מדוע כדאי להשקיע בבולגריה

חוזרת למפת ההשקעות בזכות התאוששות מרשימה מהמשבר והזרמת הון לתשתיות

בולגריה עולה שוב על מפת ההשקעות העולמית בעקבות יכולת התאוששות מרשימה מהמשבר הכלכלי והזרמות הון לתשתיות ועסקים. כך לדוגמא, הבנק האירופי לשיקום ולפיתוח (EBRD), הודיע לאחרונה על הקצאה של 100 מליון יורו עבור פרויקטים חדשים בבולגריה, מתוך חבילה של 250 מליון יורו, בשיתוף עם בנקים בבולגריה.

בולגריה אטרקטיבית להשקעות מהטעמים הבאים: :

  1. הכלכלה בה יציבה
  2. היא חברה באיחוד האירופי (משנת 2007)
  3. ניתנת בה הגנה וסיוע למשקיעים זרים
  4. קיים בה כוח עבודה מיומן
  5. הוצאות שכר בה נמוכות יחסית

בנוסף, לבולגריה מערכת מיסוי אטרקטיבית (כמפורט להלן).

מיסוי יחידים: כמו במדינות רבות במזרח אירופה, גם בבולגריה החליטו להתנער משיטת המיסוי הפרוגרסיבית המקובלת במערב, מתוך הנחה כי שיעור מס אחיד צודק יותר ומהווה תמריץ לעבודה. שיעור המס על יחידים הוא: 10%.

מס חברות: חברה תושבת בולגריה חייבת במס על כלל הכנסותיה בעולם. חברות זרות חייבות במס רק בגין הכנסות אשר הופקו ממקורות בתוך בולגריה, לרבות רווחים הנובעים ממוסד קבע בבולגריה. שיעור מס החברות הוא: 10%. אציין כי ניתן, בתנאים מסוימים, אף ליהנות משיעור מס חברות נמוך יותר.

מס רווחי הון: שיעור מס רווחי הון, כשיעור מס החברות, הוא: 10%.

שיעורי פחת על נכסים: ניתן ליהנות משיעורי פחת נדיבים של עד 50% בתנאים מסוימים.

אמנות למניעת כפל מס: בולגריה חתומה על 62 אמנות למניעת כפל מס עם מדינות שונות. מדינת ישראל חתמה על אמנה למניעת כפל מס עם בולגריה בשנת 2003.

מס על דיבידנד: חברה בולגרית המעבירה דיבידנדים לבעלי מניותיה הישראליים חייבת בניכוי מס במקור בשיעור של 5%, בהתאם לחקיקת המס הבולגרית (בניגוד לשיעור של 7.5% הקבוע באמנת המס עם בולגריה).

תכנון מס למשקיעים מישראל

במידה והמשקיעים מעוניינים שלא למשוך את הרווחים לישראל אלא להשאירם בחברות זרות להמשך השקעות בחו"ל, מומלץ לשקול לעשות שימוש בחברת אחזקות אירופאית בעלת פעילות עסקית.

קיימת אפשרות להקים חברת אחזקות במדינה אירופית, כמו קפריסין, אשר תחזיק בחברה הבולגרית. היתרון של שימוש בחברת אחזקות קפריסאית הוא כפול בהעברת הדיבידנד לחברת האחזקות לא ינוכה מס במקור בבולגריה, וגם בעת העברת הדיבידנד לישראל לא יחול ניכוי מס במקור בקפריסין. אפשרות אחרת היא להקים חברה ישראלית אשר תחזיק בבולגרית.

בדרך זאת, ניתן לקבל זיכוי כפול, הן ממס החברות הבולגרי והן מהמס המנוכה במקור בעת העברת הדיבידנד לישראל.

אבי נוב, הוא מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי ומרצה בעל תואר דוקטור בבית הספר למשפטים, ובבית הספר למנהל עסקים של המסלול האקדמי המכללה למינהל. ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net