ההסכמות עם המערב מצד צפון קוריאה הבוקר: צפון קוריאה שיגרה משטחה טיל ארוך טווח, וממשלת יפן, שהטיל עבר בשמיה, דיווחה על כך במסיבת עיתונאים שכינסה הבוקר בטוקיו.

בצפון קוריאה טוענים שמדובר בשיגור לווין תקשורת לחלל, אך במדינות המערב ובראשן ארצות הברית חוששים שמדובר בטיל בליסטי ארוך טווח שעלול לאיים על ביטחונן של בעלות הברית במזרח אסיה, ואף להגיע לארצות הברית עצמה.

השיגור שהתרחש הבוקר כבר עורר גל תגובות נזעמות בעולם המערבי. במחלקת המדינה האמריקנית אישרו את דבר קיום השיגור, ובמסיבת עיתונאים מיוחדת שקיים הדובר פרד לאש, הוא כינה את המהלך "צעד פרובוקטיבי שיוביל לתגובה ראויה על מנת להוכיח לצפון קוריאה כי היא אינה יכולה לאיים על מדינות אחרות".

גם בדרום קוריאה גינו את השיגור. "מדובר בצעד פזיז", אמרו בסיאול. ביפן טענו כי הטיל נראה חג בשמי המדינה, עד שהתרסק באוקיינוס הפאסיפי. "זה בלתי מתקבל על הדבר שהיא ביצעה את השיגור הזה", אמר הבוקר טאקאו קוואמורה, ראש הקבינט הביטחוני ביפן.

הפרה של החלטת מועצת הביטחון

במדינות המערב העריכו, כי השיגור שתבצע צפון קוריאה יהיה של טיל המכונה "טאפודונג-2", המסוגל, לטענת גורמי מודיעין זרים, לשאת ראש נפץ ולהגיע עד לשטחה של ארצות הברית. עם זאת, בצפון קוריאה טענו כי הכוונה היא לשגר לווין במסגרת מה שכונה "תכנית חלל למטרות שלום". בימים האחרונים גברו הדיווחים על הניסוי הקרב בצפון קוריאה.

השיגור היום מהווה הפרה של החלטה 1718 שהתקבלה בשנת 2006 במועצת הביטחון של האו"ם, שדרשה מצפון קוריאה "להשעות את כל פעילויותיה הקשורות לתכניות הטילים הבליסטיים". המהלך, אותו הובילו ארצות הברית ויפן במועצת הביטחון לפני כשלוש שנים, בא בעקבות גל ניסויים ושיגורים של טילים ורקטות, וכן ניסויים גרעיניים.